Och nej, jag betraktar inte Noir eller för den delen Millennium som urban fantasy.
Hoppas inte krank tar illa upp för OT:andet. Om han gör det så ber jag om ursäkt.
Jag kanske förväxlar det med hur vi spelar, men jag ser Millennium som lite för sagolikt, glatt och humoristiskt för att vara urban fantasy. Det är inte heller bundet till den moderna storstaden och dess sagovärld såsom "Neverwhere" till exempel är. Personligen vill jag nog ha min urban fantasy lite mörkare och lite allvarligare. Jag har svårt att förlika mig med tanken på att Millennium skulle ingå i samma kategori Kult.
jag ser Millennium som lite för sagolikt, glatt och humoristiskt för att vara urban fantasy. Det är inte heller bundet till den moderna storstaden och dess sagovärld såsom "Neverwhere" till exempel är. Personligen vill jag nog ha min urban fantasy lite mörkare och lite allvarligare. Jag har svårt att förlika mig med tanken på att Millennium skulle ingå i samma kategori Kult.
Men det här med genreindelningar är alltid lite knepigt
Dessutom anser jag att just "urban" är en lite olycklig benämning. I mitt tycke är storstaden absolut inget krav. (Dessutom kan folk tro att det handlar om fantasy i stora städer, typ Chronopia eller New Crobuzon.) "Modern fantasy" är kanske ett bättre begrepp
Däremot tycker jag att urban fantasy-genren är så tätt förknippat med skräckkänslor (precis såsom dark fantasy-genren) att det är rätt meningslöst att skilja på urban fantasy och skräck. Sandman började exempelvis som en ren skräckserie: