Nekromanti Utkast Küsh värld - kommentarer önskas

Vädur

Veteran
Joined
27 Jun 2001
Messages
79
Location
Göteborg
KÜSH …
Är namnet på den kända världen. I stort består den av flera stora öknar med stekhet sol. Genom hela världen går floden Nilthen och det är främst runt denna flod de flesta samhällen uppstått och finns. Det finns risodlingar, papyrus odlingar etc längs med flodens stränder. Ute i de stora öknarna finns sedan länge glömda ruiner som vittnar om en försvunnen storhetstid. Det finns inte några länder längre utan mer små samhällen, städer, byar som sköter sig själva. Konflikter uppstår om det som är viktigt, vatten, jord, växter och föda. I söder finns det underjordiska djungler som klarar sig på grund av att grottornas tak är täckta med orb kristaller som utstrålar ljus. Det växer också rikligt med svamp som ger ifrån sig ett svagt lysande sken. I mitten av den kända världen reser sig ett enormt bergsmassiv som omringar en bevarad dal. I denna dal är djurlivet rikt och växlighet brer ut sig över hela dalen. Det finns en enorm ruinstad här som inte är byggd av sten utan av metall och betong och täcker nästan hela dalens yta så långt man kan se. Platsen har fått smeknamnet gravkammarn men många intressanta fynd kan göras här av föremål från tiden innan mörkret kom. I stadens mitt återfinns ett enormt torn som sträcker sig minst flera hundra meter upp i luften. Från tornets topp lyser en svag stråle i riktning mot ett och var av de åtta kraftpyramiderna som skapar en barriär runt Küsh. Barriären är det enda som håller mörkret ute. Det sägs att det är någon uråldrig anordning som konstruerades av skaparna för att hålla mörkret ute. Enda vägen in till dalen är via invecklade tunnelsystem som går genom bergen eller via mödosamma vandringar över bergen som ofta ger även den tuffaste en hård utmaning. Varje kraftpyramid innehåller en bit av den stora Orbkristallen och representerar var sitt element; eld, jord, vatten, luft, värme, kyla, ljus och mörker. Då kraften från varje orbkristall utsöndrar energi till omgivningen så är det vanligt med så kallade orbstenar som är laddade med den speciella kristallens kraft. Det har utifrån detta dykt upp personer som under flera års studerande av krafterna lärt sig att utnytja orbstenararnas laddade krafter för att genomföra underverk. De kallas för kristalloger och ses antingen med vördnad eller med fruktan av folket. I norr där den stora floden Nilthen tar sin början breder ett stort träskområde ut sig med sumpmark och vattenväxter. Träskfolken brukar säga att träskets lag är att äta eller ätas. Träskmarkerna är hemvist till de stora gråaktiga iglar som benämns livmaskar. En utbildad medicus kan med ett antal livmaskar av olika arter sköta om och kurera de flesta åkommor. Det är däremot viktigt att livmaskarna alltid transporteras i träskvatten och hålls i mörker för annars förtvinar de.

I ytterkanterna av den nya världen där pyramidernas kraftfält inte når längre återfinns skugglandet. En förvriden värld bestående av svart jord med jättelika svampar stora som träd och en tjock kuslig dimma som tränger ute allt solljus. Här återfinns örter och djur som en del jägare anser det vara värt att riskera sitt liv för, genom att ge sig ut i skugglandet. I skugglandet väntar också skuggvarelserna på att sluka de oförsiktiga som lämnat den ljusa nya världen. Efter ett tag övergår skugglandet till det yttersta mörkret var ifrån ingen återvänder levande.

