Nekromanti UPS och tull

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,877
Location
Örebro
Jag har beställt tavlor på nätet. Uppenbarligen skickade de från utanför EU och uppenbarligen så skickar de med UPS. Detta vet jag för jag fick just ett SMS från UPS om att jag kommer behöva betala ett par hundra kr i tullavgift och att jag kan ringa ett nummer om jag vill fixa det över telefon. Då jag helst slipper sköta betalningen via telefon (misstänker att man behöver ett kreditkort, vilket jag inte har, ändå) så undrar jag hur det här normalt fungerar. Så är det någon annan som har erfarenhet av att få beställningar från UPS och att betala tull på dessa? Hur går det isåfall till?

Übereil
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Jag har varit med om två varianter, en där avgiften behöver lösas innan paketet lämnas ut (i butik - kanske även postkontor, om sådant finns...) och då betalas som vilket inköp som helst i butiken. Och ett då ett extra inbetalningskort varit klistrat på paketet.

Ingen aning om vad som avgör vilken av de två metoderna som brukas (eller om den ena ersatte den andra), om det är kopplat till bolag eller avsändarland eller liknande. (Så det är kanske inte så hjälpsamt... Men iaf, det brukar finnas metoder att lösa förutom via tfn är min erfarenhet.)
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Enklast är säkert att ringa numret till UPS. Sen borde de kunna fixa någon form av inbetalningsavi till dig.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,921
Location
Sandukar
Det är standard. Ring UPS och synka med dem, de brukar vara as-smidiga att ha med att göra.
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,877
Location
Örebro
Nu har jag ringt. De skickar visst en faktura om man inte betalar i förväg.

Übereil
 
Top