Uppochnedvänd klockkurva?

Ideer til formularer:
Skal udfyldes i hånden med kuglepen.
Id-nummer skal udfyldes på alle sider
Formular skal udfyldes i to eksemplarer, en til spilleren og en til spillederen. Evt ved brug af karbonpapir.
Cifre skal skrives på en bestemt måde.
Skriver man forkert må man starte forfra.
Steder hvor man skal angive en af flere muligheder, mangler oplagte valg eller valg er overlappende.
 
Eller slumpa via en kortlek som på samma sätt blivit förberedd.

Det här är ju absolut snabbast och enklast!
Köp två identiska kortlekar och dra från en trimmad lek med exempelvis
Sex 1:or
Fem 2:or
Fyra 3:or
Tre 4:or
Två 5:or
Två 6:or
Tre 7:or
Fyra 8:or
Fem 9:or
Sex 10:or

Eller någon annan fördelning.

Nackdel: va, kan man spela rollspel utan tärningar?
 
Sitter på Örebro resecentrum och väntar på ett försenat tåg. Fnulade lite på ett spel och funderade på en mekanik där det kunde vara bra med en tärningsmekanik som tenderar mot extremvändena, alltså högre sannolikhet för höga och låga resultat och lägre sannolikhet för mittenresultat. Finns det någon klurig tärningsmekanik som fixar detta utan alltför mycket krångel? Vad är den elegantaste mekaniken som gör det? Kan tänka mig något med positiv och negativ tärning där den med högst värde räknas. Finns det andra?
Slå tre tärningar och ta bort en av dem? Ta bort högsta om två är under 4. Ta bort lägsta om två är över 3. Eller någon annan spelmekanik som styr detta (resurser spenderas för att ta bort högsta eller lägsta etc).
 
Last edited:
Ideer til formularer:
Skal udfyldes i hånden med kuglepen.
Id-nummer skal udfyldes på alle sider
Formular skal udfyldes i to eksemplarer, en til spilleren og en til spillederen. Evt ved brug af karbonpapir.
Cifre skal skrives på en bestemt måde.
Skriver man forkert må man starte forfra.
Steder hvor man skal angive en af flere muligheder, mangler oplagte valg eller valg er overlappende.
Ja, jag tänkte ha någon sådan grej, men inte för mycket. Som sagt, det ska inte vara en parodi, men något som väcker känslan av byråkrati är bra.
 
Ja, jag tänkte ha någon sådan grej, men inte för mycket. Som sagt, det ska inte vara en parodi, men något som väcker känslan av byråkrati är bra.
Skulle i så fall titta på ett vanligt ansökningsformulär till Försäkringskassan eller en polisanmälan. Moderna svenska sådana är normalt ganska enkla och lättfattliga.
 
Skulle i så fall titta på ett vanligt ansökningsformulär till Försäkringskassan eller en polisanmälan. Moderna svenska sådana är normalt ganska enkla och lättfattliga.
Ja, något sådant. Men det är långt kvar. Ännu är det bara en idé. Får se om det blir något. Har en massa andra projekt jag borde foka på.
 
Ja, tabell är ett alternativ, och passar ju hufsat med tematiken. Kort är skitbra, men jobbigt att tillverka. Anatman är kortbaserat, men måste beställas från USA med skyhög frakt. Printa själv är väl ett alternativ för små lekar, iofs.

Men ja, planen just nu är t6 x t6 för antalet resurser som krävs, t3 för antalet eundor man har på sig att lösa uppgiften. Får se om jag ändrar mig framöver.
Som Mikl var inne på så är ju kort bara jobbiga om man inte använder en vanlig kortlek, och om man inte som i Anatman vill ha specifika ord och så utan bara siffror så är ju en vanlig kortlek (eller en Tarotlek då om man vill vara fancy/passar temat) superbra. Då kan man skapa precis vilken kurva man vill, och dessutom behöver man inte blanda varje gång vilket gör att man får en helt annan sorts slump (där man under en kväll då till exempel vet att man kommer få både höga och låga resultat, vet att en del Settlersspelare använder kortlek istället för tärning för att jämna ut utfallet en bit).
 
