UTBRUTET: Skill challenges och recept

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Mekaniken med utmaningar kommer från Burning Wheel (om man inte hittat på exakt samma av slump). Men där upplever jag ”recepten” som mer fria, dvs de förhandlas fram från situation till situation. Men det blir ju samma meta-spel.
Mina Utmaningar är lite av en blandning mellan Linked Tests i BW och Love Letters i AW. Och regelmässigt är det typ så vi hanterar dem i KH med, men det finns viss frihet där.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Jag förstår inte riktigt varför det är så viktigt att klargöra skillnaderna mellan Recept, Utmaningar och Skill Challenges. Det är antagligen mer som förenar dem än som skiljer dem.

Vad jag tycker är mer intressant är: hur lägger man i praktiken upp sådana förlopp (i förväg, eller improviserat när de händer) så att det blir bra. Jag skulle gärna se praktiska exempel/tips.

Oldtimers exempel med att klättra upp för det stora berget är relevant. Det finns liksom fler, kanske bättre, sätt att hantera det än:
1) Alla slår ett klättra-slag
2) Rita hela berget som en stor dungeon.

Jag tycker att Recept, Utmaningar och Skill Challenges alla ger visst hopp om att det finns ett bra sätt att spela det på. Men jag saknar mer kontreta tips.

Extrafråga: hur gör man detta meningsfullt i ett färdighetslöst spel (som OSR)?
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Fast Recept är ju tydligt något annat, eftersom det beskriver regler på en annan abstraktionsnivå, för ett annat syfte och i ett annat kapitel (än Utmaningar).

Exempel:
Spelarna beskriver att de vill göra en resa till Nordvik för att dubbelkolla vissa uppgifter med en av RPs farfar, innan de hjälper en baron att fånga en mystisk fånge. Det är en inte helt okomplicerad resa och den tar lite tid. Spelledaren vill gärna spela över det här partiet snabbt, eftersom farfadern inte har några intressanta uppgifter. Men det känns lite "simpelt" med ett vanligt färdighetsslag, och gärna får flera RP vara med och hjälpa till med sina förmågor, det blir roligare så. Därför bestämmer SL att det blir en utmaning för sjöfart, spå väder, befäl och navigation. Spelarna får själva fördela färdighetsslagen mellan rollpersonerna. De slår och det inte helt lyckade resultatet leder till att de kommer fram, men det tog flera dagar längre än de tänkt sig. De inser att de kommer att missa festen i samband med höstceremonin när de kommer tillbaka...

Annat exempel:
Spelarna har kommit på att de ska bryta sig in i baronens skattkammare för att hitta ett dokument som bevisar hans sons släktskap med honom. SL har ingenting förberett kring detta infall, men tänker att det nog är en omfattande Utmaning som kommer att kräva fem moment. SL skissar lite på att det nog blir manöver, gömma sig, kanske leta, styrkeprov... och någonting till. SL kommer inte på någonting och avvaktar med det, men skriver ner de andra dolt där spelarna inte ser.

SL tänker att den första utmaningen har med manöver att göra. Kanske att klättra upp på huvudtornet för att komma in i byggnaden. Spelarna resonerar att de behöver ta reda på var skattkammaren finns, och RP lurar av informationen från en vakt efter ett lyckat slag för Spel. SL skriver upp den som det första momentet - lyckat. Sedan tar sig RP till tornet men får problem att ta sig upp obemärkta för tornet. Manövrer-slaget misslyckades och vakterna är ute efter dem. Efter ett tag behöver de slå för Gömma sig och SL kan kryssa i ett lyckat på tredje momentet. SL behöver ha fler hinder för att det inte ska kännas för enkelt att komma åt skattkammaren. De behöver hitta en nyckel i det våldsamt oorganiserade rum som tillhör skattmästaren. Efter lite spelande och ett lyckat slag för Leta så är nyckeln deras. Tiden börjar rinna ut och vakterna kommer snart att hitta dem. En spelare kommer på en smart användning av sin färdighet Stenverk, SL tänker att det blir femte och sista slaget och stryker styrkeprov. Nu är det spännande, ska kvaliteten bli begränsad eller god? Men slaget misslyckas tyvärr och resultatet blir att det tar för lång tid. När de huggit sig in till kammaren så hinner de precis noppa åt sig dokumentet samtidigt som vakterna dyker upp. Det får bli en snabb reträtt!

Kvaliteten blev begränsad (3 lyckade av 5), vilket ger en effekt som "man uppnår det önskade utfallet, men inte mer". De fick tag i dokumentet, men inte ett öre mer från skattkammaren. Lite snopna, men ändå nöjda över att de har dokumentet i sin ägo beger sig RP tillbaka till gömstället.

Spelarna vet inte huruvida vägen till skattkammaren var noga förberedd i förväg, om reglerna för utmaning har använts och isåfall vilka av färdighetsslagen som ingick i den, men huvudsaken var att det blev ett lyckat moment i kampanjen och att det var ett användbart hjälpmedel för SL.
 
Top