Varulv USCSS OHSHT: Mekanike(r)n på bordet Runda 3

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Denna runda verkar det rimligt att sätta KK i frysen, men därefter behöver vi komma överens.

Vad kan vi acceptera för lösning?

Jag kommer sätta mig på tvären om strategin är tvåstegsraketen operation -> kryostas. För det kommer automatiskt placera mig (och Sidd och Andersson) längst bak i kön.

Jag tycker det verkar rimligt att skicka oss icke-infekterade i frysen först. Ni som är infekterade är inte immuna mot Rasmus attacker.

Men kommer vi inte överens så får vi nog köra slump, som Genesis föreslår.
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
970
@Martin3, har du drömt något mer, eller var det bara första natten?
Jepp, jag har fortsatt drömma.

Varför skulle vi inte ha en möjlighet att vinna om vi kör taktiken operera, sen skicka iväg. RasmusL kan max fånga en varannan runda, vi skickar en per runda. Vi har fortfarande 3 dagar syre kvar. Är det något jag missar i ekvationen, det blir kanske lite chansning på slutet men vi borde ju ha goda chanser att lösa det utan alltför stort svinn.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,502
Location
Oktoberlandet
Det är dessutom troligt att buset är bland de oinfekterade…
Ja det måste vi räkna med.
Annars kan vi ju slänga alla försök till logik överbord.

Nån av de som inte är sjuka är förstås de/den som sprider facehuggers.

Dock måste vi scanna av om inte nån ljuger om mardrömmar innan vi röstar ner denne i Kryostasen.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,613
Location
Göteborg
Varför skulle vi inte ha en möjlighet att vinna om vi kör taktiken operera, sen skicka iväg. RasmusL kan max fånga en varannan runda, vi skickar en per runda. Vi har fortfarande 3 dagar syre kvar. Är det något jag missar i ekvationen, det blir kanske lite chansning på slutet men vi borde ju ha goda chanser att lösa det utan alltför stort svinn.
Grejen är ju att för den som blir äten av Rasmus så är en enda person "alltför stort svinn" eftersom den personen förlorar spelet.

Vi måste hålla igång syret och vi måste operera folk. Vi kan skydda något av dessa rum, men då måste vi ha någon i morsan. Vi kan placera eldkastaren antingen i maskinrummet eller i mother, men den andra platsen blir helt oskyddad. Så utan infekterade kan vi inte hålla Rasmus stången, om vi vill fortsätta operera. Dessutom funkar bara eldkastaren en gång, sedan måste den fyllas på (och då har vi ytterligare ett rum att skydda). Vi kan rädda en hel del, men vi kan sannolikt inte rädda alla, och de som är sist att röstas till frysen löper väldigt stor risk att dö.

Och problemet är att vi måste gemensamt rösta fram vilka som ska förlora spelet, vilket liksom inte riktigt går. Ingen vill, kan man förmoda, gå med på att frivilligt förlora. Hellzon förlorade spelet förra gången för att han var kvar till sist med eldkastaren. Impetigo var bland vinnarna genom att han kuppade ut sig själv i frysen.

Så för att komma ur detta predikament är mitt förslag som följer: Vi tar listan så som Fjodor skrivit den i början av det här inlägget, och stryker alla som inte är med i spel längre. Jag skriver ned listan så som vi använder den, nedan. Imorgon lägger vi in den listan, i exakt den ordningen, på den här sidan. Vi väljer "Use pregenerated randomization from" och väljer morgondagens datum. Då kan alla bekräfta att det är just den ordningen som ska användas, och ingen har möjligheten att i förväg "rigga" lottningen.

Och så kommer vi överens idag, i förväg, om att det är just den ordningen vi ska använda, så att man inte kan gå med eller mot efter att ha sett resultatet.

Jag föreslår att vi använder exakt följande lista.