Som Mikl var inne på så är ju kort bara jobbiga om man inte använder en vanlig kortlek, och om man inte som i Anatman vill ha specifika ord och så utan bara siffror så är ju en vanlig kortlek (eller en Tarotlek då om man vill vara fancy/passar temat) superbra. Då kan man skapa precis vilken kurva man vill, och dessutom behöver man inte blanda varje gång vilket gör att man får en helt annan sorts slump (där man under en kväll då till exempel vet att man kommer få både höga och låga resultat, vet att en del Settlersspelare använder kortlek istället för tärning för att jämna ut utfallet en bit).
Ja, det är sant att man kan rensa en kortlek och skaffa en viss fördelning. Vet inte om jag känner att det är rätt för det här projektet, men kanske! I vilket fall som helst så är det en smart teknik. Lite jobbigt att gå igenom leken och plocka ut kort varje gång man ska spela, bara.
 
Enklaste är väl, som nämnts i tråden, att bara ha en vit och svart tärning och avläsa den högsta.
Ett annat sätt är att slå två tärningar och bara avläsa den högsta och så avgör den lägre tärningen om man ska lägga till eller dra av. Om udda så drar man av det högsta utfallet från sitt värde.

Ingen perfekt normalfördelning dock:

 
Last edited:
Ett annat sätt är att slå två tärningar och bara avläsa den högsta och så avgör den lägre tärningen om man ska lägga till eller dra av. Om udda så drar man av det högsta utfallet från sitt värde.

Ingen perfekt normalfördelning dock:

Hur lyckas den få resultatet 1 på den där?

Men ja, olika sorters ”om x så y”-lösningar verkar vara det man måste ta till.
 
Hur lyckas den få resultatet 1 på den där?
Ja, jag reagerade över det också, men kodningen borde stämma. Jag lade till att högsta utfallet på tärningen räknats som noll (0 på T10 är noll).

 
Man kan ju också bara slå en tärning och läsa av mot en tabell (eller liknande). T.ex. T20:

1FG: 1,2,3,4,
2FG: 5,6,7,
3FG: 8,9
4FG: 10
5FG: 11
6FG: 12,13,
7FG: 14,15,16,
8FG: 17,18,19,20
 
Jag tänker genast på exploderande tärningar. Typ nån variant där 5:or och 6:or betyder slå ytterligare en tärning och lägg till?
 
Jag tänker genast på exploderande tärningar. Typ nån variant där 5:or och 6:or betyder slå ytterligare en tärning och lägg till?
Mm, exploderande tärning är inte dumt. Kan ju ge den där trevliga effekten där jag fick ett ärende som kräver två resurser och du ett som kräver femton.
 
Om man slår två ettor?
Udda tal på den "lägre" tärningen gör dock att den "högre" tärningen är minus. 1 1 kan bara generera -1.

När jag gjorde generator med 1T10, där 0 är noll, så blev det däremot korrekt (där det är 1% chans att få 0).

[edit] Jag kom på att man måste läsa in tärningarna som en sekvens (DICE:s i function: roll DICE:s). Här är rätt formula:


T10, där högsta resultatet (0) räknas som noll.

 
Last edited:
[edit] Jag kom på att man måste läsa in tärningarna som en sekvens (DICE:s i function: roll DICE:s). Här är rätt formula:
AnyDice är svart magi. Inte ens när jag får mina formler att funka vet jag egentligen hur det funkar. Men det där var ju väldigt snyggt med T10 och en nolla. Enda nackdelarna är att man måste ha en udda specialtärning och att man får negativa resultat. Men väldigt tjusig kurva!
 
Back
Top