RECENSION Utan frid

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
Välkomna till den stora Utan frid tråden! Jag har fått kopior av flera äventyr till det nya svenska skräckspelet Utan Frid och kommer här recensera allihop. Jag kommer också titta på grundboken men inte förrän jag har frossat lite på äventyren som är vad jag verkligen älskar inom rollspel.

Utan Frid har den ofattbart goda smaken att ha rejäla, saftiga äventyr och en relativt kort grundbok där en stor del dessutom ger verktyg för att skriva egna äventyr. Scenarioboken de har släppt är större än grundboken (!) och då har de ändå ännu några till äventyr som inte finns i Scenarioboken.


Äventyret: Genljud
Av: Tinah Ekwall

Genljud är det av äventyren jag recenserar här som inte ingår i Scenarioboken. Det är ganska fantastiskt och jag gillar det väldigt mycket. Det är brutalt självsäkert. Det är typen av scenario som ger mycket till spelledaren men kräver mycket tillbaka. Det är art horror, mer Bergmans Vargtimmen än The Conjuring.

Om du är en person utan poesi i själen eller tankar i hjärnan är scenariot som följer: Först går man runt på ett ställe och sedan anfaller två galna människor huvudpersonerna. Det är tekniskt sett sant, antar jag. Men scenario handlar inte om det, scenariot målar upp en apokalyptiskt fientlig men helt bekant värld där den enda övernaturliga delen är detta: ”Det är förutbestämt vad som ska hända”. Denna förutbestämdhet har förstört liv i huset man befinner sig i tidigare, man kan hitta spåren efter det i miljön där man befinner sig, men antagligen missförstår man. Man tror det är ett spöke när det egentligen är något mycket värre och mycket mindre.

I rätt händer kommer det här scenariot vara att karaktärerna undersöker huset de har köpt, inser att något är fruktansvärt fel, känner pressen stiga och sedan inträffar fruktansvärt men meninginslödt våld. Någon kommer dö i huset, det spelar ingen roll vem. Det kommer inte betyda något.

Miljöbeskrivningarna gör det här scenariot. Det är full southern gothic fast i Sverige där förfallet speglas i kroppar och hus. Det är groteskt och äckligt men aldrig överdrivet eller tramsigt. En skalpell och inte en machete.

Ett långsamt och konstnärligt scenario som gör sin egen grej och struntar i rollspels konventionerna.

4 av 5
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
Grundboken
Av: Tinah Ekwall och Tobias Ekwall

Utan Frid handlar på många sätt om Västerbotten. Landskapet och historien där bygger upp stämningen som är en av spelets stora styrkor. Västerbotten presenteras som en plats av förfall och mörker där både modernitet och historien är källor till fasa och elände. Jag absolut älskar det. Bara någon som känner en plats kan skriva så här om den. Det är också ett rollspel om spöken, metaforiska och faktiska.
Det handlar om att vara hemsökt och vad det innebär. Både klassisk skräck och mer metaforisk sådan sammanvävs. Fokuset är dock hårt på psykologisk skräck och terror istället för gore eller splatter. Man spelar normala personer som ställs öga mot öga med mörkret. Klassiska upplägg för spökhistorier är standard.

Det här är ett relativt enkelt traditionellt rollspel med ett fokus på mekaniker som hjälper till med gestaltning. Den främsta av dessa och den som är mest unik för spelet är skräcktriangeln. Ett visuellt verktyg man ritar upp själv som ger detaljerad hjälp med att porträttera sin karaktärs reaktioner under ett skräckscenario? Hur snabb är karaktären till en övernaturlig förklaring? När går hon från nervös till rädd? Den är ett riktigt smart verktyg och betydligt bättre på att förmedla karaktärens mående än både poäng och mätare. (Stjäl den här mekaniken! Är vad jag säger!). Är du osäker på hur den fungerar följer exempel trianglar och förklaringar kring hur dessa visar på en karaktärs reaktioner med.

