Nekromanti Usch och blä för Chronopia del 3

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Jo, och...

<I>Varför inte skriva detta till den person som du anfaller med dessa ord istället för att fegt hålla på med skitsnack
i ett brev till en annan? Feg kanske?</I>

Du, jag vet inte hur gammal du är, men vuxna människor som diskuterar på ett forum kan faktiskt ta motargument - i synnerhet sakliga fakta som det - utan att börja gaffla om att de har blivit personligt påhoppade.
Du beter dig som en 13-åring. Skärpning, för fan.

--
Åke
 

Erik Brickman

Veteran
Joined
13 Oct 2000
Messages
138
Location
Örebro, Sverige.
Re: Jo, och...

Det är precis DET det handlar om, jag har blivit påhoppad i ett tidigare brev, som inte du har läst av den aktuella personen som du just försvarar. Så det är fullt förståeligt att du inte vet vad det handlar om. Men det är riktigt, man ska inte göra såna här diskussioner personliga. Och det trodde jag med tidigare. Och, yes, en dålig handling ursäktar inte en annan, men låt den som jag nu replikerade emot svara själv innan du, som jag inte har något emot alls, försvarar honom, även om han är din kompis.
Nathan sa nämligen i ett tidigare brev att jag är, quote
"Bra på att förvirra oss, i alla fall." För det första:
representerar han en grupp? I sånt fall varför har han inte antytt det tidigare? Han har, tycker jag, uppträtt omoget själv både i det brev som föregick din åthutning mot mig och i det brev jag nämnde där han kallar sig en grupp.
Och om jag verkar vara tretton för dig, så tar jag det som en komplimang, det får man göra i den ålder jag är. Se min profil.
VÄNLIGT menade hälsningar.
Så tack, tack.

Signing off. D.
 

Nathan

Schattenmeister
Joined
5 Jun 2000
Messages
120
Huh...

...det var värst vad du tog illa åt dig.

Det som verkar vara det som du är mest upprörd över är att jag sa att du är bra på att förvirra "oss".

Läs svaren på dina inlägg. Flera av deltagarna på detta forum har uttryckt förvirring över ditt sätt att lägga fram dina synpunkter. Därför tyckte jag att det var ganska uppenbart att du förvirrar "oss", alltså några av "oss" som befinner sig på detta forum.

Vad är konstigt med det?

Jag är ledsen över att du tog illa upp, men om du anser dig ha rätt att ensidigt komma in och säga att ett spel suger, utan att du är beredd på att dina argument särskådas, då kommer du tyvärr att bli besviken fler gånger.

De flesta av oss har betydligt hårdare hud än så, efter att ha genomlevt cirka 1000 Chronopia vs Ereb Altor-debatter.

N.
 

Nathan

Schattenmeister
Joined
5 Jun 2000
Messages
120
Nu börjar du bli dryg

Och ja, jag är också himla dryg. Men...

När det gäller vem jag svarar och inte svarar med mina inlägg, så anser jag att jag har rätt att svara en person som svarar på mina inlägg. I fallet ovan har Genesis svarat på mitt inlägg, och jag svarar på hans.

Har du problem med att jag själv bestämmer om jag vill/kan/får svara på en person som svarar på mitt inlägg tycker jag att du ska ta upp det med rollspel.nu:s redaktion.

N.
 

Erik Brickman

Veteran
Joined
13 Oct 2000
Messages
138
Location
Örebro, Sverige.
Re: Huh...

OK. OK. Jag sänker lansen, eller var det tandpetaren?

Förlåt, Nathan att jag tog till så starka ordalag, men du påminde om en annan person här i Örebro, som brukar använda ordet "oss" titt som tätt för att just nedgöra ens resonemang, fastän denne egentligen inte företräder nån grupp. Och det tycker jag illa om. Nu ser jag på dina senaste inlägg att du inte alls är en sån person. Jag var dum som utövade personangrepp och ska integöra om detom inte nån annan gör det på mig, först förstås. Och helst inte ens då. I alla fall hopas jag att den eventuella animositeten är glömd nu? Jag var nog lite väl känslig, det stämmer, men jag är ny här och hoppas att ni kan överse med det? För debattera, det vill jag! ON WITH THE GUNS, LADS!

VH Erik, alias Dracopticon.

Signing off. D.
 

Nathan

Schattenmeister
Joined
5 Jun 2000
Messages
120
Jag uppskattar...

...verkligen när såna här småsaker helt dör ut, innan vi blivit oförlåtligt arga på varandra. :)

Jag hoppas att du inte blivit avskräckt från att bidra med dina synpunkter och åsikter. En rollspelare i din ålder, som spelat sen 1984, har nog många bra och roliga saker att bidra med.

Vi hörs!

MVH

Nathan E.
 

Don Kennetho

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
385
Location
Oslo
Re: Tidsepoker

Till att börja med utspelar sig inte Conan under den "hyperboreiska tidsåldern" utan den "hyboriska". Så det så./images/icons/wink.gif

Jag tycker inte att Conan kan sägas höra tekniskt till folkvandringstiden och har själv mycket svårt att placera böckerna i någon speciell tidsepok då det gäller just teknologin (för jag antar att det är böckerna och inte filmerna vi talar om). Det förekommer flera länder i Conan-berättelserna som har en mer 1400-talsliknande eller ännu senare teknologisk nivå med tvåhandssvärd och heltäckande plåtskal. Så jag tycker knappast att Conan kan passas in i en specifik tidsperiod, utan berättelserna om den cimmeriske svärdssvingaren verkar också vara en ganska frisk blandning på nästan samma vis som Ereb Altor.

