Uteblivna spelare på konvent

Jag skulle uppskatta om det fanns möjlighet att anmäla lag (och att det då var den enhet man hanterade). Som SL på LinCon i år fick jag ett sent avhopp, som jag upptäckte av en slump dagen innan. Som var hade en annan spelare hört av sig, så jag hade en inofficiell reservlista på en person.

Förr fanns det tre olika typer av rollspelsarr på LinCon: Lag, Individuellt och Drop-in. För flera år sedan försvann Lag, åtminstonde funktionellt. Detta tycker jag är synd då det är min föredragna arr-form. Då läggs ansvaret på att få ihop full grupp på lagledaren, och inte på arrangören (som redan har tillräckligt att stå i). Sätter jag ihop en scenario för fem karaktärer så behöver jag fem karaktärer. Den som då hoppar av fuckar upp för fem andra personer (SL inräknat). Inte ok.

Har man lag skulle också den sociala kostnaden för att bara "inte ha lust" öka (även om en del individer är immuna mot sådant, men då åker de ut ur gruppen till nästa gång).

Sedan tycker jag att även Individuellt och Drop-in ska finnas, men det är en annan grej. Samt borde inte vara ett problem då rollspelsutbudet ökat markant på LinCon senaste åren.

Ett problem är att LinCon verkar vilja hålla koll på individer snarare än klumpar med folk. Som lagledare säger jag att min grupp ska spela Pass 1, 7 och 15. Sedan är det upp till mig att se till att det är folk där. Då vill jag inte ha ett system som säger att person A i mitt gäng är dubbelbokad, då person A i nuläget bara är en placeholder.

Sedan skulle jag gärna se någon struktur för att hitta spelare till grupper och tvärtom. Nästa år kanske jag får skicka en löpare till Indierummet för att värva folk på kort varsel. Samt hänvisa folk dit för att agera "spelarpool". Fast det måste väl koordineras med Indierummet antar jag.
Jag är med på detta!

Back