Nekromanti Usch och blä för Chronopia del 3

Erik Brickman

Veteran
Joined
13 Oct 2000
Messages
138
Location
Örebro, Sverige.
Okej okej, jag medger att jag rörde ihop det lite med att dels ondgöra mig över och klaga över Chronopia som spel och samtidigt D20-tärningssystem i allmänhet. I´m sorry.
Det är två olika saker.
Men nåt som jag inte håller med om är att DoD (läs Ereb Altor) skulle varit ett rollspel utan röd tråd. För mig ÄR den speciella setting som Ereb Altor trots allt var en röd tråd. Conan-/samuraj- och grekisk mytologi-områdena i den världen tillhör nämlgen samtliga en och samma genre; den medeltida eller åtminstone den pseudo-medeltida. Alltså om man ska vara otroligt petig så kan man hävda att Conan är en värld alltså en egen tid, medans samurajer och greker och
hade sina egna tider och stilar som grund för rollspel. Men nej, för mig är olika rollspelsstilar något mycket mer; skräck, sword and sorcery, rymd, western, etc. Och dom olika genrerna med så vittskilda typer av världar är det som egentligen menas med olika rollspelsstilar tycker jag.
Detta innehöll inte Ereb Altor. Men däremot Chronopia.

Därför spyr jag galla över Chronopia...

...och kobolder i all ära, men erkänn att det är roligast att spela med folk som verkligen ger allt i sin karaktärs-rollprestation och lever sig in i ett äventyr?
Varför ska man (som det heter i Karlskoga) boffra sig fram igenom världen, alltså hacka och slå och slakta och bara fireballa sig genom alla problem, när man kan uppleva saker på många fler nivåer med alla ingredienser.
Alltså, våld är väldigt kul i RPG ibland, men bara våld och ingen story gör ingen glad om inte dom som spelar inte har krupit upp ur sandlådan än. Ett riktigt bra äventyr innehåller alla dessa saker: story telling, role-playing, hack&slash, problem solving och ett stort fett wow!
End of line.

Man får stå ut med mycket om man ska vara outstanding.

Signing off. D.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Men nej, för mig är olika rollspelsstilar något mycket mer; skräck, sword and sorcery, rymd, western, etc. Och dom olika genrerna med så vittskilda typer av världar är det som egentligen menas med olika rollspelsstilar tycker jag.
Detta innehöll inte Ereb Altor. Men däremot Chronopia."


Ouch. Det här var rörigt.

Om jag förstår dig rätt så hade Ereb Altor flera olika miljöer men en och samma stil, medan Chronopia har endast en miljö men flera stilar?

Om det var det du menade så håller jag inte med dig. Chronopia är för min del en miljö och en stil (mörk ångfantasy, i brist på bättre beteckning), medan Ereb blandade både stilar och miljöer hejvilt. Det är trots allt en rätt stor skillnad på de episka kampanjerna och de köttådängaräventyr som Target släppte.

För min del är det solklart varför jag föredrar Ereb framför Chronopia. Ereb innehåll i alla fall några av de stilar och miljöer jag gillar. Chronopia innehåller inte en enda. Men det är ju inte att undra på - Chronopia har ju bara en stil och miljö, medan Ereb har allihop i en enda stor burrito.

Sen finns det en massa andra skäl, men åtminstone två personer på det här forumet kommer skrika högt om jag nämner dem. /images/icons/wink.gif

"...och kobolder i all ära, men erkänn att det är roligast att spela med folk som verkligen ger allt i sin karaktärs-rollprestation och lever sig in i ett äventyr?"

Och det går inte att spela i Chronopia på annat sätt?

"Ett riktigt bra äventyr innehåller alla dessa saker: story telling, role-playing, hack&slash, problem solving och ett stort fett wow!"

Och ett äventyr till Chronopia kan inte innehålla dessa element?

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Erik Brickman

Veteran
Joined
13 Oct 2000
Messages
138
Location
Örebro, Sverige.
Varför jag sa det där sista om "riktigt rollspelande" var därför att en viss Arvidos drog upp frågan om Kobolder vs rollspelare i samband med Chronopia debatten.

Men helt rätt, t.o.m. Chronopia kan innehålla dessa element.
Men varför kasta pärlor till svinen?.

Signing off. D.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Conan-/samuraj- och grekisk mytologi-områdena i den världen tillhör nämlgen samtliga en och samma genre; den medeltida eller åtminstone den pseudo-medeltida.</I>

Öhm... Låt gå för samurajerna (även om många nödvändigt vill sätta likhetstecken mellan medeltid och <I>västeuropeisk</I> medeltid) - men om du tycker att Conan och de gamla grekerna är medeltida behöver du nog läsa om historieboken från skolan. (-:

--
Åke
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
"Men helt rätt, t.o.m. Chronopia kan innehålla dessa element.
Men varför kasta pärlor till svinen?."


