Nekromanti Urukgîjab (lajv-svartiska)

Adragoor

Warrior
Joined
24 Jun 2001
Messages
260
Location
Lund, Skåne
Jag håller just nu på att uppdatera min gamla sammanställning av lajv-svartiskans grammatik och ordlista. Något som i det sammanhanget hade varit rätt kul, hade varit att skriva ihop lite historik angående hur detta barbariska språk har utvecklats från att vara ett slags kodspråk för svenska med föga mer självständig grammatik än rövarspråket, till att bli ett slags semikodspråk, där man ofta använder svenska konstruktioner, men där vissa konstruktioner och former är helt unika.
Vad jag främst är intresserad av är:
Vilka källor finns till ordförrådet, förutom Tolkien och ICE:s Angmar-modul?
När började folk försöka sig på att tala svartiska på svenska lajv?
Finns det någon tillgänglig person på detta forum som har suttit och uppfunnit egna ord som numera är allmänt vedertagna som svartiska?
Om det finns någon som känner att han/hon har en massa information och svarar, blir jag tacksam.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Som jag brukar säga till de flesta som undrar om lajvsaker på vårt underbara forum, här finns nog tyvärr inte så många lajvare, så jag skulle inte hålla andan om jag var du.

Men det kryllar ju av lajvforum där ute, så jag önskar dig lycka till om du inte redan försökt där.

Foggmock - inte lajvare
 

Adragoor

Warrior
Joined
24 Jun 2001
Messages
260
Location
Lund, Skåne
Det är jag ju inte helt omedveten om iofs. Dock kan man ju alltid komma med en liten förfrågan. Det finns ju en viss risk att fler är som jag, och har ett intresse som spänner över allt mellan fia med knuff och historisk reenactment.

Lajvforumen är inte de lättaste att ta sig in på f.ö. verkar det som.

Adragoor - icke-lajvare (numera) men språkmasochist.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Foggmocks Krashkurs till Lajvforum

1. Regga dig
2. Posta trådar

....eller hur menar du att det är svårt att ta sig in på de forumen? :gremgrin:

Foggmock - okej att lajvare är äckliga elitister, men de flesta är väldigt duktiga på att hjälpa "nybörjare" och nykomlingar.
 

Adragoor

Warrior
Joined
24 Jun 2001
Messages
260
Location
Lund, Skåne
Re: Foggmocks Krashkurs till Lajvforum

Problemet är när folk registrerar nya användare manuellt, men inte får tummarna loss på flera veckor.
Ja, duktig på att hjälöpa nykomlingar brukade jag också vara på tiden det begav sig. Det kändes nästan som om det var lättare att få folk att lajva än att börja spela rollspel, fast vad det beror på är ju en helt annan fråga.
 
Top