Religion är en del av folks vardag och ses med yttersta respekt. De flesta tillhör någon av de stora religonerna men det finns även mindre lokala religioner. De utbredda religionerna är (riktiga namn skall utvecklas):

·Tron på Skaparna – tron att de var gudar som bebodde världen och snart kommer att återkomma.
·Nilthen – dyrkan av den stora mäktiga floden som skänker liv.
·Gravkammarn (ruinstaden) dyrkan av ruinerna och de fynd man finner.
·Orbkristallerna – dyrkan av de åtta olika fragmenten av orbkristallen.
·Küshiska religionen – många gudar som täcker de flesta behov.
·Natur och ande dyrkan – tron på att allt i naturen är heligt och ens förfäder skall respekteras.
·Jahve – den enda sanna guden
·Dta-Go – tron på den stora draken

Jag vet att det är flera delar i texten som inte förklaras utförligt utan detta är mer som en sammafattning. Det finns mer skrivet om "skaparna" och "mörkret" och "orbkristallen" som jag inte tagit med här. Spelet är tänkt att vara fantasy.

Däremot skulle jag vilja ha kommentarer på texten ovan:
- kan det vara en intressant värld?
- vad är inte logiskt eller felplacerat?
- fördelar kontra nackdelar?
- Vad förstår man inte?
- Vad bör ändras/stryckas eller tilläggas eller utvecklas?
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Power of the Triforce

Tjena Vädur!

Ja, på sina håll känns det som att du fått en hel del inspiration från japanska RPG såsom gamla Final Fantasy-spel. Det är inte nödvändigtvis något dåligt, jag tycker det ger en ganska schysst hjältesetting som kändes rolig i din tappning. Svampskogar skugglandet, livmaskar från sumpmarkerna, olika kristaller för vart och ett av de olika elementen, osv. Det mesta känns igen på sätt och vis, men är ändå lite nytt. "Kristalloger" var exempelvis ett rätt schysst nytt inslag.

Jag skulle försöka få in fler sådana där små utropstecken som viker av från det förväntade. Du skriver exempelvis att "Träskfolken brukar säga att träskets lag är att äta eller ätas," men det var kanske lite för uppenbart och jag tror att du skulle kunna tjäna på att komplicera dem ytterligare och göra något av dem som man kanske inte direkt kunde ha väntat sig. Okej, du skrev bara en kort sammanfattning nu, men försök undvika klichéer och fortsätt att lägga in sådana där små guldkorn som gör att man höjer på ögonbrynen.

Religionerna skulle behöva byggas ut väldigt mycket mer innan man kan säga något om dem, men visst, det ser väl okej ut. Dta-Go var ett bra namn på den stora draken. Annorlunda, men kändes helt rätt i min mun.

Jag skulle gå lite på den japanska tevespelsstämningen och försöka få fram det storslagna, spännande och lite melankoliska i de spelen. Man bör förstås ha lite distans också, så det inte bara blir plastigt eller billigt, men det ser jag ingen risk att ditt projekt behöver bli.

/Rising
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,667
Location
Uppsala
Eftersom jag är staplarnas furste och det uppradade formulärets herre (dock självutnämnd...) så ska jag ge dig mitt svar i punktform.

1) Läs rollspelet Promised Sands (www.promisedsands.net)

2) Döp om floden Nil(th)en till något annat.

3) Skriv mindre paragrafer för att öka läsligheten. Det första stycket gick mina ögon vilse i.

4) Använd inte engelska i svenska språket. "Orbkristall" - sfärkristall? (Kan ha fel, men jag har då aldrig hört begreppet "orb" i svenskan förut.)


Jag tycker faktiskt det låter intressant. Överlag är det en del intressanta idéer, och det finns gott om möjligheter att utveckla en originell kultur kring sfärerna och "kraften". Kanske kan mörkret bli det som söndrar - erosion, översvämning etc - och vara den energi som försöker korrumpera de som befinner sig innanför skölden, för att i sinnom tid bli av med skölden.

Annars kanske det är folket innanför som isolerat sig själva för att de är rädda för förändringar. En påtaglig och direkt tolkning av en svensk småstad... men en hel nation!

Typ "nej, skölden får aldrig förstöras, för då kommer folk fatta att det finns en bättre värld därute och överge oss".

Ja.

Bra jobbat, i alla fall.
 

