Nekromanti Urin och rollspel

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Apropå detta med nybörjarrollspelare:

Jag håller sedan ett år på att inviga mellanstadieflickor i rollspelandets mysterier. Nej, det är inte som ni tror. Jo, förresten, det är det nog. :gremblush:

I alla fall har jag märkt att de första gångerna de spelar måste de springa på toaletten hela tiden. Jag menar verkligen hela tiden, en gång i kvarten eller så. Sagda damer gör inte så under andra aktiviteter, bara under rollspelandet.
Det som gör att jag inte tror att de gör så för att fly undan trist rollspelande är dels att de springer tillbaka mycket snabbt, och dels att de så snart de ser mig och vi inte spelar rollspel så frågar de oupphörligen om vi inte kan börja spela redan nu.

När jag tänkt närmare efter på detta måste jag medge att jag upplevde samma sak själv i början av min rollspelskarriär.

En arbetskamrat som spelade mycket med sina barn sade, när jag dristade mig att diskutera det med honom, att han märkt samma fenomen med dem.

Min teori (och jag är verkligen ingen medicinare) är att denna nya värld som öppnar sig när man inser vad rollspel faktiskt är, den är så vansinnigt spännande att kroppen spänner sig rent fysiskt.

Nu undrar jag helt enkelt om någon har liknande erfarenheter.

Är rollspelsinitiationen urindrivande? :tekopp:
 

Hartland

Warrior
Joined
8 May 2003
Messages
384
Location
Umeå
Största anledningen till varför vi i min spelgrupp springer på toa är de ofantliga mängder cola som behövs för att hålla igång. Och det är endå mest bara jag som her det behovet...

Säger det er nått om mig?

/Hartland - slutar äntligen om fem minuter och kan fara hem
 

Ithaqua

Utsvulten Wendigo
Joined
22 Oct 2003
Messages
526
Location
Helvetet
*Asg* Den var verkligen ny..! Åtminstone för mig.

Nej, jag har inga sådan erfarenheter, snarare tvärtom; det extremaste exemplet var nog när vi vara ganska färska rollspelare själva, och i stort sett oupphörligt spelade i ca 30 timmar, utan att gå på toaletten (vad jag minns, men det existerade kanske någon urinpaus. Men den har jag i så fall glömt..), utan att äta, utan att dricka och utan att slumra till en enda sekund. Vi var nog ganska maniska..

Det gick helt enkelt inte att lämna spelbordet. :gremlaugh:
 

Muggas

Hero
Joined
16 Nov 2001
Messages
1,015
Location
Stockholm
alla fall har jag märkt att de första gångerna de spelar måste de springa på toaletten hela tiden. Jag menar verkligen hela tiden, en gång i kvarten eller så. Sagda damer gör inte så under andra aktiviteter, bara under rollspelandet.

Väldigt mystiskt att de springer på toa så ofta... Att de tycker rollspel är trist är väl det första man tänker på, men enligt din redogörelse verkar det inte vara så. Springer de på toa ensamma, eller tillsammans? Kanske vill de "smita undan" för att kommentera/diskutera något när du inte hör? Flickor i den åldern gör så ibland. Det verkar i vilket fall som om de tycker att rollspelandet är kul, och det är ju bra...

När jag tänkt närmare efter på detta måste jag medge att jag upplevde samma sak själv i början av min rollspelskarriär.

En arbetskamrat som spelade mycket med sina barn sade, när jag dristade mig att diskutera det med honom, att han märkt samma fenomen med dem.

Exakt samma fenomen fanns i våra spelgrupper när vi var yngre! Jag har ingen riktigt bra förklaring på det, men min generella teori är att då spelgrupperna ibland var (för) stora, så drog sig en del spelare undan när det fokuserades för mycket på andra spelare än de själva. När de märkte att de inte "kom in i spelet" riktigt, så gick de iväg en stund (på toa) för att se om läget förändrats tills dess att de återvände till spelbordet. Det och kolamissbruk i kombination, kanske.

Min teori (och jag är verkligen ingen medicinare) är att denna nya värld som öppnar sig när man inser vad rollspel faktiskt är, den är så vansinnigt spännande att kroppen spänner sig rent fysiskt.

Låter som en mkt bra förklaring (för bra)... Om det är så är det naturligtvis positivt, om rollspel är så lockande och intressant, har man ju inget att klaga på! :gremsmile: Misstänker dock att det är nyhetens behag som orsakar detta, i så fall. Yngre människor (barn) är mer förväntansfulla inför nya, spännande saker, vare sig det handlar om rollspel, film eller datorspel.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Springer de på toa ensamma, eller tillsammans?
Ensamma, och kvickt tillbaka.

Yngre människor (barn) är mer förväntansfulla inför nya, spännande saker, vare sig det handlar om rollspel, film eller datorspel.
Det är verkligen sant. Att jag själv bara upplevt urindrivande exaltering i samband med rollspel betyder ju bara att just rollspel passade mig bra.
Om vi antar att det beror på upprymdhet, vilka andra spännande upplevelser med liknande kisstvång har folk upplevt utanför rollspelens värld?
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Största anledningen till varför vi i min spelgrupp springer på toa är de ofantliga mängder cola som behövs för att hålla igång.

A-men! (Eller, ok, kaffe i mitt fall.)
När jag såg trådens titel var mina två första tankar annars "Njae, jag har aldrig sett några rollspelsregler för urin..." och "Urin är nog rätt skadligt för ett rollspel - det och papper går dåligt ihop".

