Nekromanti uselt bokbinderi!

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
Är det någon därute som vet varför neotech 2 grundbok hela tiden går sönder och varför sidorna åker ut om man bläddrar i dom för länge? Varför är dom så dumma mot oss konsumenter som måste köpa nya neotechböcker om vi inte vill pussla och eventuellt stoppa alla små sidorna i pärmar? är det för att dom ska få mer pengar till sitt företag???

Dumma NeoGames! /images/icons/mad.gif


Smaffy är jag. blä.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Är det någon därute som vet varför neotech 2 grundbok hela tiden går sönder och varför sidorna åker ut om man bläddrar i dom för länge? Varför är dom så dumma mot oss konsumenter som måste köpa nya neotechböcker om vi inte vill pussla och eventuellt stoppa alla små sidorna i pärmar? är det för att dom ska få mer pengar till sitt företag???"

Det är inte för att få in mer pengar i företaget. Det är svårt att veta hur dåligt bunden en bok är förrän man får den från binderiet, så det är dessvärre ingenting som Neogames kan göra något åt.

Mitt råd är att vara försiktig med sin regelbok. Det är inte alla böcker som tål misshandel som dubbelknäckta ryggar. Vik upp pärmarna längs med falsen på långsidan på fram och baksidan så blir den mer bläddervänlig utan att den går sönder.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Pärmar! Det har jag inte tänkt på!
*slår sig själv i skallen med närmsta döda bäver*

Jag tror att det är för... öh... hmm... skit samma... nu ska jag sova... och imorgon ska jag börja perforera kanterna på varje sida i en viss Neotech-"bok"...

[color:green]/P|uT0NiUm</font color=green> - Figgcimp...
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
plastfickor slår håltagare...


Snow
Dead, but still walking around
 

HoBBiT

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
94
Location
Anderslöv, Skåne, Sverige
Min har inte gått sönder, som jag sagt för länge sedan. Lite öm behandling är allt som krävs, precis som alla böcker utan hårda ryggar. :)

//HoBBiT - "Cogito ergo doleo..."
 

looser

Veteran
Joined
27 Jul 2000
Messages
56
Location
Nyköping
Ville bara säga att jag håller med dig.
Neotech 2 boken faller sönder av sig själv.
Jag har varit försiktig med den som allla böcker.
Men vad får man för det jo hela mitten partiet faller ur!!!
 

WHaLe

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
914
Location
Göteborg
Sen finns det vissa böcker med hårda ryckar som faller sönder oavsett
behandling (läs Eon deluxe)...

WHaLe
 

Mmm

Swordsman
Joined
7 Feb 2000
Messages
623
Location
Månen
Nog uselt i grunden

Jag tror det har lite att göra med på vilket sätt som rollspelsböcker används, eller kanske snarare i vilken mängd som de används.

De flesta vanliga böcker läses kanske max 10 gånger under sin livstid. Kokböcker, ordböcker och lexikon undantaget. Om man kollar på bibliotekets böcker så ser man att de ofta är i specialutgåvor i särskilt hållbara pärmar, säker mycket dyrare än böckerna i bokaffären.

Jag har iofs en känsla av att regelböcker till rollspel används mycket mer än genomsnitts kokboken/ordboken/lexikonet.

Det jag menar är att böcker inte håller bättre.

Sen finns det givetvis billiga bindningar och dyra bindningar. Skulle Neogames fläska på med tyglaminering på insidan av pärmarna och i ryggen tror jag ingen skulle köpa deras böcker då de säkerligen skulle bli fruktansvärt dyra.

Sen är det givetvis tråkigt att de går sönder. Min N2 bok har iaf hållt än så länge, rekorddåliga böcker var Monster boken I och II till DoD. Jag känner ingen som äger en bok vars sidor inte fallit ut efter en vecka ...

/Mmm
So many assholes, so few bullets.
- Dirty Harry
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: Nog uselt i grunden

"rekorddåliga böcker var Monster boken I och II till DoD. Jag känner ingen som äger en bok vars sidor inte fallit ut efter en vecka ..."

Där kan inte jag uttala mig, då jag inte har dessa böcker. Däremot kan du lägga till Barbia, den enda av de moduler jag har som trillat isär ordentligt, och detta gjorde den på 2 dagar eller något sådant.

I övrigt tycker jag att Neogames moduler håller bättre än många av Target Games dito. Ännu har bara en av mina Neogames moduler gått åt fanders, det är Mundana, och snart faller nog även monstermodulen isär märker jag.