Don Kennetho
 

Erik Brickman

Veteran
Joined
13 Oct 2000
Messages
138
Location
Örebro, Sverige.
Och jag uppskattar...

...sannerligen detsamma, att man grävt ner yxan innan man ens rktigt greppat om den. Mycket snällt sagt om mig, att jag kan ha mycket att bidra med, men minst lika viktigt är att en annan debattör, såsom du, faktiskt konstruerar så riktiga "bollplank" av konstruktiv kritik som du faktiskt gjorde. Sen är det lite lustigt att inse, att "gamla gubb-jävlar som jag" (mitt eget citat) faktiskt inte har så mycket koll på allt inom RPG som jag en gång trodde.
För fastän jag trodde jag visste vad alla BRP-genrer gick för, inkl. Chronopia, så upphör man aldrig att lära sig nya
vinklar och insikter i saker man trodde man kunde.
Jag medger eftertryckligen att Chronopia kan bli ett bra sceneri för rollspelskampanjer och att det till sist ändå ligger hos spelledaren. Tyvärr var ju den spelledare jag upplevde Chronopia med, inte så värst bra... Därav den tunnelsyn jag förmedlade. Jaja, nog om detta. Nu ska jag skriva om nåt helt annat, denna gång förhoppningsvis mer konstruktivt.

Den är vis som inte dömmer boken efter omslaget.


Signing off. D.
 

Master_Z

Swordsman
Joined
3 Sep 2000
Messages
601
Location
Mölndal, Sverige
Det beror väl också på hur man är som person. De flesta tyckte väl att det var roligt med hack'n slash i början men började senare spela mera riktigt rollspel.

Det är vad jag tror iallafall.....

/Linus - Rollspelare

linus_gbg@home.se
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,514
Location
Helsingborg
Re: Tidsepoker

Visst. Ereb har blandat allting från en peroid mellan 1500, men på en <B>hel</B> kontinent, till och med längre än det.
Japanska Jih Pun ligger ju långt österut från Ereb Altor.
Jag förstår inte riktigt klagomålen på de orientaliska inläggen i Ereb. De kom inte till förrän i Krigarens Handbok som är till -91 års upplaga. Ereb är till för Expert. Om man bortser från Jih Pun som är ett eget spel fast med samma regelsystem.

Som någon ovan sa så började Grekland med dikter och demokrati när vi här uppe höll på med träklubbor.
Helt rätt! Så varför skulle man inte få blanda barbarer med riddare? Jag tycker de löst det bra. Om man tittar på världen så ser den inte ut som våran. Den är mindre och polerna är ena brinnande och den andra iskall.

Att de tagit mycket från vår värld är väl helt naturligt. Vem orkar spruta ur sig en helt ny värld med nya vapen o. dyl utan att ens inspireras av vår värld och om ni läser Spelledarboken till Ereb så kommer ni finna den välskriven.

Dock har jag läst att en av skaparna till E. själv är lite missnöjd för att han tycker att en kontinent ska vara likadant uppbyggt som ett land och klara sig likadant, vilket det inte är.

Nu har jag glömt bort vad det första inlägget eg. handlade om så jag slutar här innan jag helt villar bort mig..

/Han
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,891
Location
Barcelona
Re: Jo, och...

Herrejävlar! Här försöker man vara snäll och god som muminmamman och så rasar allt bara samman inför ens ögon. Folk på det här forumet blir ju bara mer och mer otrevliga! Skärpning, hörni!

Skitstövlar... *mutter mutter* /images/icons/wink.gif

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Erik Brickman

Veteran
Joined
13 Oct 2000
Messages
138
Location
Örebro, Sverige.
Re: Jo, och...

Snälla vördnadsfulle Dnalor, det var jag och Nathan som började den lilla skärmytslingen, och jag ber så mycket om ursäkt även till dig om jag förolämpade dig på nåt sätt.
Jag greps av den hetsiga stämningen när Nathan kallade mig bra på att förvirra folk. Men om du kan glömma det, kan jag.
How about a Laurel and Hardy handshake on it, ey!?
*ger dig kardan, med ett förhoppningsfullt uttryck*

Läs gärna mitt fredsfördrag till Nathan, i svaret till hans
inlägg kallat "Huh...". Innehållet riktar sig även till dig.

MVH Erik alias Dracopticon.

Signing off. D.
 

Sebastian Strix

Veteran
Joined
13 Sep 2000
Messages
92
Location
Borås
Re: Tidsepoker

Jepp, flera av länderna i Howards Conan-värld håller sig med både riddare och plåtschabrak.
Sedan kan man ju konstatera att i VÅR värld har folk med relativt olika teknologisk nivå samexisterat friskt, bara de varit tillräckligt långt borta från varandra. Det finns ju stenåldersfolk i dag samtidigt som jag klinkar på Internet och folk skickar upp satelliter. Och kulturella drag kan ju uppstå i olika miljöer.

Erik
 
Top