Nekromanti Ur filmen Tombstone, va säger dom?

MDF

Veteran
Joined
19 May 2004
Messages
112
Location
Jönköping city
Den kända mun striden: Doc Holliday mot J. Ringo, här får ni översättningen, Latin, ( vad det betyder), "menings betydelsen".

Doc:
- In vino veritas. (I vinet finner jag sanningen.)
"När jag dricker säger jag sanningen/vad jag menar."

Ringo:
- Age quod agis. (Gör vad du gör, det du gör, gör du bäst.)
"Gör vad du gör bäst."

Doc:
Credat Judaeus Apella, non ego. (Juden Apella kan tro, inte jag.)
"Om jag var jude skulle jag tro, jag vet vad jag gör bäst"

Ringo: tar på kolven
Eventus stultorum magister. (Händelser är dårars lärare.)
"Dårar måste lära sig av misstagen."

Doc Holliday:
In pace requiescat! (Vila i frid!)
"Det är din sista vila!"

- Det finns ingen historiskt korrekthet att detta skulle ha ägt rum mellan Doc och Ring, men de båda två kunde väl latin det där emot är bekräftat.
Och att Doc hade birdhead kolv på Colt Singel Acton, är svaret nej inte heller det är sant eller riktigt, där emot hade han en kort pipig förnicklad revolver, det står skrivet i förhörs protokollet.
 

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
Kan vara Val Kilmers absolut bästa rollprestation i den filmen! Han bar inte lila vass i Wyatt Earp's Revenge (2012) tyvärr... :)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,961
Location
Ludvika
Minimoni;n188849 said:
MDF: Som en sidofråga, var kan man köpa replikor av westernvapen typ Colt navy och liknande? Det är alltså rena prydnadsvspen jag söker och alltså inte riktiga pistoler.
Har du kollat in hobbex? De brukade ha många att välja mellan.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,331
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag gillar de äldre vapnen :) Colt navy och Colt Army har alltid varit mina favoriter.
Skulle vilja ha en replika av en Griswold and Gunnison! Hell on wheels gjorde mig till ett fan av den här Colt kopian!
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Minimoni;n189560 said:
Jag gillar de äldre vapnen :) Colt navy och Colt Army har alltid varit mina favoriter.
Skulle vilja ha en replika av en Griswold and Gunnison! Hell on wheels gjorde mig till ett fan av den här Colt kopian!
Battlearms har vad som ser ut att vara en hyfsat korrekt G&G:
http://www.battlearms.se/produkt/western-navy-revolver-1851-36-kaliber-573

Hell on Wheels använder en hel del Colt Armys med mässingsstomme också (av typen som finns på hobbex) men dessa är gravt anakronistiska. Mässingsstomme användes bara av sydstaterna under kriget, och de kopierade i regel äldre revolvrar som Colt 1851 Navy och Whitney Navy, och var dessutom hyfsat standardiserade på kaliber .36 då Colt Navy var mer eller mindre standardrevolvern vid krigsutbrottet. Colt Army var primärt en nordstatsrevolver, men givetvis trillade en hel del sådana söderut allteftersom. I korthet, Colt Army med mässingstomme är något som dök upp hos italienska replikatillverkare på 1960-talet. Men gillar man Hell on Wheels mer än historisk korrekthet är den ett självklart val!

För övrigt, om någon känner för att donera en stilig replika till mig så lovar jag att ta tag i den där revolverbloggen jag planerat i över ett år nu, komplett med regelstöd till Western IV.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,331
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
En sådan får det bli när lönen trillar in. Skall bara försöka övertyga min fru om hur viktigt det är för en 34 åring att faktiskt ha en "leksakspistol" hängande på väggen. :)
 

MDF

Veteran
Joined
19 May 2004
Messages
112
Location
Jönköping city
Ursäkta mig sent svar, men det är en del planering kring mitt DMH,http://www.dodmanshand.nu/
Mitt tips om man vill ha riktigt bra grejer men som inte går att skjuta med, men mekanisma å allt funkar, och du behöver inte licens, men de kostar lite mer och är välgjorda som bara den.
Jag har den som heter: Colt Reb North Army. Det är en (Colt Dragon 1st model)
http://www.skytteservice.se/Skyttese...ekoration.html
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
MDF;n190206 said:
Jag har den som heter: Colt Reb North Army. Det är en (Colt Dragon 1st model)
Nope, det där är en Colt Navy 1851-kopia med mässingsram. Den liknar en Griswold & Gunnison, men den är i kaliber .44 istf .36, vilket är anakronistiskt om man vill vara petig. Colt Dragoon är en mycket större pjäs.
Man kan se att det är en .44 på att (utöver texten på pipan) cylindern är större framtill än baktill, då det är en uppförstorad variant av Colt Navy's .36-kalibriga cylindern. Man ser också att stommen är avfasad för att den förstorade biten ska få plats. Detta var något Colt kunde göra med Navy-designen när de började använda bättre stål runt 1860, och resulterade i den .44-kalibriga armérevolvern modell 1860. 1860 Army-modellen hade dock en rundad pipa med en modifierad laddstång, medans replikan är har en pipa och laddstång av 1851 Navy-modell

Jag tror det är samma revolver jag föreslog som en G&G till minimoni, men jag missade att cylindern avslöjar den som en .44 om man tittar närmre (se bild). Vilket jag gör: För att jag är ofattbart nördig.

Det är fortfarande en stilig pjäs och inte ett omöjligt custombygge för eran!

EDIT: Nope, den från battlearms är en .36 och därmed en död klockringare för en G&G.
 

Attachments

Top