Varulv USCSS OHSHT: Mekanike(r)n på bordet [Spelet är över]

fjodorsenuba

Krigarpoet
Joined
2 Nov 2020
Messages
1,027
Empiricus skrattar när han stänger dörren framför Andersson. Andersson tittar skräcklaget på när Empiricus knappar in nya koordinater i nödskeppets navigationsdator och Andersson inser att Empiricus inte är den han trodde. Nödskeppet skjuter ut och börja glida mot sin nya destination. Kvar står Andersson ensam och tittar ut på stjärnorna och nödskeppet som försvinner längre bort... Han går till mässen och sätter sig och dricker upp det lilla kvarvarande ölförrådet. Xenomorph-ylande hörs igenom hela skeppet och han hör även nu ljudet av exoskelett mot plåtgallergolv. In kliver 3 xenomorpher med uppspärrade munnar vrålandes. Andersson ställer sig upp och tänder eld på sista flaskan rom och vrålar "Come get some!" innan han slits i bitar av klor, tänder och svanssnärtar i skenet av hans brinnande molotov cocktail.

Vinsten går till Medtech agenterna, Empiricus och androiden Recca!

Tackar för ett mycket kul spel. Hoppas ni gillade den nya mekaniken med Mother och lufttrummorna och Lastrum 2 (varför lyssnar ingen på en när man säger gå inte dit?).
Låter er spekulera lite under kvällen och imorgon så kan jag posta lite mer om hur det fungerade för den nyfikne.
Kan säga att det var mycket nära för samtliga att knipa vinsten.

@Vimes
@Recca
@Genesis
@Basenanji
@Stövelkatten
@Martin3
@Sidd
@Impetigo
@Konrad Konvalj
@RasmusL
@Empiricus
@Andersson
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
971
Grattis @Empiricus och @Recca !

Vilken match! Jag var så säker på att jag skulle kunna blockera segern genom att dumpa er sista infekterade. Var det Empi som var infekterad eller var det någon innan som slunkit igenom?
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
971
Fanns det fler fraktioner än forskare, medtech och xenomorf-rasmus?
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,564
Location
Oktoberlandet
Martin hade en bra reflektion i 2nd kryostatpodden:
Han undrade vad som hänt om Andersson snipear in Empi i undersökningsrummet i sista rundan?
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,564
Location
Oktoberlandet
Jag var vanlig forskare som:
”vinner om du överlever och är i kryostas i nödskeppet innan syret tar slut och ingen infekterad är med på nödskeppet.”

Jag tackar alla deltagare och framförallt riktigt kul spel igen @fjodorsenuba 👍

Scenariot känns som ”bybo” nästan hopplöst svårt när man vet en massa luriga spelmekaniker och så kläms det in mer.

Att greppa eldkastaren och gå till Lastrum 2 var lite ett infall av allt eller inget och visade sig tematiskt gå som i filmerna men @Vimes ”post scriptum”post värmde - tackar🙏

Lite från SL:
Jag opererade Genesis:
”Du sätter igång och skär upp Genesis buk och bröstkorg med laserskalpellen och cirkelsågen. Som tur är har du gjort liknande operationer tidigare annars hade du inte vågat dig på detta. Du lyckas avlägsna den outvecklade xenomorphen och stänga in den i ett glaskärl. Sen aktiverar du vakumpumpen och den exploderar av tryckförlusten. Du administrerar smärtstillande till Genesis och däckar på britsen bredvid. När du vaknar känner du dig torr i munnen och urlakad, men troligtvis mycket piggare än Genesis.”

Genesis opererar mig:
”Du går till labbet och lägger förbereder dig för operation. Genesis ställer sig över dig och säger att allt kommer gå bra... sov nu bara... tacksamt så sätter narkosen in snabbt. Du vaknar med otroliga smärtor i bröstet. När du sätter dig upp ser du att Genesis inte har sytt ihop dig och du inte fått smärtstillande. Du letar febrilt efter smärtstillande och tar närmaste spruta och injicerar. Du somnar in igen. När du vaknar till ser du Genesis ligga på golvet och andas knappt. Du lyckas få upp honom på fötterna och släpa ut honom i korridoren. När dörrarna öppnas känner du den friska skeppsluften innan du också kollapsar i korridoren med Genesis. Du vaknar upp på britsen i labbet när ni samlas på morgonen.”

Jag stormar Lastrummet:
”Du går till lastrum 2 med eldkastaren. När du kliver in i rummet så ser du att det är nedsläckt. Du tänder din ficklampa du tejapat på så ser du ett stort antal xenomorph ägg som håller på att öppna sig och facehugger som håller på att klättra upp. Du börjar använda eldkastaren och svingar vilt och börjar göra omelett. När du kommit en tredjedel in i rummet så slocknar eldkastaren och mörkret lägger sig runt dig... du hör ett hissande ljud ovanför dig och du ser hur en xenomorph kastar sig ned mot dig. Du tryck ned mot golvet och känner hur flera facehuggers klänger sig fast på dig. Din sista tanke är att du kanske inte borde ha gått in i rummet...”

Jag åker gärna på ett nytt rymdäventyr i framtiden @fjodorsenuba

Fridens / ”Eder kära rymdkamrat Sidd”
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Grattis @Empiricus och @Recca !

