Tony.M.Meijer said:
1. I dagligt tal låter hen som han och i text tenderar jag att läsa fel på det.
Själv tycker jag att "e"- ljudet är tillräckligt skiljt från "a"-ljudet, och felläsningar tror jag handlar om ovana.
Tony.M.Meijer said:
2. Vi lägger till ett ord som egentligen inte tillför något den inte redan har.
Klart det har. "Den" och "det" används generellt om ickemänskliga ting, inte om människor. Språkrådet får säga vad det vill, men i dagligt tal används inte "den" på det sättet. "Den" kan jag använda om djur och föremål, inte om människor. Klart man KAN, men jag ser inte problemet med att ha ett nytt ord som komplement, när det nu faktiskt
inte har samma betydelse som "den"?
"Den" är funktionellt, som i "begripligt". Och jag tror inte att folk reagerar på det som om du kallat deras mammor för prostituerade. Men jag tycker att det är ganska oartigt, och otrevligt, att kalla människor för "den". Det finns grader i helvetet.
Tony.M.Meijer said:
3. Man har genom användningen tagit en sida i en diskussion.
Det går inte att använda språk utan att ta ställning till saker - hur man än gör betyder orden man använder trots allt saker. Ord är värderingar; till exempel betyder "invandrare", "nysvensk" och "kulturberikare" ungefär samma sak, men de innehåller olika värderingar. Att inte använda "hen" är också ett ställningstagande.
Sedan är jag lite nyfiken på vad det är för "sida" du anser att man tagit. Den politiska konnotationen är ju inte särdeles stark; att "hen" t.ex. skulle handla om att "bygga om könsrollerna" är ju som bekant något ytterst få av oss som gillar ordet hävdar.
Här är några
exempel på politiska åsikter knutna till "hen":
1) Språk ska vara enkelt, och det känns krystat att skriva "han eller hon" och att använda "den" om människor känns inte rätt.
2) Det är en bra idé att vara inkluderande, och inte köna saker om man inte behöver.
3) Språket utvecklas hela tiden, det tillkommer nya ord och gamla försvinner. Det är så det fungerar.
4) Hen kommer att ta sönder könsrollerna och leda oss in i ett jämlikt paradissamhälle där folk inte är instängda i roller baserade på biologiskt kön.
1-3 ser jag överhuvudtaget inga problem med. Det lär bara vara språkkonservativa som är emot 3) till exempel.
4 är mer intressant. De som är för "hen" använder det sällan eller aldrig, men de som är emot "hen" använder det konstant som argument mot "hen". Och vill gärna påstå att de som är för "hen" använder det, vilket alltså till större delen är nonsens.
Och även OM man skulle ha den åsikten får jag väl säga att jag gillar tanken, även om jag tror att det är att överskatta ordet ganska ordentligt. Jag tror alltså inte på 4 själv.
Så... Vad är det för politisk sida du anser att man tar genom henanvändning?