Nekromanti Uråldrighet, byråkrati och främmande kulturer i rollspel

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Jag har tänkt, ja direkt lovat, att starta en kampanj som utspelar sig i Tekumel någon gång under våren. För den som inte vet är Tekumel en setting där man normalt sett kommer som en outsider till ett gammalt, traditionsbundet och byråkratiskt klansamhälle; byggt ovanpå en långt uråldrigare underjord där mången märklig ting finns. Kulturen i den här settingen är baserad på helt andra värderingar och traditioner än den västerländska bas som ofta ligger till grund för de flesta spelvärldar. Allt detta vill jag såklart få fram i spelet (settingen har också andra aspekter man kan spela med, men det här är de jag vill fokusera på).

Man kan tänka att jag i någon mån vill kombinera Conan, Kafka och Lovecraft, med en rejäl dos culture gaming. Rimligtvis borde man fastna i byråkratiskt krångel, bli indragen i klanfejder, göra expeditioner till den mytiska underjorden, vara med om mystiska ritualer och göra bort sig i offentliga sammanhang. På detaljnivå kan jag nog hitta tricks för att föra fram en del av de här aspekterna (även om sådana tips och mottas varmt!), men i synnerhet är det en övergripande kampanjstruktur jag har lite svårt att hitta fram till.

Några förslag?
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
När rollpersonerna interagerar med en byråkrat, slå två gånger på byråkrat-tabellen: en gång för hur mäktiga de framstår och en gång för hur mäktiga de egentligen är.
Idén kommer härifrån, men den är kasst genomförd: http://justanotherdungeon.blogspot.co.uk/2015/08/some-viziers_3.html

För en kampanjstruktur tänker jag att svårigheten är att rollpersoner tenderar att vara mest bevandrade i universal-språket våld. Och våld i en konstig setting är väldigt svårt att skilja från våld i en normal setting. Chansen är därför stor att rollpersonerna bara kommer interagera med världen på en ytlig nivå, utom i de delar som är direkt relevanta för äventyrande. Så om du har xp för guld kanske du kan lägga in att guldet måste deklareras. Eller att rensade hexagoner måste rapporteras till något ministerium.

En annan möjlighet är att du gör så att världen följer en särskild logik som är skild från vår (typ som i RPL, där allt från reaktionstabeller till vad folk säger är färgat av den särskilda stämningen).

Eller så kan du göra ett semi-strukturerat äventyr, där du kan planera scener i förväg och se till att de visar upp sånt som är accentuerar stämningen.
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
Två andra saker som kan ge en känsla av bysantinsk organisation och korruption:
1) gör en lista på orwelliska titlar för alla vanliga yrken (jfr ekonomibiträde = städare), gärna flera per yrke, så att det tar ett tag för spelarna att bli bekanta med vad olika personer egentligen gör
2) ge varje nytt möte en procentchans (kanske 1 på 10) att vara någon de redan mött. Då får du inte känslan av modern arbetsdelning utan mer röriga sociala relationer och kategorier (typ att domaren också jobbar i en butik och äventyrar som low-level sorcerer på eftermiddagarna, och är kusin med...)
 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,207
Location
Stockholm
Vet inte om det är någon hjälp, men skulle rekommendera att titta på franskt 1700-tal (Ancien Régime), för det var ofta fantastiskt intrikat och vansinnig byråkrati.
Vad som kan få gamla och byråkratiska system att sticka ut är när de hierarkiskt överlappar, t.ex. så skulle man kunna säga att storpotäten av Bagarmossen lyder under vicetribunen av Källtorp, utom delarna söder om rusthållarvägen som är underordnade vicetribunen av Skarpnäck (och t-banan är gräns mellan olika domstolars jurisdiktion). Kort sagt så en viss geografisk eller administrativ enhet underordnad olika storheter på olika platser och i olika ärenden. Sen kan vissa grupper, familjer och yrken ha rätt att vända sig till en viss specifik auktoritet i just sina frågor. Såvida inte det kolliderar med någon annans privilegium, i vilket fall man måste hitta en auktoritet som kan pröva vilken auktoritet har rätt att hantera ärendet (och det är möjligt att ha speciella privilegier även i det)....

