Nekromanti urban fantasy hill street blues

tupelo

Veteran
Joined
30 Nov 2012
Messages
62
Funderar på en urban fantasy kampanj på typ 70-80 talet där rp är poliser. Mkt Hill Street blues känsla.

Låter det kul?
O vilket system passar? Jag vill att strid ska vara grim and gritty
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,445
Location
Stockholm
Det kan bli jättecoolt tror jag. Ska rollpersonerna vara "vanliga" som upptäcker fantasyn så att säga, eller ska det vara full on Shadowrun över det hela?

Grim and Gritty, senast jag körde Cyberpunk 2020 var det väldigt grim'n gritty. Så jag rekommenderar det systemet.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
Kan absolut bli coolt. TV-serien Lost girl har med en liknande grej fast i modern tid där några poliser även är poliser inom fe-världen. Detta är dock inte allmänt kännt utan fe-världen hålls hemlig från vanliga dödliga. (det är inte huvudfokus för serien, men kan kanske ge lite inspiration).

Just lite mer 70-80-tal tror jag kan ge en riktigt skön känsla i sammanhanget.
 

Mutanten

Hero
Joined
27 Dec 2014
Messages
1,022
tupelo;n87260 said:
Funderar på en urban fantasy kampanj på typ 70-80 talet där rp är poliser. Mkt Hill Street blues känsla.

Låter det kul?
O vilket system passar? Jag vill att strid ska vara grim and gritty
Jag har aldrig sett Spanarna på Hill Street men rollspelet Mutant City Blues kan vara spelet för dig om du är ute efter att rollspersonerna ska spela poliser som löser deckarmysterier. Mutant City Blues mutanter får ersätta fantasyn i ditt upplägg. Men om stridsreglerna i MCB kan kallas grim and gritty det vet jag inte.

För att svara på vilket system som passar så bör du nog ha klart för dig vad Spanarna på Hill Street handlar om. Är det drama (Cortex Plus Drama?), är det deckare (Gumshoe?) eller är det action (d20 modern?) eller vad är Hill Street för typ av spel enligt dig?
Eftersom jag har för dålig koll på vad Spanarna på Hill Street är för typ av TV-serie och eftersom jag har för dålig koll på vilka spelsystem som finns så kanske det är bäst att du beskriver vad din rollspelsvision av Hill Street är och sedan kan förhoppnignsvis forumet rekommendera dig ett lämpligt rollspel och spelsystem efter det.

Själv har jag lekt med tanken på att spelleda ett rollspel som utgår från TV-serier som Hawaii Five-O men det lär nog aldrig bli av eftersom jag har så många andra spel att spelleda innan dess.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,140
Location
Lund
tupelo;n87260 said:
Funderar på en urban fantasy kampanj på typ 70-80 talet där rp är poliser. Mkt Hill Street blues känsla.

Låter det kul?
O vilket system passar? Jag vill att strid ska vara grim and gritty
Jag skulle köra på nWoD 2.0. Dvs. God Machine Chronicles boken.

Vill du att strid skall vara grim 'n gritty skall du hålla dig borta från alla spel där HP ökar med level eller något sådant (vilket i stort sett kastar ut alla d20-derivat av olika slag).

BRP kan säkert funka också om man gillar det systemet. Man är ofta ganska bräcklig och kör man med kroppsdelar och liknande regler så blir strid hårt.

Cog.
 

Magnamund

Warrior
Joined
29 Jan 2015
Messages
398
Hill Street Blues är ju en dramaserie i polismiljö. Man får följa hur livet lunkar på för de olika karaktärerna och den har alltid ansetts vara en realistisk skildring av 70-talets polisarbete i vad som felaktigt antagits vara New York. I själva verket förblir stadens namn okänt hela serien igenom. Sevärd är den i varje fall.

Spelsystemet till originalversionen av Skuggornas Mästare var ganska simpelt och definitivt gritty. Det borde funka att spela med det systemet.
 
Top