Re: Mac äger PC!
Först och främst, vi bär nog dumpa terminologin PC i det här sammanhanget. PC är en hårdvaruplattform, och kan köra operativsystem som tex Windows, DOS, Linux, BSD, Solaris, Qnx, OpenVMS, ReactOS med flera, och oavsett OS så är den fortfarande PC.
Ett vanligt misstag, tex vet jag en forumit som hade problem med ett trådlöst internetmodem från Tele2 som uttryckligen skrev i systemkraven att det gick att köra på PC, men ändå enbart hade stöd för Windows, och de vägrade assistera eller förse med drivisar för andra OS trots att de lovat att det skulle gå att köra på PC. Egentligen borde man driva sådant till konsumentombudsman eller rätten, men vem fan orkar det, så tyvärr kommer de undan med att blåljuga på det sättet.
Men, om vi börjar med ett konsekvent språkbruk så kanske det sprider sig.
*Mac är oändligt mycket snyggare. Nya iMac, som jag har, är bara en plattskärm med strömkabel. Trådlöst tangentbord och mus (även om jag använder Wacom-penna) och trådlöst nätverk. Ingen burk och bara en sladd gör att man slipper kabelhärvan, och det älskar jag. Macen är helt enkelt brutalt mycket vackrare. Minimalistisk och funktionell .
OK, och hur gör du om du vill köra multimonitor med likadana skärmar? Om du vill ha en bättre skärm? Om du finner kabelhärvor sexuellt upphetsande? Om du inte accepterar den usla säkerheten och tillförlitligheten i trådlösa nätverk?
*Varken PC eller Mac krashar om man tar hand om den.
Nja, det går att få en PC rätt så stabil om man plockar bort alla skitservices MS lägger på den, men det är sällan man klarar mer än ett halvår mellan omstarterna. Jämför det med Linux eller Novell, där omstarter är något man gör när man flyttar datorn, så är det rätt så kasst.
*Macen startar mycket snabbare. Jag hatar långa starttider. 'Nuff said.
Stänger du din dator?
*Allt bara funkar på en Mac, så länge det är något som Apple har godkänt. De har stark kontroll på hårdvaran, vilket gör att de inte behöver ta hänsyn till att allt skall funka med hundra olika korttillverkare. Jobbigt om man är en "avancerad användare" och värdesätter sin valfrihet. Jag vill bara att det funkar, och tycker att det är trevligt.
Det där gäller iofs om man köper färdiga PC's också, tex HP, Toshiba, IBM eller till och med Dells skitmaskiner.
*Mac har ett inbyggt macrospråk kallat Applescript, som är jätteenkelt att programmera i ("Tell the application iTunes to increase the volume by 20" är godkänd kod) och interagerar perfekt med alla program. Inte nog med att Windows saknar macrospråk
Ehm, Windows har macrospråk. Via Windows Scripting Host så kan du köra vilket makrospråk du vill som den förstår, för närvarande VBScript och JavaScript. Installerar du dessutom adminstratorspacken (kommer inte ihåg det officiella namnet på den) så får du dessutom tillgång till Rexx.
programmen har inga "handtag" (såsom "volume" hos iTunes i exemplet ovan), vilket gör att man oftast måste programmera macron till att interagera med programmets interface, istället för med programmets kod.
Hört talas om OLE?
*PC har bättre support, tror jag. Men jag har aldrig ringt support, så jag har ingen aning.
Beror helt på var du köpt den.
*Man kan köra windows på en Mac, men inte OSX på en PC.
Har för mig att det går numera. Inte för att det behövs, man kan lika gärna köra en Linux-variant byggd för PC-hårdvara direkt.
Är man avancerad skall man kanske till och med köra Linux, även om (eller snarare just för att) det är brutalt användarovänligt.
Kan vi inte döda av den myten en gång för alla?
Jag har inte använt Mac på 15 år, så jag ska inte uttala mig om den, men Linux är idag brutalt mycket användarvänligare än Windows, och jag skulle utan tvekan rekommendera det för "Web, Office, Mail, Chat och Media-användare", just därför att det är så mycket enklare, säkrare och underhållsfriare, samt att det låter dem köra på samma hårdvara dubbelt så länge innan den är gammal.
Ta en titt på tex Kubuntu (eller någon annan *buntu). De är mycket smidigare än vad Windows någonsin varit, till och med bättre än Windows 2000.