Vilken match! Jag var så säker på att jag skulle kunna blockera segern genom att dumpa er sista infekterade. Var det Empi som var infekterad eller var det någon innan som slunkit igenom?
Jag blev infekterad där Vimes såg mig bli infekterad, och vårt mål var ju att antingen bli stasad och få någon infekterad att också bli stasad alternativt att jag blev infekterad och sedan stasad. Det var kul, även om mitt nya jobb precis såhär i spelstartstider gjorde att jag hade sjukt lite tid jag kunde lägga på att vara vid dator dagtid.

Det var najs med mekaniken, upplägget att man kunde dö av spelet i sig var lite spännande också - jag var sjukt förvånad över att Genesis spontandog t ex. Men spänningsmässigt tror jag att det hade varit mer intressant att ha kännedom om att det kujnde bli så från start och behöva ha med det i avvägningarna varje runda. Typ "Du har 3 i tålighet, du kan förlora tålighet genom fysisk eller psykisk utmattning, når du 0 så dör du" och så har folk typ mellan 2 och 4.
Men det gav ju ett dolt sätt att bli av med misstänkta förrädare - in med dem i undersökningsrummet och stäng av luften några varv ;)

Kommer nog med lite mer kommentarer i morgon bitti eller em. Tack alla för spel! Och tack @Recca som medbrottsling, och @fjodorsenuba för arrangemanget!
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,707
Location
Göteborg
Grattis, Empi och Recca! Jag vill ha lite credd för att jag ändå misstänkte Empi. Lite snopen död!

Jag tyckte att det var en kul spelomgång och bra arrat, men det här med individuella vinstvillkor är ändå inte riktigt hundra i sådana här spel. Nu vann ju team ulv en välförtjänt seger, men hade de förlorat så hade ju vinnarna varit Stövelkatten, KK och Basse, och jag vet inte om man kan säga att de var de som spelade bäst. Basse presterade ju, men Katten deltog bara en runda och KK skrev exakt noll.

Hade Empi varit bybo så hade han ju också haft noll anledning att inte agera som han gjorde ändå i slutet. Hade jag varit infekterad bybo där så hade jag nog kanske röstat in mig i frysen i alla fall. Och det blev lite udda där i byn när vi liksom försökte övertala varandra att frivilligt förlora spelet.

Men på det stora hela ett kul spel! Jag gillar att flufftexten var faktiskt viktig och ångrar att jag ignorerade varningssignalerna.
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
Tack alla för gott spel! Grattis @Recca och @Empiricus till segern!

Tack @fjodorsenuba för finfint arrangemang! Det var roligt med en vidareutveckling på tidigare spel så man fick fundera kring eventuella skillnader och likheter och försöka skapa sig en bild på så sätt.
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
971
@Impetigo Jag antar att du var rasmus mest riktiga kill eller?
Jag och Sidd offrade oss, Genesis dog av sig själv och så RasmsuL själv då, borde bli 5/6 kills om jag inte räknat helt fel...
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,564
Location
Oktoberlandet
Dilemmat angående Kryostats-röstning på snäll bybo eller bus-ulv tycker jag är just en häftig grej som sticker ut.
Jag gillar den frågeställningen där olika val om detta kan betyda olika framgång.
Förrädarna måste tex avväga hur länge de ska hålla sig i spel och plantera facehuggers samtidigt som även de får Alien-monstret efter sig efter en runda.
Byn har jätte svåra avvägande där vissa spelare tex väljer att hoppa ner i frysboxen direkt utan att då kunna bidra till att hitta bus och andra med risk för sitt liv försöker få ihop en lösning.
Jag gillar den spelmekaniken skarpt. 👍 Det är genialiskt @fjodorsenuba
Visst väldigt svårt för byn men en helt annan nivå än bara rena Siare och Väktare (som jag personligen har svårt med att gilla mekaniken med, det är liksom fusk utanför trådsnacket).
Det blir inte helt svart-vit spel byn-varulvar vilket gör det intressantare.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,564
Location
Oktoberlandet
@Impetigo Jag antar att du var rasmus mest riktiga kill eller?
Jag och Sidd offrade oss, Genesis dog av sig själv och så RasmsuL själv då, borde bli 5/6 kills om jag inte räknat helt fel...
Enligt fjodde har jag inte dött än.
Sitter fortfarande å väntar på räddning.
 

fjodorsenuba

Krigarpoet
Joined
2 Nov 2020
Messages
1,027
Du och Martin3 var de två extra xenomorpherna som dök upp med RasmusL hos Andersson på slutet ;)
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,368
Man känner andra som man känner sig själv antar jag. Jag tyckte det var lite skumt att jag mötte Empi i mässen när vi båda hade sagt att vi skulle vara på andra ställen... Men jag tänkte: jaja, jag försöker bara rädda mitt eget skinn, det gör väl han med.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Tack alla och särskilt @fjodorsenuba för kul och svårt spel! Och grattis Empiricus och Recca till vinsten!

Det är ett kul koncept, även om jag hela tiden oroades över att det skulle finnas en ny okänd mekanik som ställde allt resonemang över ända.

Hade man kunnat vara helt transparent med upplägget innan? Typ: "I det här spelet finns det tre fraktioner med följande vinstvillkor!" Eller blir det tråkigt?
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
971
Vad var Empiricus och Reccas win/loss conditions?
Om jag förstått det hela rätt så var det att hamna i kryostasen med minst en infekterad ( i det här fallet var det Empi själv).

Jag pratade med @fjodorsenuba igår på telefon och den största chocken var nog hur facehuggers släpptes ut. De släpptes ut från lastrum 2 när vi använde ventilationen 😮
 
Top