Nekromanti Utan att egentligen veta någonting...

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,562
...om saken så har jag en ide. Det är möjligt att det är alldeles för struligt och för mycket jobb för att vara värt besväret, i så fall så är det bara att ignorera mitt svammel.

OK, here goes:

*Pampig inledningsmusik, prova tex Als spracht Zarathustra*

Tillfälliga forum!

Det poppar ibland upp olika evenemang som är mer eller mindre tillfälliga. Vi har tex forumsvalen (som i röstningar, inte något nedsättande om någons vikt), filmklubben, dogmautmaningen, vitulvs världsskapartråd et cetera. Sådant ger långa trådar och ibland många trådar som är i vägen för de som inte är intresserade, som lastar servern för att många bara klickar genom inläggen för att markera dem som lästa samt som i vissa fall sabbar layouten för andra trådar.

Det man skulle kunna göra är att flytta sådant till ett temporärt forum. Man skapar ett nytt forum, flyttar tråden dit och när tråden/ämnet/evenemanget dött ut så låser man forumet och plockar bort det från listan över aktiva forum till en lista med arkiverade forum. Lämpligen lägger man även upp eventuella aktiva tillfälliga trådar i en hotlist på infosidan.

Resultatet blir mindre plotter på de andra forumen och ett större incitament för att skapa evenemang. Förhoppningsvis är det inte så stor skillnad mot den diskuterade PlayByForum-funktionen.

Nå, vad tycker ni?

*Avslutningsmusik, tex Koyaanisqatsi accompanjerad av en videosekvens med en exploderande och fallande raket*
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Kul idé !!

Ja, varför inte egentligen ?
Det skulle ju vara kanonbra att ha ett sdåant forum för andra evenamang & sådant.

/ Johan K, som hoppas att den idéen kommer att funka.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,409
Det är ingen dum idé, men jag tror det finns lättare sätt...

Man skapar ett nytt forum kallat "Alldeles för stora och hemska trådar-forumet". Om jag inte är helt ute och cyklar så går det att göra så att bara moderatorer och admins (bara admins?) kan skapa nya trådar och alla användare kan skriva där. Dit flyttas alla trådar som blir för stora och räknas som jippon. Det måste vara enklare än att skapa ett nytt forum för varje gång och sedan ta bort forumet.

Jag pratar antagligen i nattmössan, men jag kan inte hålla tillbaka tanken... :gremsmile:
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Det var någon med insyn i saker (antingen Gardener eller Krille) som påpekade att man inte bara plockar bort forum sådär, för de har en hiskelig massa kopplingar till höger och vänster i databasen. Vad man eventuellt skulle kunna ha är ett "temporärforum" dit man skickar trådar i stil med rollspelsriksdagen.
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Jag pratar antagligen i nattmössan, men jag kan inte hålla tillbaka tanken...

Jag kan berätta att du pratar i nattmössan för skulle jag ha rättigheten att skapa ett forum skulle saker som "Gothic erotica and spank-me-baby"-forumet dyka upp :gremwink:
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,409
Jag kan berätta att du pratar i nattmössan för skulle jag ha rättigheten att skapa ett forum skulle saker som "Gothic erotica and spank-me-baby"-forumet dyka upp :gremwink:

Jag menade förstås att Gardener kan skapa ett sådant forum... :gremtongue:
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,957
Location
Linköping
Själv så vet jag allt...

Jag kan berätta att du pratar i nattmössan för skulle jag ha rättigheten att skapa ett forum skulle saker som "Gothic erotica and spank-me-baby"-forumet dyka upp :gremwink:

Och med tanke på vår oseriositetsfaktor här så skulle vi nog fylla dessa forum rätt fort. :gremwink:

Back to reality. Håller nog med Yassilus lite här, kan man inte skapa ett "Jubileumsforum" (eller vad man nu ska kalla det) där enbart admins får starta trådar men alla kan svara. Jag vet dock inte om det är någon poäng med det då det väl inte finns så många trådar som borde hamna där.

Vad som sagts om PBF har jag totalt förträngt om jag nu ens har vetat det någon gång. :gremgrin:
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Jag menade förstås att Gardener kan skapa ett sådant forum...

Ja, ja :gremblush:

Men, om jag får föreslå en sak (för din idé är vettig) så föreslår jag dig att författa ett litet dokument som talar för (och kanske lite emot) din idé och postar den här eller mailar den till Gardener, så kan ni disskutera den lite närmare.

