Nekromanti Utkast till Cawudd

neowyn

Swordsman
Joined
19 Sep 2003
Messages
637
Location
Stockholm
Byn är kanske lite oprpertioneligt stor men jag hade behov av en lite störra by. Tanken är att flera har blivit dödade och då fungerade inte en mindre by. En tanke är att göra en mindre by men låte ett större sällskap färdas igenom den och råka bli fast där, vad tycker ni?

Skall jag låta byn vara så där stor?
Jag har haft allvarliga planer på att slänga in ett resande teater sällskap i stället och minska byns befolkning med 20 personer men jag behöver en palisad runt byn och då har jag ingen lågisk förklaring till varför palisaden skulle vara så stor att även teatern och alla deras vagnar får plats på insidan.

Eller är det någon som har tt annat förslag?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Hur bifogar jag en bild

du får lägga med bilden, finns ju en ruta där man kan bifoga bild... om du väljer "Jag vill förhandsgranska mitt inlägg och/eller bifoga en fil ."
 

neowyn

Swordsman
Joined
19 Sep 2003
Messages
637
Location
Stockholm
yes

Då har jag lärt mig något nytt idag då.
110 invånare om man inkluderar barn men jag är inte helt klar än så det blir antagligen något färre.
Ja den svata linjen runt byn är en pallisad byggd av stockar.

Jag har en liten fundering på att byn skall ha varit större förut men att det skett en förflyttning från byn. Varför vet jag inte riktigt än men det lutar åt att det blivit farligt vid gränsen
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: yes

normalt har inte byar i Albion pallisad, men om det har blivit farligt, eller om byn ligger isolerat så är det möjligt...
 

Pixie_UBBT

Veteran
Joined
21 Dec 2002
Messages
87
Location
Stockholm
Re: orsaker till "förminskade" byar

Andra orsaker till att en by blir mindre:

- drabbad av sjukdom (pest, koppor, förgiftad brunn...)
- drabbad av brand (halva byn kanske brann ner)
- dålig mark för grödor/jakt/fiske (ingen mat - folk drar)
- oroligt område (byn drabbad av rövare/fiender)
- hemsökt (byn kanske är byggd på gammal offerplats eller liknande - hemsökt av andar/sidhe)

Typ :gremsmile:
 

neowyn

Swordsman
Joined
19 Sep 2003
Messages
637
Location
Stockholm
ok

Har de någon annan typ av försvar? vilken typ skulle man kunna skapa tillfälligt? taggbuskar kanske som de gör i afrika?
Min önskan är att rollpersonerna skall bli instängda i en by med ett farligt väsen på utsidan. De måste sedan ge sig ut i skogen och leta och känslan skall vara att det är mycket otrykt.
Jag vill ha känslan av att här inne är vi någerlunda säkra men det finns trots allt faror här på natten men om de vore dumma nog att gå utanför byn på natten så svävar de i livs fara.
 

neowyn

Swordsman
Joined
19 Sep 2003
Messages
637
Location
Stockholm
Re: orsaker till "förminskade" byar

Bra svar!
Jag skall fundera igenom dina förslag, jag gillar dem!
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: ok

ofta finns det ju nån form av befästning nära byn, om inte i den... de flesta större byar har ju en riddare de lyder under (som har ett torn med pallisad, eller nåt liknade).. i alla fall om det är en större by som här...
 

neowyn

Swordsman
Joined
19 Sep 2003
Messages
637
Location
Stockholm
nu har jag klurat lite mer

Jag tror att jag skall göra om byn och plocka bort pallisade i så fall och även minska antalet hus lite.

Jag undrar om inte känslan i ävemtyret blir bättre till och med om byns befolkning tvingas ta skydd i en gammal fornborg eller liknande under de mörka timmarna. En för dem ovan miljö skulle kunna skapa mycket osäkerhet och lite annorlunda beteende när vissa bybor måste hem och hämta någon sak eller ett barn förvirrar sig iväg och har svårt att hitta dit i skymningen.

Sååå, åter till skrivbordet.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: nu har jag klurat lite mer

ok tror det funkar bättre... men om du vill ha kvar palisaden kan du ha det.. lite "galliska byn" ;-)
 
Top