Undrar också jag varför du gör?

Här har du återigen gett dubbla budskap som säger mot sig själv. Dock inte i samma inlägg denna gång.

Riddaren


En person som glömmer allt, är väldigt bra på att minnas att denne glömt bort allt.
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
"Öhm... Låt gå för samurajerna (även om många nödvändigt vill sätta likhetstecken mellan medeltid och västeuropeisk medeltid) - men om du tycker att Conan och de gamla grekerna är medeltida behöver du nog läsa om historieboken från skolan. (-:"

Låt mig se...jag hade prov i just detta (både greker och medeltid) för drygt en månad sedan.

Då var det så att grekerna tillhörde antiken.

Riddaren - fick MVG på det provet, och enda felet jag hade rörde forntiden (alltså tiden före antiken med floderna Tigris och Eufrat inblandade)



En person som glömmer allt, är väldigt bra på att minnas att denne glömt bort allt.
 

Nathan

Schattenmeister
Joined
5 Jun 2000
Messages
120
Tidsepoker

För mig ÄR den speciella setting som Ereb Altor trots allt var en röd tråd.

Ereb Altors egna speciella upplägg är en röd tråd. Men inte Chronopias egna speciella upplägg?

Vi kan också titta lite på de tidsåldrar som ligger till grund för den pseudomedeltid-genre som päglar Ereb Altor:

Conan-fantasy = pseudo 500-tal efter kristus
Grekisk Mytologi-fantasy = 600-talet före kristus
Samuraj-fantasy = 800-talet efter kristus
Pseudomedeltid = 1400-talet efter kristus
Ivanhoe-fantasy = 1100-talet efter kristus
Viking-fantasy = 800-talet efter kristus

(om jag har fel årtal, är jag glad om någon kan vara mer specifik, dessa hittade jag efter en snabb koll på Altavista)

Hur du kan hitta en röd tråd mellan dessa tidåldrar och deras enorma geografiska spridning är för mig en gåta.

Vidare skulle jag tycka att det var intressant att du även pekade på likheterna och den röda tråd som präglar de klassiska Ereb Altor-äventyren Svavelvinter-serien, Nidland-serien och Maktens Portar-serien.

I min mening speglar de väl det kaos och den förvirring som rådde inför arbetet med Ereb Altor, där alla författare gjorde precis som de själva ville utan att ta hänsyn till världen och dess integritet.

Varför ska man (som det heter i Karlskoga) boffra sig fram igenom världen, alltså hacka och slå och slakta och bara fireballa sig genom alla problem, när man kan uppleva saker på många fler nivåer med alla ingredienser.

Det där hänger till största delen på spelgruppen och på spelledaren. Inte på rollspelet.

Däremot hänger det på den uppfattning man har om ett rollspel, vilket inte behöver vara samma sak som det innehåll, upplägg eller de regler rollspelet i praktiken har.

Vilket den här diskussionen visar. Din uppfattning är att Ereb Altor har en röd tråd och att världen är sammanhängande och bra. Därför blir den bra för dig.

Din uppfattning är att Chronopia saknar röd tråd och att världen är osammanhängande och dålig. Därför blir den dålig för dig.

Vad som sedan står i regelböckerna är en helt annan sak.

Man får stå ut med mycket om man ska vara outstanding.

Outstanding på att förvirra oss, i alla fall. :)

N.
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: Tidsepoker

...likheterna och den röda tråd som präglar de klassiska Ereb Altor-äventyren Svavelvinter-serien, Nidland-serien och Maktens Portar-serien.

Maktens portar är väl inte förlagd i Ereb Altor. Men annars har du rätt (är dock osäker ang årtalen, men jag vet inte bättre så jag är tyst).

/Azagthoth - som för övrigt riktar arga tankar mot det ärkeäcklo som stal min dator 21/10 2000
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Debatten.

Ja, inget går upp mot äkta rollspelande. Men koboltism är inte fel. Det kan vara lika kul som "äkta".

Så för att sammanfatta: Jag håller med dig om att riktigt rollspelande är kul, men jag tycker också att koboltism har en plats i rollspelarsamhället.

Ondska är svaghet -Var stark.
Krigaren Arvidos' motto.
 

Nathan

Schattenmeister
Joined
5 Jun 2000
Messages
120
Du har rätt

Där ser man hur lätt det är att bli förvirrad.

Vi byter ut Maktens Portar mot Barbia istället...

N.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
Re: Tidsepoker

Jag är också lite osäker ang. tidsepokerna. Skiljer det verkligen 600 år mellan Conan-fantasy och Ivanhoe-fantasy.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
Varför...

...måste "vår" tidsskala användas i en fantasy-värld? Utvecklingen kan väl ha gått olika långt i olika länder? När utvecklingen i Grekland var hög i Antiken gick vi i skandinavien fortfarande runt med klubbor och Hubba-hubba.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Tidsepoker

"Skiljer det verkligen 600 år mellan Conan-fantasy och Ivanhoe-fantasy."

