Nekromanti Utdrag ur mundnaakalender.

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
Jag har stört mig lite på bristen på helgdagsbeskrivningar, och som en del av en kommande gråtanke håller jag på att göra en fullödig kalender för mundana, bestående av 13 28-dagarsmånader och en extra helgdag. Varje helgondag kommer att beskrivas med en story. Tänkte inkludera ett par här, för kritik. Work in process-varning.

MÅNADEN APEIRA, lövsprickningsmånaden, månad 4.
St Apramas, Apramas var en rådgivare till Rangunprovinsens ledare under tiden mellan Udar och Milargoc. Hans regent var under anfall, och Apramas hämtade de dödas själar som rådgivare, och byggde tillsammans med dessa upp en organisation, inklusive underättelser, vilken vann kriget och garanterade folket fred under flera decennier. Under Apramas tid som rådgivare var ranguns tecken ett ständigt brinnande daakors, vid vilket fiendens plogar och metalldelar av stridsmaskiner fästes. Staten var en fristad för troende under en period då kyrkan verkligen behövde det.

Tocarnas dag, tokon. Saturnalia inleds i hela coloniska imperiet.

Ralungs dödsdag. Riddar Ralung var en Rafn-toconsk riddare som blev makten bakom tronen under den coloniske kejsar Cleons senare år, och som mildrade dennes styre. Ralungs tid bakom tronen ses som en allmäncolonisk guldålder, och är en av de få helgdagar som firas lika intensivt över nästan alla delar av det gamla imperiet (Drunoc-Consaber firar och tvingar fram vapenstillestånd under denna dag).

MÅNADEN VAKAIS, andravår, månad 5.
St Alexeza. Under femhundratalet efter reningen (utkastandet av dhossinerna) så framträder två stora ledare, vilka konkurrerar om makten och äran, och vilkas konflikt är grunden för striderna mellan Daaks visdom och Den Högste Aboraten. Alexeza är den ena parten. Hon är arvtagerska till furstefamiljen Ducas, och ser hur kyrkan under sjuhundratalet är svagare än den borde vara. Hennes reaktion är att legalt förklara sig för man (ett privilegium hon hade som kejsarfamiljemedlem), och därefter erbjuda kyrkan hennes arvedel i utbyte mot titeln som högste aborat. Kyrkan accepterade, med undantag av de mest hårdhjärtade i Daaks Visdom, vilka bildade en motfaktion. Denna ignorerade Alexeza under större delen av sin regering, till förmån för uppbyggandet av en ordentlig kyrkobyråkrati med admnistration, och till förmån för etablerandet av en separat diplomatisk-militär-administrativ struktur för kyrkans eget bruk. Under Alexeza blir kyrkan för första gången en allmänt accepterad förhandlingspartner. Hon hade en lågintensiv konkurrens med St Ceziriel (ledaren för daaks visdom) om makten, vilken har fortgått mellan deras troende, och är en av anledningarna till det ständigt spända läget mellan Aboraten och Daaks visdom.
Sta Alexezas fest firas globalt, när de som stödjer Daaks visdom ställer till med propagandabanketter, medan de som stödjer aboraten firar hennes dag i kyrka och under mässa.

MÅNADEN IETI, respektens månad, månad 6.
St Argora, Sta Argora var en akademisk äventyrerska och karriärhovdam, som besökte större delen av mundana, och i samman med detta satte samman en kulturguide för kyrkans hanterande av olika staters grundfunktioner. Hennes bok var synnerligen användbar, framförallt med tanke på de ofta skarpsynta observationerna av olika regenters tankesätt och vanor, samt de lokala religionernas strategier, vilket möjliggjorde för kyrkan att i ett slag konvertera stora delar av västlanden, samt de västra delarna av coloniska imperet. Boken Hov och Lag, en sociologi öppnar med de två påståendena "en stat är det organ som syftar till att blockera varje ondska den inte själ orsakar", samt "Varje grupp blir liknöjd, så snart dess hjärtefråga är uppfylld". På grund av bokens pragmatiskkritiska inställning är den förbjuden över stora delar av mundana, men den är ändå oerhört popoulär (och tillhandahållen av kritiska delar av kyrkan, såsom varande helig skrift). Boken är oerhört användbar för komparativa studier av udda länders historier, är väldigt snaskigt underhållande, och dessutom skarpsinnigt rådgivande för politiker.

Vissa delar av mundana inleder här en treveckorsfestival med tema ”Västlanden och dess mystik”, vilken slutar i samband med St. Benecents dag.

Sommarsolståndet

St Benecent
St. Benecent var en av de stora protektorerna av Daakkyrkan under krigen mot Muhad som föregick Sta. Agora beskrivningar av det Muhadniska och Tarkanska kynnet. Han var till yrket smed, och vapenhandlare, och finansierade två av kejsardömets nya legioner på egen hand. Desutom rustade han dem, och staden Xiu, till dess de kunde motstå ockupationerna. Genomgående i St Benecents värv, är hans tendens att återknyta till sin upplevelse och sina kunskaper som hantverkare. Som en del av sin propagandainsats skapade han ett flertal moraliserande dokument, över allt ifrån organisation och politik, till teologisk tolkning. Dessa distraherade och entusiasmerade folket, under belägringar, och samlade dem nog för att göra dem till ett för stort mål att attackera utan vidare. I detta anses han vara en förebild, framförallt för den jordesoldatsdyrkande delen av kyrkan.

