KH Ur Illerns hjärnvindlingar 10 - Gudatårar

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,056
Location
Linköping
Spånade lite.

Gudatårar förstenas när faller till marken och blir en sorts trekvartshård guldbruna halvgenonskinliga stenar. Färgen sägs komma gudomarnas gyllene nektar och rödskimrande ambrosia och med inslag av gudarnas rödgyllene ichor. Gudatårar återfinns främst uppe i den kalla norden då gudomarna sällan gråter runt Kopparhavet där klimatet är behagligt. De kan väga uppemot flera kilo och även mindre bitar kan vara värda flera tusen silvershekel.

Om man gnuggar en gudatår mot vissa sorters päls kan man släppa fri lite, lite av energin i dem i form av små, små blixtar som kan kittlas och stickas lite. Eftersom den frisläppta energin påminner om blixtar hävdar en del att det är tårar av den ena eller specifika gudomen kopplad till väder och åska, exempelvis Marduk. De kallas då "Marduks tårar" eller vilken gudom de nu hävdas tillhöra. Det förekommer även de som säger att det är Anzus tårar. Någon enstaka har även hävdat att det är smååskfågelägg men det är inte många som håller på den hypotesen. Duktiga magiker, främst elementarmagiker eller harmonisera, sägs kunna plocka kraft ur dem utan att fresta på relationen med skyddsväsen att skapa dissonanser i världsalltet. I det första fallet sägs de helt enkelt förstå den lagrade kraften i sig och i det andra fallet sägs de komma i samklang med tåren och på så vis kan nyttja en del av dess ineboende kraft.
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,056
Location
Linköping
Jag hörde för övrigt ett rykte att alkemisterna i Krilloan försöker behärska den här kraften på sitt eget vis. Det är säkert den där Operba igen.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,020
Location
Ereb Altor
Jag hörde för övrigt ett rykte att alkemisterna i Krilloan försöker behärska den här kraften på sitt eget vis. Det är säkert den där Operba igen.
Det låter som något Operba skulle kunna ägna sig åt! Enligt uppgift söker hon, naturligvis, efter själva Prima Materia i fallet, eller den s.k stortår'n. Enligt de källor jag tagit del av gäller det att följa tårkanalen djupt in i Drakryggens inre. En alkemisk bryggd med denna ingrediens skulle säkerligen frisläppa mäktiga krafter! Gutår!
 
Top