Riddaren


http://www.backtotellus.com/
 

Mmm

Swordsman
Joined
7 Feb 2000
Messages
623
Location
Månen
Re: Nog uselt i grunden

<I>I övrigt tycker jag att Neogames moduler håller bättre än många av Target Games dito. </I>

När jag tänker efter så är nog rekordet Mutant Chronicles regelboken. Iofs sörjer jag inte eftersom det är ett uselt spel, men sidorna trillade ur den boken redan vid första genomläsningen. På andra dagen stog jag med en borrmaskin i garaget och borrade hål i alla sidorna så att jag kunde få in den i en pärm (orkade inte använda hålslaget på tre sidor i taget, gick fortare så här). Sidorna hade ju dessutom en så urbota korkad form att de inte rymdes i plastfickor.

/Mmm
So many assholes, so few bullets.
- Dirty Harry
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Re: Nog uselt i grunden

Håller med om att Mutant Chronicles är ett uselt spel, men jag har hört exakt samma sak om MC1-regelboken. För min kompis föll boken också samman omedelbart - denna gång under en läsning i en bil...

Hmm, borra hål... Låter lagom smart, men det kanske funkar...

/Emil
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Jo, men i normala fall brukar hårda pärmar innebära att boken är kartonerade eller inbunden, i Deluxe fall är sidorna limmade på exakt samma sätt som de övriga Eonböckerna - enda skillnaden är de hårda pärmarna...

/Emil - Som har sitt exemplar av Deluxe stående i bokhyllan...
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Inga av mina Eonböcker (ja, grundboken har tagit stryk, men inte riktigt fallit sönder) har tappat sidor, däremot har faktiskt min N2-bok gjort antydningar om det. Förmodligen har jag låtit den ligga uppe mot ett bord för mycket. Skulle tro att detta kombinerat med att många inte viker pärmarna längs listen (eller vad den heter) gör att rollspelsböcker faller sönder.

Sedan är väl A4-format inte så vanligt i andra fall än just rollspelsböcker, det är nog inget hållbart format...

/Emil
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,364
Location
Stockholm
Re: Nog uselt i grunden

Sen finns det givetvis billiga bindningar och dyra bindningar. Skulle Neogames fläska på med tyglaminering på insidan av pärmarna
och i ryggen tror jag ingen skulle köpa deras böcker då de säkerligen skulle bli fruktansvärt dyra.


Vi har valt att ge ut Western både i "standardskick", dvs mjuka pärmar och limbindning, och med en "riktig" linnetrådsbindning och hårda pärmar. Självfallet blir det en prisskillnad, men jag vete tusan om de 50:- som skillnaden i pris gör är så fruktansvärt dyrt...

/tove

<A HREF="http://www.rollspel.com" target="_new">http://www.rollspel.com</A>
 

Mmm

Swordsman
Joined
7 Feb 2000
Messages
623
Location
Månen
Re: Nog uselt i grunden

Självfallet blir det en prisskillnad, men jag vete tusan om de 50:- som skillnaden i pris gör är så fruktansvärt dyrt...

Det var ju inte farligt. Trodde det var dyrare ...

Då är det kanske befogat att klaga lite på bindningen trots allt.

/Mmm
So many assholes, so few bullets.
- Dirty Harry
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Nog uselt i grunden

Konstigt...
Alla mina moduler är helt frai från minsta tecken på att falla sönder. och de anv'änds flitigt, speciellt krigarens väg. ofta ligger de uppslagna på bordet, och ofta viker folk upp dem för att kunna se bättre. Men inga tecken alls. Däremot har den inbundna Deluxen fallit sönder ordentligt, även omd et tog lite tid. N2 boken började falla sönder efter en vecka, men det går dess degenerering går fortfarande långsamt. Nej, modulerna tror jag är oförstörbara.

Summan av den här diskussionen tror jag är att det är svårt att säga att "den modulen/boken faller alltid sönder", utan det verkar vara väldigt olika hur och när supplementet faller sönder. Däremot så är det ju så att vid åtminstone limbinding går boken sönder snabbare i proportion till tjockleken på pappret och mängden sidor, typ. Rätta mig om jag har fel, om det finns nån tryck(fels)nisse här.

/RipperDoc

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
Ha Ha Ha.. vad lustigt.
det är någon som står här brevid mig och påstår att det visst blev nått fel i beställningen på n2 böckerna.
han skulle visst ha varit praktikant eller nått dummt, men tror inte på det. det är säkert bara nån dum konspiration. hursomhellst får jag citera han med följande ord. "[Mitt namn], Eon är tusen gånger bättre än neotech. Nej, inte punkt!!! Sluta!! Nej Skärp dig [Mitt namn], skriv inte, skriv inte!! Som sagt. Eon han bättre eh, bättre bokstil, eller bokhållning.. Hursomhelst. Den håller längre. Anledningen till det är att det blev ett fel när dom skickade efter Neotech grundboken. Och att dom fick byta det mot bokstil. Inte nått med femtio kronor bokstil som nån idiot kommit på. Hö hö. Skärp dig. Okej, det räcker."
Sedan försökte personen som jag precis citerade mosa mitt huvud.

Tack för ordet. Naturligtvis behöver det ju inte vara så här.

Smaffy är jag. blä.
 
Top