USB-minnen

Troberg

Sinister eater
Har precis insett att jag behöver köpa en packe nya USB-minnen (igen).

Mitt problem är att de inte håller. Ett år eller två, sedan dör de. Noname eller märke verkar inte spela någon roll. Det kan till och med vara så att noname kan överraska, hittade ett för några dagar sedan, som jag tappade i höstas och som legat ute i snön hela vintern och blivit överkört några gånger, men som fortfarande funkade (fast jag slängde det efter att ha tömt det, för jag behövde nästan hammare för att plugga in det).

Eftersom jag köper lite större minnen, 64 GB-512 GB, så är det ju en del pengar.

Någon som har förslag på minnen som är genomsolida och någotsånär billiga?

Kam man dessutom märka dem, så är det kanon. Säga vad man vill om disketter, men de hade en etikett. Hatar att behöva gå genom ett dussn USB-pinnar för att hitta rätt.

Jag kan inte svara på frågan, men jag instämmer i att de är opålitliga. Ett vanligt problem är bitt-röta: om man skriver en fil på en sticka, och sedan raderar filen, då blir den delen av stickans utrymme opålitligt.

Jag höll ett par föreläsningar där PDF-filerna jag visade hade blivit helkonstiga. De var inte oläsliga, men många bilder i dem var korrupta på ett nästan organiskt sätt. Oerhört märkligt, och pinsamt därtill. Det visade sig bero på USB-stickan jag använde.

Japp. Man kan ju köra något filsystem på dem som hanterar sånt, men då blir det ju Linux-only.

Jag har inga tips på USB-minnen (sorry), men du har inte funderat på en portabel extern SSD istället?

Back