Just nu känns det som planen behöver lite mer fläsk runt midjan.
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Mom, I broke the stämning.

Jag vet dock inte om det är någon poäng med det då det väl inte finns så många trådar som borde hamna där.

Dessutom kan det kanske förstöra mycket av stämningen att moderatorer hajar till och säger "Hej, den här tråden är väldigt stämningsfull och mysig tycker jag, kan ni inte prata om den här borta istället?".

Eller är jag bara full av tankar kring hur jag själv skulle reagera?
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,409
Umm...

så föreslår jag dig att författa ett litet dokument som talar för (och kanske lite emot) din idé och postar den här eller mailar den till Gardener, så kan ni disskutera den lite närmare.

Ska jag göra det? :gremshocked:

Idén är kanske bra om man nu tycker att jippo-trådar är ett så stort problem att någon måste göra något åt dem. Jag tycker inte det, men tycker andra att det är jobbigt eller att Gardener tycker det är en bra idé så kan jag givetvis förklara den närmare.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,562
Det var någon med insyn i saker (antingen Gardener eller Krille) som påpekade att man inte bara plockar bort forum sådär, för de har en hiskelig massa kopplingar till höger och vänster i databasen.
Min tanke var iofs att man aldrig plockar bort dem, bara lägger dem inaktiva och spärrar så att folk inte kan posta. Man ska ju fortfarande kunna läsa dem!
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,562
Re: Mom, I broke the stämning.

Dessutom kan det kanske förstöra mycket av stämningen att moderatorer hajar till och säger "Hej, den här tråden är väldigt stämningsfull och mysig tycker jag, kan ni inte prata om den här borta istället?".
Jag tror inte att det skulle vara några problem, själv tycker jag att det är solklart vilka trådar som bör hamna där och vilka som inte bör hamna där.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,562
Re: Umm...

Idén är kanske bra om man nu tycker att jippo-trådar är ett så stort problem att någon måste göra något åt dem.
Jag ser dem inte som ett problem och jag vill uppmuntra dem. Det här är ett sätt att ge dem utrymme, utan att inkräkta på utrymmet för annat.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,409
Fel av mig...

Dåligt ordval... Jag menade givetvis jippo-trådarnas storlek. Jag vill också uppmuntra dem för jag tycker om dem (som ni kanske märkt de senaste gångerna)...

Frågan är om inte lite av deras popularitet skulle försvinna i och med att man flyttade dem. Men det vet man ju inte förräns man försökt.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,562
Re: Fel av mig...

Frågan är om inte lite av deras popularitet skulle försvinna i och med att man flyttade dem. Men det vet man ju inte förräns man försökt.
Jag tror att man skulle tillåta en "Announce"-postning i andra relevanta forum för att tala om vad som händer, så att folk vet att något är på gång.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,409
Re: Fel av mig...

Jag tror att man skulle tillåta en "Announce"-postning i andra relevanta forum för att tala om vad som händer, så att folk vet att något är på gång.

Det skulle nog funka, mest med tanke på att det inte är särskilt många jippon. Har det varit ett varannan månad nu ungefär? (Dogma-utmaningen, Vitulv's världstråd och Rollspelsriksdagen)

Jaja, får se vad Gardener säger när han tittar in hit. :gremsmile:
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Mom, I broke the stämning.

"Jag tror inte att det skulle vara några problem, själv tycker jag att det är solklart vilka trådar som bör hamna där och vilka som inte bör hamna där. "

Synd bara att du inte är moderator.
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Re: Mom, I broke the stämning.

själv tycker jag att det är solklart vilka trådar som bör hamna där och vilka som inte bör hamna där.

Mycket hänger på timingen, IMO. Helt plötsligt har din favorittråd också blivit en galen moderators favorittråd och snor den ifrån dig :gremwink:
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Man ska ju fortfarande kunna läsa dem!

Öh, okej. Nu tror jag att jag missade själva poängen med prylen någonstans på vägen. Förklara lite närmare.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,562
Förklara lite närmare.
Kolla mitt första inlägg igen, jag tror det framgår där.

Man plockar bort forumen från listan över forum när de stängts, men lägger till dem i en lista med arkiverade forum i stället.
 
Top