--
Åke
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
När jag såg trådens titel var mina två första tankar annars "Njae, jag har aldrig sett några rollspelsregler för urin..." och "Urin är nog rätt skadligt för ett rollspel - det och papper går dåligt ihop".
Min koppling var till 'Alkohol och rollspel'...

:gremblush: :gremcrazy:

Erik
 

Warduke

Warrior
Joined
14 Jun 2000
Messages
297
Location
Enköping
Jo, jag sprang också på toa ofta i början av min rollspelskarriär, åtminstone de första 15 och ett halvt åren...eh, vilket är så långt som jag spelat. För mig är det spä'nningen som gör det i kombo med förtärande av drycker förstås. När jag spelar är det inte lika illa och det är nog för att det inte är lika spännande som att SL:a för mig.

Spänning + dryck = toalettbesök.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,984
Location
Linköping
Mystiska mysterier

Är rollspelsinitiationen urindrivande?

Såhär mycket har jag inte skrattat sedan Mogges Hat-tråd på wrnu-forumet. :gremlaugh:

Nu undrar jag helt enkelt om någon har liknande erfarenheter.

Faktiskt inte, det här var nåt helt nytt för mig. Inte för att jag kommer ihåg mängden toabesök på den gamla goda tiden särskilt väl.

Min teori (och jag är verkligen ingen medicinare) är att denna nya värld som öppnar sig när man inser vad rollspel faktiskt är, den är så vansinnigt spännande att kroppen spänner sig rent fysiskt.

Eftersom jag verkligen inte är någon medicinare jag heller så kan jag kosta på mig att hävda att du har rätt.
 

Anders Åstrand

Swordsman
Joined
25 Jul 2002
Messages
762
Re: Urin och rollspel (ändrad)

Jag tror helt enkelt att fenomenet beror på att en erfaren rollspelare kvickare kan komma på saker som dennes rollperson vill säga eller göra, medan en mindre erfaren ibland kan behöva lite betänketid, ett snabbt toalättbesök ger lite betänketid. Men jag tror att detta sker mer eller mindre omedvetet.

Eller så kan det helt enkelt bero på att en erfaren rollspelare spelar med större inlevelse, och därför glömmer bort världsliga saker som toalettbesök och mat.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Rollspel och urin

"Njae, jag har aldrig sett några rollspelsregler för urin..."
AD&D Guide to Hygiene (eller något sådant) hade dylika oumbärligheter. Det enda jag minns av dem var att paladiner pinkade vin, svettades parfym, och slapp skita, givet att de klarade ett System Shock-slag varje år för att inte explodera.

Visst ja, vänliga människor lade nyss upp lite länkar till Netbooks på D20-forumet. Det skulle inte förvåna mig om du kan hitta den där någonstans.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Grand Urination Theory

Nej, jag har inga sådan erfarenheter, snarare tvärtom; det extremaste exemplet var nog när vi vara ganska färska rollspelare själva, och i stort sett oupphörligt spelade i ca 30 timmar, utan att gå på toaletten (vad jag minns, men det existerade kanske någon urinpaus. Men den har jag i så fall glömt..), utan att äta, utan att dricka och utan att slumra till en enda sekund. Vi var nog ganska maniska..
Aha! Då modifierar vi teorin till följande:

"Rollspel orsakar extremt toalettbeteende."
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,603
OK, förr eller senare skulle det hända. Någon har slagit "Sex i rollspel"-tråden i hur lågt man kan komma... :gremshocked:

Säg som det är din snuskhummer! Du vill bara få oss att legitimera att du följer med dem på toaletten "i undersökningssyfte"... :gremshocked: :gremshocked: :gremshocked: :gremgrin:
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Säg som det är din snuskhummer! Du vill bara få oss att legitimera att du följer med dem på toaletten "i undersökningssyfte"..
Avbryta en rollspelssession för intimiteter med unga flickor? Blotta tanken...
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Re: Rollspel och urin

vänliga människor lade nyss upp lite länkar till Netbooks på D20-forumet. Det skulle inte förvåna mig om du kan hitta den där någonstans
fixar
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Huh ????

Okay....... Det här inlägget var ju nog bland det mest udda jag läst på länge. :gremconfused:

& nej, har nog aldrig upplevt det du skriver i ditt inlägg i hela min rollspelskarriär. Varken mer eller mindre. :gremcrazy:
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,217
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Tja, det kan säkert ligga något i det du säger...

Å andra sidan, min ena spelgrupp har spelat i flera år och utöver spelledaren så springer vi alla ändå på toaletten hela tiden, vilket han också krasst konstaterade. Så det lär inte handla om nyhetens behag, iallafall...

...fast sedan har jag ökänt liten blåsa, förstås.

Lustigt nog har det inte blivit bättre sedan den tid då man drack kopiösa mängder cola varje spelmöte....

- Ymir, spekulerar
 

Melkor

Veteran
Joined
20 May 2010
Messages
24
Rollspelande ÄR urindrivande, men det är mycket som är det. Min teori är att det hänger ihop med nervositet. Jag kan relatera till när jag i mina unga år spelade handboll. Precis innan matcherna så sprang jag på muggen som en jäkla irrbatting. Detta var ju solklart pga av nervositet. Det mest konstiga var att det kom ju f*n-i-mej något varje gång.

Slutsats: Du gör säkert ett så bra jobb som SL att de helt enkelt blir nervösa och är uppspelta.

//Galstro
 
Top