Bilderna är supersnygga. Alltså, om du tycker ett askfat fyllt med fimpar och tänder är snyggt utöver att fylla dig med vagt obehag och dåliga rekonstruktioner rörande vad som hänt där innan bilden inträffade. En blandning av obehagliga tecknade bilder, spökliga foton och olycksbådande silhuetter utgör illustrationerna här och skapar en trevligt undergångsdoftande stämning.

Majoriteten av boken handlar om att spelleda, skriva äventyr, hitta och förmedla skräck i det vardagliga, skapa intriger och lyfta fram teman.

Det här är ett rollspel om att spela ut en viss typ av spökhistoria i en viss miljö. Allting är ämnat att göra detta. Det är inte ett generiskt skräckspel utan ett väldigt specifikt sådant. Det fungerar fantastiskt i samspel med scenariona.

4 av 5
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
Äventyr: Ärr

Brutalt, kompromisslöst och mörkt. Det här är socialrealistisk skräck av den absolut hemskaste typen. Du behöver rätt spelare för att spelleda det här scenariot! Det här scenariot innehåller en scen där en alkoholiserad far tvingar sina barn att begrava hunden han slagit ihjäl när han var full och arg. Det finns några spökbarn i scenariot också, men jämförelsevis är det fan inget.

Det är snyggt gjort också! Misären är realistisk i alla sin fruktansvärdhet, ingen är ett monster här, de är bara mänskliga vilket gör det värre. Barnspökena ser först ut som leksaker men med tiden syns det mer och mer att de egentligen är barn dödade av en handgranat… Ett tecken i taget… Prästen kommer över men är för konflikträdd för att hjälpa barn han ser behöver det. Den där hunden jag nämnden innan? Den enda glada ljuspunkten i en grupp barns osäkra och oroliga liv. Samma grupp barn som tvingas begrava den efter de hittade den mördad av sin våldsamma och oberäkneliga förälder. Som skrämmer dem genom att säga att någon annan smugit in och gjort det.

Vad handlar scenariot om? Spelarkaraktärerna är barn på 40-talet som växt upp med sin mormor. Deras far har varit i kriget och kommit tillbaka hem, så de flyttar från allt de känt till för att bo med honom, en avvisande och ostabil främling. Situationen runt hemmet är mer komplicerad än så. Farmor ligger döende i ett rum och skriker av smärta. Det finns en faster och kusin de aldrig hört talas om tidigare och något är fel med deras relation till pappan...

Scenariot är skrivet för att spelarna inte ska kunna metaspela sig ur det. Det är snyggt gjort.

Vad som egentligen pågår i scenariot är att barnens far råkade mörda en liten grupp barn under kriget. Han har blivit besatta av tanken på att han måste straffas för detta genom att förlora sina egna barn. En tanke som förstör honom. Scenen där barnen kommer upp på morgonen och pappan sitter och knyter snaror att använda på dem är helt vansinnigt brutal.

Det görs en enda kompromiss för att inte krossa spelarnas själar och det är att det finns en möjlighet för ett ”lyckligt” slut även om allting går fel och spelarna inte löser saker. Den kompromissen är nog den enda lite sämre skrivna delen av scenariot. Men jag kan inte tänka mig att någon som tänkte spelleda det här skulle använda ett sådant lyckligt slut så det spelar ingen roll.


5 av 5
 

Klingonsylt

Swordsman
Joined
28 Sep 2005
Messages
479
Location
Umeå
Som västerbottning skäms jag lite för att jag inte backade spelet. Är det sagt någonstans om det kommer att beställa senare?
 