Vädur

Veteran
Joined
27 Jun 2001
Messages
79
Location
Göteborg
Re: Retro är ju inne ...

men även om jag har spelat de gamla FF på nes osv så hade jag faktiskt inte en tanke på dem när jag skrev detta (i alla fall inte en medveten tanke). Det finns lite fler annorlunda grejer till i spelet även om de inte nämns här.

Det finns redan ca en sida skriven om varje religion. Jag la däremot inte med det i inlägget då det i första hand var om världen jag ville ha kommentarer på. Nämnde bara religionerna i förbigående ifall någon ansåg att det fattades någon religion eller att någon av dem inte passade in i sammanhanget. Avseende Dta-Go så finns det också en beskrivning av honom på ca 1 sida redan.

Skall fundera på det du säger om att se vad som finns i de jap tv-spelen. Skall undersöka och se om det är något som passar in.
 

Vädur

Veteran
Joined
27 Jun 2001
Messages
79
Location
Göteborg
Re: till punktmannen

1. har inte läst promised sands - såg på deras hemsida som du refade till att det handlade om öken etc så jag läser nog inte om det så slipper jag undermedvetet sno några ideer där ifrån.

2. Varför vill du att jag skall döpa om den? För stora likheter med nilen eller ? Det finns en orsak kan jag avslöja - men inte mer än så.

3. Självklart kommer jag i det färdiga materialet att skriva mindre stycken. Det som du läste skrev jag bara ner rakt utifrån min skalle direkt och skickade.

4. Det är rätt "orb" finns inte som ett svenskt ord. Det refar inte heller till det engelska ordet utan är ett påhitt som har med spelet att göra och dess värld. Jag är inte ett fan av att skriva svengelska utan håller mig strikt till ett av språken vid skrift.

Det stämmer att mörkert vill bli av med skölden och finns skrivet om detta i bakgrunden som jag inte lagt fram här då det endast var världen jag ville ha kommentarer på.

Det är delvis anfäderna till dem innanför som isolerat sig men det är för att överleva. Vad som finns utanför skölden vet de och finns att läsa i mitt inlägg.

tack för kommentarer.
 

Vädur

Veteran
Joined
27 Jun 2001
Messages
79
Location
Göteborg
Re: Boktips

Har inte läst den men den kanske innehåller en del intressanta aspekter, annars har jag grundat denna gud mest på gamla testamentet och bokserien om Ramses.
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,219
Location
Göteborg
El och Jahve

Fast om du läser boken så skall du se att Gud inte är en, på sin höjd en i taget. Gardells poäng är nämligen att Abrahams och Mose Gud inte är samma (El (återfinns i Isra-El) respektive Jahve (även kallad Jehova)); då de fungerar på radikalt olika sätt.

Så det där med att utgå ifrån Gamla Testamentet får en helt ny (nåja) innebörd när du har läst boken.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,716
Location
Värnhem, Malmö
"Historien om Gud" (delvis NTIT)

Av Karen Armstrong. Nu har jag inte läst Gardells bok, me nden här boken är även den bra. Ger en del förklaringar på gudsuppfattning hos folket i Kanaan under gammaltestamentlig tid.

På tal om detta, är det någon som testat rollspelet "Testament", som utspelar sig just under gammaltestamentlig tid?
 

Vädur

Veteran
Joined
27 Jun 2001
Messages
79
Location
Göteborg
Re: "Historien om Gud" (delvis NTIT)

Har inte läst den boken heller. Låter intressant för mitt syfte.

Har inte testat rollspelet "testamentet". Är det något som givits ut av västerås stiftelse eller?
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Re: "Historien om Gud" (delvis NTIT)

Green Ronin ger ut Testament. Har inte själv läst eller spelat det, men recensionerna verkar positiva. Testament har garanterat ingenting med Vägen eller Västerås stift att göra, utan är fantasy i det förkristna Mellanöstern, med fokus på Egypten, Kanaan, Babylon, och Israel.

Här är Green Ronins presentation av sitt alster:

http://www.greenronin.com/cgi-bin/product.cgi?prodid=1019
 
Top