Uppstigna djävlar

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag postar i Kultur-forumet för jag vill inte utesluta något svar, men detta är i grunden en rollspelsfråga och jag skulle älska svar knutna till rollspel.

Historien är full av fallna änglar. Den främsta berättelsen är givetvis den om Lucifer.

Men hur är det med det motsatta? Onda personer som ångrar sig och visar bot och bättring?

1. Vad finns det för bra berättelser om personer som överger sitt onda förflutna?
2. Finns det några sådana berättelser där skurken faktiskt får leva lycklig i alla sina dagar, eller går det alltid ut på att hen måste sona för sina brott?
3. Finns det några sådana berättelser där det inte är kärlek som får skurken att bli god på slutet?
4. Finns det några scenarion eller rollspel som gör detta bra?

Jag tänkte länge - iallafall i ett par minuter - och kom på dessa:
- Darth Vader: hur han på slutet dödar sin mästare, den onde kejsaren, för att rädda sin son.
- Professor Snape: även om alla tror att han är ond, så visar det sig att han är god för att han älskar Harry Potters mor. Men var han ens ond från början?
- Boromir i Sagan om ringen? Var han ens ond? Och hur mycket ångrade han sig? Jag kan mycket väl se att om han inte dött och Frodo inte flytt så hade han fortsatt att försöka ta ringen.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
Angel och Spike i Buffy, the Vampire Slayer är vampyrer som (mer eller mindre frivilligt) går över på den goda sidan.
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,006
Gobrugda är en av de ledande onda shaguliterna i äventyret Svavelvinter, men när Shagul återuppstår (och försöker döda samtliga sektmedlemmar) byter Gobrugda sida. Resten av kampanjen är han sedan en god makt som hjälper rollpersonerna att bekämpa Shagul.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,992
Location
Umeå
Crowley i Goda omen, även om det väl också där är frågan om han egentligen var ond från början eller bara misslyckad som demon.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,615
Location
Göteborg
Nu när jag pluggar japanska har jag glott på en jäkla massa anime, och det är ett ganska vanligt tema där att om man bara misshandlar en elak person tillräckligt mycket så blir hen snäll. Massmördare, torterare, folk som försöker att förgöra världen, om man bara slår dem tillräckligt hårt så inser de att de inte är starkast i världen och därmed har fel om alla sina åsikter. Det finns säkert en TVtropes-sida om det. Dessa personer lever generellt ut resten av serien som hjältens goda vän och lojala kamrat och behöver aldrig sona för sina brott.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Nu när jag pluggar japanska har jag glott på en jäkla massa anime, och det är ett ganska vanligt tema där att om man bara misshandlar en elak person tillräckligt mycket så blir hen snäll. Massmördare, torterare, folk som försöker att förgöra världen, om man bara slår dem tillräckligt hårt så inser de att de inte är starkast i världen och därmed har fel om alla sina åsikter. Det finns säkert en TVtropes-sida om det. Dessa personer lever generellt ut resten av serien som hjältens goda vän och lojala kamrat och behöver aldrig sona för sina brott.
Se även: Japans 1900-talshistoria.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,615
Location
Göteborg
Jag har glömt vad han heter, men i Bungou Stray Dogs finns ett exempel som inte induceras av misshandel. En snubbe som jobbar för Hamnmaffian, men av en döende kamrat övertygas till att växla till den goda sidan. Det är intressant, då han inte verkar ha någon vidare övertygelse om det. Han är ganska nihilistisk av sig, men hjälper folk för att "man kan lika gärna vara på den goda sidan", ungefär.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag har glömt vad han heter, men i Bungou Stray Dogs finns ett exempel som inte induceras av misshandel. En snubbe som jobbar för Hamnmaffian, men av en döende kamrat övertygas till att växla till den goda sidan. Det är intressant, då han inte verkar ha någon vidare övertygelse om det. Han är ganska nihilistisk av sig, men hjälper folk för att "man kan lika gärna vara på den goda sidan", ungefär.
Om jag minns rätt så bygger karaktärerna i Bungo Stray Dogs på olika japanska litterära personer (den ordagranna översättningen är Litterary Stray Dogs).
Då mina kunskaper om japansk kultur inte sträcker sig bortom anime/manga/kurosawa så misade kag för myclet för att uppskatta serien.
Det skulle vara jättekul att veta vilken litterär person karaktären bygger på.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
Casablanca:
Rick är väl mer blase än direkt ond, men Renaut gör nog en resa från att egoistiskt sko sig med hjälp av Nazisterna till att i slutet bli god. Han gör det efter att blivit inspirerad av Rick och Laszlos uppoffringar och kamp.

The mission. Länge sedan jag såg men om jag minns rätt,
Robert de Niro gör en resa från hänsynslös slavhandlare till att offra sitt liv för att skydda de svaga.

Iron man:
Tony Stark säljer vapen till skurkar, men blir snäll efter att i början av filmen kidnappas.

Ingen kärlek inblandad i omvändelsen för någon av ovanstående.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,615
Location
Göteborg
Om jag minns rätt så bygger karaktärerna i Bungo Stray Dogs på olika japanska litterära personer (den ordagranna översättningen är Litterary Stray Dogs).
Då mina kunskaper om japansk kultur inte sträcker sig bortom anime/manga/kurosawa så misade kag för myclet för att uppskatta serien.
Det skulle vara jättekul att veta vilken litterär person karaktären bygger på.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
Sparda från Devil may Cry tv-spelen är en bokstavlig demon som blir god. Dante som är huvudpersonen i de flesta spelen är barn till honom och hans mänskliga fru.

Pathfinder har en demon som blivit god och nu är en big good som kan ge ut formler till Clerics... Men jag lyckas inte googla upp namnet på honom.

I In Nomine kan alla demoner bli änglar utom Liliths barn klassen som aldrig var änglar. Men man kan få ihop nog med goda poäng att man blir en god demon.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
Marvel karaktärer (på rak arm) som började som skurkar och sedan blev hjältar, tillfälligt eller permanent:
Hawkeye, Black Widow, Deadpool, Quicksilver, Scarlet Witch, Magneto, Black Knight (typ), Rogue, Wolverine, Venom, Songbird, Baron Zemo och Man-Wolf.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,615
Location
Göteborg
Jag vill minnas att Fading Suns har en hel klan av folk som var hemska tortyrmördare och som alla blev snälla över en natt, utan att någon vet varför.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,476
Location
En mälarö
Tom Hanks karaktär i Road to Perdition. Man kan visserligen diskutera hur god han egentligen blir på slutet, eller hur ond han var från början. Han är visserligen nån slags hitman för maffian men han är inte helt utan samvete och han försöker göra det rätta, eller i alla fall det "mest rätta". Och framförallt är han skräckslagen över att han ska föra vidare sina anlag för våld och ondska till sin son.

Visa källbilden
 
Top