Vimes
Genesis
Basenanji
Martin3
Sidd
Empiricus
Andersson


Om ni kör den i sajten jag länkade till och använder dagens datum kan ni se att det ger följande ordning:
  1. Empiricus
  2. Andersson
  3. Genesis
  4. Vimes
  5. Basenanji
  6. Sidd
  7. Martin3
Det är alltså inte den ordningen jag föreslår att vi ska använda, utan ordningen som kommer om man använder morgondagens datum, vilket vi inte kommer att kunna göra förrän imorgon.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Nä, men jag gissar att slump är mest rättvisa. Jag lovar dyrt och heligt att böja mig för random.org:s randomiserade visdom.
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,098
Location
Uppsala (Umeå)
Och så kommer vi överens idag, i förväg, om att det är just den ordningen vi ska använda, så att man inte kan gå med eller mot efter att ha sett resultatet.
Det är ju bara rimligt utifall att den som hamnar högst upp på listan kan antas vara grön. Ingen av Martin, Basse och Empi kan ju få frysas innan de opererats, eftersom de rimligen har en älg i magen.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,613
Location
Göteborg
Det är ju bara rimligt utifall att den som hamnar högst upp på listan kan antas vara grön. Ingen av Martin, Basse och Empi kan ju få frysas innan de opererats, eftersom de rimligen har en älg i magen.
Ja, vi måste såklart operera folk i ordning, också. Denna runda opererar vi den som är först på listan. Oavsett om de verkar infekterade eller ej. Och så fryser vi KK. Nästa runda opererar vi den som är nummer två på listan, och fryser in nummer ett.

Och så gör vi vad vi kan för att skydda så många som möjligt från Rasmus. Vad jag förstår kan bybor vinna tillsammans med xenomorfen. det är inte så att vi förlorar om han har ihjäl fyra pers. Ja, förutom att just de fyra förlorar, såklart.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,502
Location
Oktoberlandet
jag kan lösa det här med vem som ska hålla ut till slutet.

Jag prövar att göra en Helliz och kliver fram som den tappre försvararen till slutet.
Det brukar ju gå bra för de kaxiga marinkårsstridisarna i Alienfilmerna😂

Ge mig eldkastaren så håller jag ut till slutstriden mot monstret @RasmusL
Denna gång ska hjälten överleva!

(Jag skyddar ju tom förädargänget som skickar facehuggers så om ni era uslingar ser till att jag inte blir sjuk så skyddar jag er mot monstret)

Eldkastare: @Sidd
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
970
Det finns väl några tråkiga scenarior på slutet där vi bara har infekterade kvar t.ex men utöver det lär väl alla komma ut.

Jag skriver upp på random-magi-listan!
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,613
Location
Göteborg
jag kan lösa det här med vem som ska hålla ut till slutet.

Jag prövar att göra en Helliz och kliver fram som den tappre försvararen till slutet.
Det brukar ju gå bra för de kaxiga marinkårsstridisarna i Alienfilmerna😂

Ge mig eldkastaren så håller jag ut till slutstriden mot monstret @RasmusL
Denna gång ska hjälten överleva!

(Jag skyddar ju tom förädargänget som skickar facehuggers så om ni era uslingar ser till att jag inte blir sjuk så skyddar jag er mot monstret)

Eldkastare: @Sidd
Okej! Då randomiserar vi istället följande lista, och placerar sedan dig i slutet på den framslumpade listan. Du inser att det gör att du förlorar spelet?

Vimes
Genesis
Basenanji
Martin3
Empiricus
Andersson
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Fan. Vi skulle ha en luftsluss också. Då skulle vi kunna expediera två pers per runda. Den vi vill ska vinna i frysen och den vi vill inte ska vinna ut genom luftslussen.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,613
Location
Göteborg
Det finns väl några tråkiga scenarior på slutet där vi bara har infekterade kvar t.ex men utöver det lär väl alla komma ut.

Jag skriver upp på random-magi-listan!
Jag tror tyvärr att det är omöjligt att alla kommer ut.

En annan fråga blir ju hur vi avgör vilka som får vara i labbet med stängda ventiler och vilka som får gå ut och riskera livet för att hålla igång syret och stänga luftventilerna. Föreslagsvis så får de infekterade gå ut och göra de farliga jobben så länge vi har dem, eftersom vi tror att de är immuna.

@Empiricus och @Basenanji, hur ställer ni er till detta? Vi lovar att operera er och frysa in er när det är er tur i listan, men ni får vara modiga och gå till mother och maskinrum fram till dess.
 
Top