Benecents fem regler är ett begrepp som lärs ut på söndagsskolan. Dessa är:
1. Alla mänskliga tankar kan förstås som upprepande av historier, och alla historier handlar egentligen om en fråga ”vad är existens, och vem är jag?”. Men i praktiken är historien beroende av sin berättare, och berättaren har ett syfte i varje berättelse. Detta gäller de stora sagorna, så väl som ditt eget liv. Det innebär att den sanna troende måste förstå syftet och tiden då historien beskrevs, och vara villig att omtolka dem båda, när det är nödvändigt. Detta skall förstås som ett otvetydigt stöd för ”den profetiska principen”, såsom jordesoldaten förordade den, även om Benecent helst arbetade så att en grupp formulerade frågorna, medan en annan sökte svaren.
En kontroversiell sidotolkning av denna regel, lyder ”Finn i historien det nutiden saknar”, och handlar om att historiens döda hedras mer genom misstolkningar av deras handlande, syftande till att stärka nutiden, än av att bli bortglömda.
Benecent gillade att använda analogin om den gode lärjungen som en dag insåg att han gjorde allt arbete i smedjan, och därefter skapade sitt mästerverk utan sin mästares tillstånd, och gav det till magistraten, varefter han hävdade att hans egen mästare tillåtit honom, vilket skapade anseende åt båda. Först hade han frigivit sig själv, och därefter sin mästare.

2. Varje människa kan göra något, och handling är ärofullt i DAAKs ögon. Om bedrägeri och anpassning är nödvändiga för handlandet, utför dem. Om träning och nya färdigheter är nödvändiga, studera dem. Om tidigare fiender måste bli allierade, vinn dem. Antag de beteenden som skapar allierade ur tom luft, och se vid varje transaktion till att du om möjligt gör alla inblandade parter nöjda. Endast då kan du vara säker på att de i framtiden kommer att föreställa sig dina goda intentioner. Dra dig enbart för de 14 grövre synderna, och överväg att offra din själ, om du därmed räddar ett större antal. Avslöja aldrig din egen svaghet, utan bedrag hellre och skapa luftslott. Skapa situationer där du aldrig kan förlora.
Benecent beskrev här historien om slavinnan som räddade ett rike, genom att manipulera översteprästen att förändra sin religion.

3. Allt handlande kräver planering, och underhållande av kunskap. Sök kunskapen om det som obetingat angår dig, samt det som måste fyllas med sin roll för att bli meningsfullt. Innan du agerar, försäkra dig alltså om att du förstår situationen, från samtliga perspektiv inklusive DAAKs, och också ledarskapet, syftet bakom ditt handlande och deras, omgivningsfaktorer och strukturella hinder eller problem, de inblandades relationer, kultur belöningssystem och effekter av olika handlanden. Detta är vad som möjliggör för dig att nå ditt öde.
I din planering, värdera alla tre former av logik lika högt; den deduktiva ger dig kunskapen om slutledningar, den induktiva kunskapen om kategoriseringar, och den symbolisk-analogiska kunskapen om dynamiker. Utan alla tre kan du inte använda den information du får på ett effektivt sätt.
Benecent beskrev oftast här hur han under sin ungdom lyckades göra bättre skor än konkurrenterna med mindre läder, eftersom han såg till att mäta flera gånger, innan han skar delarna.

4. Underhåll ständigt dina kunskaper. Gör en genomgång av allt innan du agerar, och om möjligt, börja därefter med att göra det som gör störst skillnad. Betänk, att DAAK före sitt gudomliggörande, var herre över vinden, orden, logiken och kunskaperna. Med hjälp av kunskap kan du gå igenom de kulisser som andra vill få dig att tro är väggar. Använd lotsar/rådgivare, för att komplettera dina egna förmågor.
Benedict konstaterade att en stark man som aldrig tränar, snart blir svag, och att i främmande land kan en mästersmed som inte talar språket, aldrig vinna kunder eller anseende utan introduktioner.

5. När konflikt eller friktion uppstår, angrip motståndarens svagaste punkt. Om möjligt, få dem att spendera mer än de har råd med, och använd andras kraft för att nå längre. Stå på giganternas axlar för att förstå mer. Gör inte arbete två gånger. I värsta fall är sabotage alltid bättre än en misslyckad direktaktion. Om ingen framgångsrik aktion är möjlig, ger Benecent rådet att inte agera utan stärka sin egen hand, alternativt provocera fienden genom det spektakulära men verkningslösa. I värsta fall, använd agentes provocateur.
Benedicts mest berömda exempel på detta, var hans egna arbete under krigsåren. Studiet av detta, anses vara studiet av hur Benedicts doktrin i frågan manifesteras.

... och från månad 8.
St Ceziriel. Under femhundratalet efter reningen (utkastandet av dhossinerna) så framträder två stora ledare, vilka konkurrerar om makten och ären, och vilkas konflikt är grunden för striderna mellan Daaks visdom och Den Högste Aboraten. St Ceziriel är den ene. En nykonverterad Cirefalisk legoknektsledare och handelsfurste, gjorde han ständigt det som han såg som bäst för kyrkans överlevnad. I Regel innebar det att stärka dess militära, diplomatiska och konsultativa funktioner, och han blev en av de starkaste rösterna inom Daaks visdom. Ceziriel förelsog som reaktion på sta Alexesas framträdanden att Aboratämbetet avskaffades. I regel firar en troende eller ett län antingen Ceziriel eller Alexesa, och våldsverkare tenderar att använda festen som en ursäkt att slåss mot ”feltroende.”
Personer som stödjer Aboraten och behöver visa sin vördnad för St. Ceziriel, firar genom folkliga tävlingar i olika skickligheter.
 
Top