RECENSION Utan Frid

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Under veckan har jag till sist läst igenom rollspelet Utan Frid från 2021 av Tinah och @TobiasEkwall . Jag råkade på spelet efter en recension av @God45 för det finurliga scenariot Barnaröster som författarna publicerade kostnadsfritt i samband med spelets Kickstarter 2020.

Grundboken är på runt 80 sidor och beskriver redan på omslaget att det här är ett skräckrollspel. Layouten är luftig och lättläst samtidigt som illustrationerna håller en samstämmighet som knyter ihop intrycket till en stabil helhet. Korrekturen duger, men hade mått bra av någon ytterligare genomgång (hittade någon handfull missar).

Skräckrollspel är en genre jag generellt tycker är väldigt intressant och där träffar Utan Frid helt rätt. Där många andra skräckspel lätt blir "Indiana Jones"-skräck så känns den här skräcken mer genuin och otäck på riktigt.

Systemet är regellätt och skrivet på ett sätt som inte bara talar om HUR man skall följa dem utan också VARFÖR (och vad som är konstruktörernas syfte). En central mekanik i spelet är "skräcktriangeln" som är indikation på hur olika rollpersoner reagerar på skräck och vilket uttryck det får i spel. En sak i reglerna som jag reagerar extra mycket på är att man beskriver dem som sekundära till själva berättelsen och att det är helt ok att strunta i reglerna om de skulle bli ett hinder. Det här tycker jag är extra värdefullt råd för skräckrollspel då nervositet, skräck, obehag och rädsla enligt min uppfattning är några av de svårare känslorna att förmedla till spelare och har man väl lyckats nå fram så skall inte regler och tärningsslag bryta inlevelsen. I Utan Frid finns det dessutom ett helt kapitel med många bra tips för hur man lyckas med detta som spelledare.

Sammantaget är jag väldigt nöjd med mitt köp och jag rekommenderar det som både spel och hjälpmedel för att sätta rätt stämning.
 
Last edited:

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Jag såg på Kickstartern att det här spelet varken är Lovecraft-inspirerat eller innehåller vampyrer, varulvar och zombier. Det gör det ju udda och originellt i skräckgenren. Innehåller det andra icke-mänskliga varelser? Eller är det helt mänsklig skräck?
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Jag såg på Kickstartern att det här spelet varken är Lovecraft-inspirerat eller innehåller vampyrer, varulvar och zombier. Det gör det ju udda och originellt i skräckgenren. Innehåller det andra icke-mänskliga varelser? Eller är det helt mänsklig skräck?
Mycket bra fråga som jag borde nämnt ovan. Det finns faktiskt inget monsteravsnitt i boken, vilket kanske kan låta lite märkligt i sammanhanget. Det finns absolut övernaturligheter i spelet (bl.a. i form av vad jag skulle kalla spöken), men jag skulle tro (utan att ännu hunnit läsa samtliga tillhörande äventyr) att det är ett medvetet val att inte konkretisera dem för att göra det övernaturliga diffust och skrämmande samtidigt. Skräcken i spelet handlar också om "vanliga" människor.
 
Top