Vad gäller att på ett enkelt sätt komma bort från modernt västerländskt tänk, ta bort individer som ekonomiskt och juridiskt aktiva personer. Gör hushållet/familjen till den minsta enheten och enskilda människor endast till en beståndsdel i kollektivet (som fortfarande är vanligt på många håll i världen, och länge var norm även här). Det innebär t.ex. att om någon i familjen stjäl så är det upp till familjens talesperson att hugga handen av någon i hushållet och betala böterna, resten av samhället har ingen domsrätt över medlemmarna direkt.

Var det här till någon hjälp överhuvudtaget? :)
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Jodå, i någon mån. Det mesta av det där eller motsvarande finns redan i settingen (din beskrivning av familjen som minsta enhet är i princip hur Tekumel fungerar), men det var koncist och sånt underlättar ju när det ska förmedlas vidare!

Men framförallt är det själva kampanjformen jag är fundersam över. Hur ger man spelarna agens i ett byråkratiskt system? Hur blir en utlänning indragen i en klanfejd? Varför tar de sig ned i underjorden, och varför har de ens access? Och dylikt.
 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,207
Location
Stockholm
Eksem;n150578 said:
Jodå, i någon mån. Det mesta av det där eller motsvarande finns redan i settingen (din beskrivning av familjen som minsta enhet är i princip hur Tekumel fungerar), men det var koncist och sånt underlättar ju när det ska förmedlas vidare!

Men framförallt är det själva kampanjformen jag är fundersam över. Hur ger man spelarna agens i ett byråkratiskt system? Hur blir en utlänning indragen i en klanfejd? Varför tar de sig ned i underjorden, och varför har de ens access? Och dylikt.
Hm. Det mest spontant uppenbara (om man ska sno från bysantinska och kinesiska förebilder) för mig känns som att de skulle vara någon form av legosoldater som någon hyrt in just för att de inte har inhemska intressen och alltså kan förväntas vara lojala. Den vägen borde det inte vara så knepigt att dra in dem i en klanfejd, speciellt inte om att giftas in i en klan antingen för att binda dem till sin arbetsgivare, eller från någon annan för att få dem att förråda sin uppdragsgivare.

En annan variant är att de bli inryckta som medlare eller något liknande (t.ex avgöra vem som har rätt att pröva en fråga) just för att de är utomstående utan egna direkta intressen.

Kan ev. se ett problem med bägge varianterna, det kräver att spelarna uppfattas ha en viss status, så kanske inte funkar för murderhobos.

Vad gäller underjorden, ingen aning, ingen koll på tekumel alls.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,724
Jag vill minnas att de nyanlända inte får gå runt i vilka kvarter de vill utan att de i princip måste vara i någon medborgares sällskap. Det klassiska motivet är väl att de får gå ärenden i andras tjänst snarare än att ha egen fullkomlig agens i början.

I passet som Terje körde på Grottröj så var ett par av personerna ganska högt uppsatta men i landsflykt. Det tog oss inte ur "karantänen" så att säga, men det gav nog en känsla av att vi hade en egen agenda även om vi bara var hyrda muskler. Vi fick nedlåta oss att ta ett banalt uppdrag för att kunna börja etablera oss liksom.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Eksem;n150578 said:
Hur ger man spelarna agens i ett byråkratiskt system?
"Hur" är lite det de måste klura ut. Vad de fått reda på, är att de måste ha en licens att handla med importerade varor (som ska deklareras), liksom ett intyg som ger dem rätt att växla pengar i stadens växlingskontor. Båda dessa kan de få genom "decemviren för utländska medborgare", men för att kunna sammankalla den, måste förste-decemviren ha ett intyg från presidenten för rättskansliet, att de är laglydiga och uppehåller sig i staden med tillstånd, vilket i sin tur kräver...

Eksem;n150578 said:
Hur blir en utlänning indragen i en klanfejd?
Därför att pajanen av Yán Kór behöver deras hjälp, de behöver pajanens hjälp.