TobiasEkwall

Swordsman
Joined
26 Aug 2007
Messages
490
Som västerbottning skäms jag lite för att jag inte backade spelet. Är det sagt någonstans om det kommer att beställa senare?
Hej kul att du är intresserad. Det kommer att gå beställa från hemsidan lite längre fram. Just nu prioriterar vi att paketera och posta till alla de som backat sedan kommer vi att öppna upp för beställning.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
Äventyr: Femvägaskälet

Det är samhället sviker de svagaste scenariot.
Det är HVB-hem, flyktingkrisen, mördade barn och samhällets svek. Det är max socionomskräck, min favoritgenre inom skräck, och det är helt rätt gjort. Det är inte för enkelspårigt, en-till-en metaforer är så gjort, utan det är ett tema som genomsyrar alla delar av scenariot. Det är riktigt, riktigt obehagligt och gör samhällets skam manifest.

Det övernaturliga elementet här är en dålig plats. En vägkorsning för nära dödens rike vaktad av en övernaturlig fågelkvinna. Det vävs ihop med det mer direkt hotet i scenariot på ett snyggt sätt där en person pressad av det övernaturliga inte klarar mer och har börjat mörda de boende på HVB-hemmet som ligger nära korsningen. Det finns en massgrav med döda barn som bodde på ett HVB boendet. Polisen har utrett och gått ”De har nog valt att lämna” och slutat utreda. Men skandalen över alla försvinnandena har tvingat boendet att stänga. Nu har spelarkaraktärerna kommit för att utreda om företaget de jobbar på kan köpa byggnaderna och starta flyktingboende där. Man ska övernatta ute på boendet också för det är så avsides och svårt att ta sig till, kanske ha lite personal fest?

Vad som händer sedan är att karaktärerna har de här obehagliga, hemsökta byggnaderna att undersöka med den vidriga fågelkvinnan att kanske se, dålig stämning att insupa och obehagliga hemligheter att upptäcka. Det finns också en obehaglig historia med fler mord längre bak i tiden när byggnaderna användes som sanatorium som kan ge ledtrådar och som knyter an till samhällstemat på ett bra sätt. En i personalen som är kvar är barnmördaren och medan hon inte är övernaturligt farlig är hon en oberäknelig våldsam person med ett skjutvapen. Teckningarna av fågelkvinnan som går att hitta är de obehagligaste bilderna i ett rollspel i år. Tror inte någon kommer gå om dem.

Och scenariot är helt öppet. Spelarna kanske inte ens upptäcker hemligheterna eller råkar ut för någon fara. Eller så kanske de bara djupdyker ner i det fruktansvärda, det övernaturliga och det övernaturligt fruktansvärda. Helt upp till dem.

Så här ska ett skräckscenario som handlar om något se ut!

5 av 5
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
Äventyr: Skrapfingrar

Det mest traditionella skräckävenryret i det att det handlar om att utreda ett mysterium kopplat till ett gammal hus man ärvt, upptäcka det magiska mysteriumet, hitta bakgrunden till det och sedan ställa allting till rätta. Men det är så fruktansvärt tragiskt. Det går knappt för ”bli rädd skräck” utan för skräcken att ditt liv är meningslöst och du inte kommer lämna något efter dig. Att ingen älskar dig, minns dig eller saknar dig.

Det finns en rad om att en NPC:s fotoalbum, något av det lilla han har, är fyllt med bilder som ingen kommer vilja spara. Den träffade i hjärtat.

Ett fyllebråk för 60 år sedan ledde till att två personer dog. De tre som råkade döda dem gömda kropparna. Marken som de dog över är nu värdelös och samhället de bodde i är övergivet. De två dödas fostermor slöt en pakt med något som dödade alla som kom nära eller älskade dråparna. De har levt långa, tomma och meningslösa liv. Hon har inte funnit frid i döden. Saken hon slöt pakten med slutar inte utan fortsätter sprida död och lidande.

Det är som ett normalt bra utredande skräckscenario fast samtidigt fruktansvärt och hjärtskärande ledset. Det är ledset för att det är så träffande och trovärdigt.