Bra mycket mer än så - Conan utspelar sig under den "hyperboriska tidsåldern", vilket om jag inte minns fel var nånstans strax efter att Atlantis sjönk. Beroende på hur man tolkar Platons Dialoger så kan det vara ca 1500 år före vår tideräkning (ungefär samtida med den minoiska kulturens undergång) eller 10.000 år före vår tideräkning (typ slutet på istiden).

Rent tekniskt/civilisationsmässigt är Conan tämligen hårt inspirerat av folkvandringstiden och slutet på antiken, så ca 300-600 ekr är väl inte helt fel.

Ivanhoe å andra sidan är väldigt specifikt 1194, såvida man inte tittar på framförallt rustnings- och borgtekniken i boken som är 1400-tal och en härlig blandning av 1200-tal, 1400-tal och Hollywood i den berömda TV-filmen som sänds vid nyår varje år.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Nathan

Schattenmeister
Joined
5 Jun 2000
Messages
120
Jo, och...

...ska man resonera på det sättet faller den anförda kritken mot Chronopia ännu mer platt till marken.

N.
 

Erik Brickman

Veteran
Joined
13 Oct 2000
Messages
138
Location
Örebro, Sverige.
Re: Tidsepoker

Som jag skrev under mitt inlägg om att alla dessa epoker kunde läggas in som en medeltidsgenre, så kan man om man är väldigt PETIG naturligtvis hävda att alla tre tiderna är helt olika tidsmässigt. Men om man inte är en xantippa i manlig version så kan man förstå eller till och med hålla med om att en pseudomedeltid kan omfatta alla tre epokerna.
Men det är bara om man vill.
Min tanke med att framställa Ereb Altor som en betydligt mer homogen setting tror jag har bevisats av alla dom som trots allt pratar om den världen som en entitet och inte som Ereb Altor-grekiska versionen eller Ereb Altor-Conan-versionen.
Och nej, man säger inte heller detta om Chronopia,
men om man bara äventyrar i den "världen" lite grand inser man ganska snart att det är ett h-e konglomerat av roll-spelsgenrer inklämda under ett och samma stadstak.
Too much tycker jag.
Och det är verkligen helt riktigt att man helst spelar det man tycker om och tycker om det man helst spelar, men om du visste detta från början varför inte säga det i första brevet, utan först nu? Man KAN faktiskt spy kontruktiv galla över ett annat rollspel utan att vara helt blind för brister i sitt eget favoritspel. Nu är ju inte Ereb Altor eller DoD mitt favoritspel, utan Call of Cthulhu.
Där kan man snacka om en specifik stämning som varken förvirrar eller gör äventyrsmaterialet sjaskigt, eftersom det bygger på en bra skräckförfattares värld. Chronopia bygger möjligen på en desperat profitörs senaste mardröm.

Och du säger att jag är, quote "Outstanding på att förvirra oss, i alla fall. :)", ja det kanske jag är, men när började du prata om dig själv i plural, eller handlar det mest om personlighetsklyvning. I sånt fall förstår jag att du pratat med dig själv om saker utan att nån sagt emot dig.


Signing off. D.
 

Erik Brickman

Veteran
Joined
13 Oct 2000
Messages
138
Location
Örebro, Sverige.
Och hur har jag gett dubbla budskap, ädle riddare?

Hugg gärna med svärdet, men ge en giltig orsak till det först, så får du en rättvis strid.

Signing off. D.
 

Erik Brickman

Veteran
Joined
13 Oct 2000
Messages
138
Location
Örebro, Sverige.
Re: Varför...

Nej jag tycker man kan använda Ankeborgs tideräkning for all I care, men om man ska använda vår världs tideräkning så kan man faktiskt "höfta" lite, det är inte dödsstraff på att använda icke-tidstypiska rustningar i Pendragon, t.ex.

Filmen Excalibur (som jag hoppas du sett), vore väldigt tråkig och grå om man använt bara 400-500tals rustningar för Lancelot, t.ex.

Nej, vissa rimliga gränser men inte dödsstraff som sagt, tycker jag.


Signing off. D.
 

Erik Brickman

Veteran
Joined
13 Oct 2000
Messages
138
Location
Örebro, Sverige.
Re: Jo, och...

Varför inte skriva detta till den person som du anfaller med dessa ord istället för att fegt hålla på med skitsnack
i ett brev till en annan? Feg kanske?

Signing off. D.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Tidsepoker

"Min tanke med att framställa Ereb Altor som en betydligt mer homogen setting tror jag har bevisats av alla dom som trots allt pratar om den världen som en entitet och inte som Ereb Altor-grekiska versionen eller Ereb Altor-Conan-versionen."

Alla som inte har använt ordet "lapptäcke" om Ereb Altor räcker upp en hand!

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 
Top