Därför att de ses som en slags klan av andra, och de har (ovetandes) begått ett övertramp mot en av parterna i fejden, så vare sig de vill eller ej, ses de som någon slags allierade till den ena parten (som förmodligen är antingen ovetande eller direkt ovillig att ta emot deras "hjälp").

Eksem;n150578 said:
Varför tar de sig ned i underjorden, och varför har de ens access? Och dylikt.
De kan få access för att de är "expendable", och om de ger tio procent av sitt byte till ett handelshus (i behov av snabba cash, pga växande skulder) kan de få det.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Nu börjar det lika nåt, men mera, mera! Jag suger i mig som en svamp! Utländsk status (så att man förstår den även om den inte ger samma status i spelmiljön) och att medla gick jag igång på! Handel är en ingång med potential också, och man kan nog hitta en fin skruv på det. Många fina ideer här!
 

Stövelkatten

Mästerkatt
Joined
13 May 2005
Messages
802
Location
STHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLM!!!!!
Sapient;n150653 said:
"Hur" är lite det de måste klura ut. Vad de fått reda på, är att de måste ha en licens att handla med importerade varor (som ska deklareras), liksom ett intyg som ger dem rätt att växla pengar i stadens växlingskontor. Båda dessa kan de få genom "decemviren för utländska medborgare", men för att kunna sammankalla den, måste förste-decemviren ha ett intyg från presidenten för rättskansliet, att de är laglydiga och uppehåller sig i staden med tillstånd, vilket i sin tur kräver...
Level 3 vill jag minnas.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Eksem;n150686 said:
Handel är en ingång med potential också, och man kan nog hitta en fin skruv på det.
Oh ja!

"Så, ni vill köpa en ten foot pole? Ja, då har ni alla intyg redo antar jag?"

"Ni vill sälja det här? Tror ni jag, Amthar, son till Umthar, son till Brillsoth, skulle handla med STÖLDGODS? Jaha, från underjorden... Ja, men då behöver jag se er licens, deklarationen från kommissariatet för underjordsexpeditioner, antikvarieexpeditionens attest samt allegatet från uppsyningsmannen i distrikt fyra.

Ni har inget av det..? Nå, då är det ju i praktiken stöldgods. Ni får fem procent av värdet..."
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,995
Location
Ett häxkräl
Jag tänker så här: en grupp tungt beväpnade främlingar dyker upp i en stad (eller vad det nu är) full av konflikter. Ett antal personer kommer genast att sätta sig upp och tänka: "Vänta nu, hur ska jag kunna utnyttja det här. Är detta en joker i spelet?". Även de som i sig kanske inte är så intresserade av tungt beväpnade främlingar kommer att tänka: "Om inte vi plockar upp dem kommer någon annan att göra det. Lika bra att vi försöker få dem på vår sida".

Ett sätt att komma igång här är att gruppen dag ett får ett par uppdrag - till synes banala - som innebär att de gör sig fiender (och vänner så klart). De gör något för grupp1, grupp 2 blir sura och grupp3 tänker, "vänta, de kan ju hämta Kejsarens flygskor ur Gubbgrottorna åt oss!" Ganska snart bör gruppen vara indragen i en massa intriger.

Här kan man också få in player-skill. Ett av uppdragen kan innehålla misstänkt mycket pengar för något till synes enkelt; t ex för att gruppen genom att göra det kommer lämna bevis efter sig så att de sedan kan utpressas av sin arbetsgivare. Smarta grupper kommer att inse det här, kolla upp saker och upptäcka att något är lurt. En annan möjlighet är att de blir kontaktade av Överbyrådirektör Wank-er, som ger dem uppdrag av ganska suspekt natur. Om spelarna inte tänker efter, genomför dem det, för han är ju en respektabel man. Haken är så klart att han bara ger sken av att det är något som har med hans ställning som mandarin att göra; han gör det ju så klart om Getklanen, som han också är med i. Och gör man något för Getklanen, surnar Lotusklanen till. Eller så.
 
Top