5 av 5
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
Äventyr: Hjärtslag

Hjärtslag är det mest experimentella av äventyren och det som går längst ifrån grundstrukturen etablerad både i grundboken och de andra scenariona. Det gör det tyvärr till det svagaste scenariot till Utan Frid. Det betyder dock bara att det är ett bra scenario som här och där lyfts genom att presenterar saker på ett osedvanligt gripande och insiktsfullt sätt. Men i att sätta scenariot i en stad istället för landsbygden och i en metaforisk drömvärld istället för verkligheten blir det här bara inte lika bitande som de andra äventyren. Hjärtslag tillåter sig också vara sentimentalt på ett sätt som de andra äventyren inte var.

Det påminner både om creepypastan No-End House, spelet Silent Hill 2 och filmen Jacob's Ladder. Det är en mardrömslik djupdykning ner i en karaktärs psyke medan han ligger döende. Twisten är att karaktärerna egentligen är delar av personens psyke. Man ska komma fram till svaret på om personen ska leva eller dö. På vägen finns omöjlig arkitektur, missbruksdemoner och ångest. De bästa delarna är dock vad som lett fram till själva scenariot, de mer mänskliga och sunkiga delarna, och att dra upp de bitarna av bakgrund är i spel förefaller vara förödande effektivt.

Hjärtslag har absolut sin plats bland de andra scenariona. Spelleder man scenarioboken som en kampanj hade jag kört det någonstans i mitten som en paus från den absoluta avgrunden som de andra scenariona är portaler in i. Det här är nog också precis vad folk vill spela på ett konvent. Det här är lite mer action och ös. Fortfarande med obehag, insikter om det fula i det mänskliga och personliga demoner manifesterade övernaturligt… Men ändå mer av ”bara” ett rollspelsäventyr.

3 av 5
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
@God45, det känns som att det gått inflation i betygsättningen. Dags att lägga till en sexa på skalan? ;)
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Nej, det tycker jag inte. Jag har bara recenserat bra saker på senaste tiden.
Bara för att vara tydlig. Min kommentar var inte menad som kritik. Det är grymt att det kommer så många bra rollspelsprodukter från lilla Sverige, och lika grymt att du engagerar dig i att recensera dom.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
Bara för att vara tydlig. Min kommentar var inte menad som kritik. Det är grymt att det kommer så många bra rollspelsprodukter från lilla Sverige, och lika grymt att du engagerar dig i att recensera dom.
(y)

Det är dock en trend den senaste tiden att när jag läst något jag inte gillat så har jag lagt tillbaka det på hyllan (eller raderat pdf:dn och läst nästa grej istället för att vara ärlig). Jag har inte haft energin att vara konstruktivt negativ och har inte velat vara elak.

Men att läsa bra saker och recensera dem ger energi! :D Så jag har fokuserat på det.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
(y)

Det är dock en trend den senaste tiden att när jag läst något jag inte gillat så har jag lagt tillbaka det på hyllan (eller raderat pdf:dn och läst nästa grej istället för att vara ärlig). Jag har inte haft energin att vara konstruktivt negativ och har inte velat vara elak.

Men att läsa bra saker och recensera dem ger energi! :D Så jag har fokuserat på det.
Fast dina sågningar är ibland oförglömliga...

Glömmer nog aldrig liknelsen med äventyret som var samma smak av insidan på munnen. :D
 

TobiasEkwall

Swordsman
Joined
26 Aug 2007
Messages
490
Helt ärligt så måste vi fundera lite på det, de scenariot följde med till som en exklusiv grej till de som backade spelet på en högre nivå.

Å ena sidan så är det ju kul om så många som möjligt får möjlighet att läsa scenariot

Å andra sidan vill vi ju inte att de som valde att stötta oss på en högre nivå ska känna att de betalade extra för någonting som ändå blir allmängods direkt kickstartern är avslutad.

Jag kanske ska starta en egen tråd för att se vårt åt den allmänna opinionen lutar

Just nu lutar det åt att vi kommer att inkludera de scenariot i en framtida scenariobok 2, men vi har som sagt inte funderat klart ännu
 
Top