Nekromanti Utöka Diamantäpplet (SPOILER)

Saftsmurf

Veteran
Joined
7 Feb 2001
Messages
41
Hej!

Är det någon som har några tips på hur man kan utöka Ramoratemplet i diamantäpplet lite? Känns lite torftigt i grundutförande, bara en massa rum utan varken skatter, monster eller fällor.

Någon som har några bra idéer på fällor (och vart de logiskt skulle kunna vara) intressanta skatter (gärna med anknytning till religionen), kusliga utsmyckningar eller eventuellt något monster som skulle kunna finnas därnere?
 

Frank_UBBT

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
97
Location
Kallhäll, Järfälla
<center>*SPOILER*</center>

Spindlar, giftiga sådana, stora som små. De dyrkar uppenbarligen spindlar.

Guldsmycken som bärs av de initierade. Smycken kan förvaras i en kista med giftpilsfälla, då man kan utnyttja spindlarnas gift.

Arachnider kan fungera som templets väktare där de har en ganska hög status.

Prästinnans magiska kappa som är vävd av spindeltrådar, vilket i sin tur betyder att ett rum innehåller ett laboratorium där man kan hitta magiska kongelat och en underlig vävstol, för att inte nämna drösvis med småspindlar i förvar.

Konstföremål, målade krukor, statyetter och färggranna mattor formade som spindelnät. Vad är en religion utan en estetisk sida?
 

Saftsmurf

Veteran
Joined
7 Feb 2001
Messages
41
Bra idéer till spindeltemplet!

Dock var det faktiskt det andra templet som jag funderade mer på, det med paddmumierna och själva diamantäpplet du vet. Det är väldigt tomt trots att det är klimaxet på äventyret.

Spindeltemplet bör inte vara några problem att få intressant med lite arachnider, hemliga spindel-healing-potions mm nej. Dessutom är det ju bebott, så man kan kasta in hur många kultister man vill om det skall fajtas. Men bra idé med småspindlarna och så, det kommer att bli spännande!
 

Kropotkin

Warrior
Joined
25 Mar 2006
Messages
234
Location
Hisingen
Tror du inte tanken med att det är så pass tomt är att man ska försöka skrämma upp rollpersonerna ordentligt med det där ljudet av 'ödets tjänare' som traskar runt?

Tycker personligen att det är lite skönt att det inte är för mycket konstiga monster och fällor i ett övergivet tempel. Kanske du kan låta något skelett ramla på en lite nervig rollperson när de slår in en dörr eller liknande för att skrämma upp dem ytterligare.
 

Oreh

Warrior
Joined
21 Mar 2005
Messages
222
Location
Lindome (Göteborg)
Nu var det en tid sedan vi spelade DÄ men jag kommer ihåg templet som aningen fattigt, så jag lät det förfalla mycket mer. Det handlade om rum som var nära kollaps, stora sättningar så att golv och tak lutade av ordentligt, en del kammare kan vara vattenfyllda. Rötter, trådigmossa och mögel hänger från tak och väggar. Brunt vatten sipprar in hela tiden in. Kanske ligger ett gäng krokodiler och sover i en passage, eller är kammaren med vatten upp till midjan, fylld med långa vatten levande ormar!!!
RASRISK!

Vill man ha utsmyckningar och estetik kan man ju låta det finnas en Ceremonikammare där du på förhand kan bestämma mer exakt vilka bilder och ornament som finns målade eller huggna i sten väggarna.
Använd alla sinnen, Tänk på ljuset, kanske det är det viktigaste en fladdrade fackla kan skapa mycket stämning. Ljuden är vattenlika droppande, skvalpande och rinnande. Lägg till onaturliga ljud som klickande, skrapande etc, allt förvrängt i ett ekande stentempel. Lukter, förruttnelse, stickande mögel och ångande lera. Varmt, kallt, isande drag. Syrebrist? -flämtande facklor och rollpersoner.
:t100:
Hoppas du fått nån nytta av detta, underlättar att tänka att templet verkligen är 3000 år och ligger under mark, knappt några byggnadsverk står kvar efter en sådan tid speciellt i ett träsk...
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Min åsikt är att fällor i ett mångtusenårigt tempel känns för mycket D&D. Samma med paddzombie´s.

Jag skulle utökat templet med som tidigare svaranden sagt. Spindlar i olika storlekar och att det är gammalt och förfallet.
Utöver det så skulle jag inte slänga in så mycket mer skatter då det faktiskt är en äventyrsserie så det kan nog förstöra spelbalansen med för mycket skatter. det som finns där är tillräckligt.

Men hur som helst mer rum för normal tempelaktivitet. dvs sovsalar cermonirum föråd och absolut giftmjölkningsrum^^

Men om det känns lite är det ALLTID DITT mundana.
Ett stort klimax är för mig som spelledare överskattat.
Mina spelare brukar dock inte hålla med mig då dom tänderar att fortfarande ha lite mycket kobold+D&D+allmän powergaming inställning kvar. Jaja det får jag väl skylla mig själv med iofs spelade vi ju en ganska high Warcraft kampanj nyss.

//Poseur som pratar bort sig själv igen. När ska posuer hålla sig till relevanta saker på forumet?
 
Top