Usch, gamle Heinlein

mrund

Kummelgast
@Mekanurg varnade mig för länge sedan att Heinleins roman Friday från 1982 är gubbsjuk och kass. Det har jag aldrig glömt. Men nu försökte jag läsa Time Enough For Love från 1973, och den är ju utan all förvarning kass och gubbig den med! Samt otroligt pratig och händelselös. Usch, Heinlein!

@Mekanurg varnade mig för länge sedan att Heinleins roman Friday från 1982 är gubbsjuk och kass. Det har jag aldrig glömt. Men nu försökte jag läsa Time Enough For Love från 1973, och den är ju utan all förvarning kass och gubbig den med! Samt otroligt pratig och händelselös. Usch, Heinlein!
Jag delar din åsikt om TEFL: gubbsjuk och trist. Ej heller jag läste klart den.

Jag har bara läst Främling på egen planet och Revolt mot jorden. (Rättelse: Tänkte en stund och jag har ju läst Varning för okänd planet, Dubbelstjärna och Egen rymddräkt finnes också.)

Den förra är något av en favoritbok, förmodligen den skönlitterära bok som jag tycker bäst om. Det har framförts en hel del kritik mot den på gubbfronten, men det har inte lyckats förta något av min glädje när jag läst den. :-D

Last edited:

Det var länge sedan jag läste dem, men kan nog stämma att Friday är gubbsjuk, men så kass var den väl inte?
Time Enough for Love kommer jag inte ihåg någonting från, så det var nog inte någon av hans bättre böcker precis.

Jag började läsa den och fann den snabbt för predikande för min smak och lade den ifrån mig.
Jag tyckte det var en rätt intressant idé om hur ett militärcentrerat USA skulle se ut och det är inte långt ifrån hur det artar sig i dagsläget. Jag vet dock inte om Heinlein med flit lade in vad jag tycker är de uppenbara bristerna i systemet eller om det bara blev så.

Vill ni läsa en fantastik-författare som istället kombinerar sin gubbsjuka med litterär briljans rekommenderar jag Jack Vance, särskilt Night Lamp och Lyonesse-trilogin. Dessa böcker är proppfulla av underskönt språkbruk, otroliga visioner...och halvsunkiga kvinnoporträtt och en påtaglig fixering vid diverse kreativa, incestuösa våldtäktsfantasier.

Last edited:
Back