D&D Uppmuntrar DnD ett barnsligt uttryck?

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Now, you can see what a "functioning" game looks like so if your first group is shit, you have a bigger chance of sticking around and giving it another go (or making your own). Maybe?
Jag tror också att allt är mycket säkrare. Du måste inte gå ned i en källare där det sitter en bunt neckbeards med urtvättade jeans och Iron Maiden-tshirts och berättar om sina feta Level 38-paladins i kampanjen som pågått sedan februari 1804. Istället kan du spela online, med folk var som helst i världen som delar intresset och nyfikenheten, och alla typer av sociala hinder är spårlöst försvunna. För du sitter hemma hos dig, och OM någon visar sig vara ett weirdo kan du stänga av och spela med någon annan.

Slogs själv av detta när en ung person frågade efter spelgrupp, och jag insåg hur formatet på vårt spelande i min nuvarande grupp ser ut. Min risiga Volvo rullar in på centralstationen i Uppsala. Du kliver in. Jag kör ut utanför staden, till en stuga på en åker, och där går vi in. That's some weird shit...
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,872
Location
Örebro
Slogs själv av detta när en ung person frågade efter spelgrupp, och jag insåg hur formatet på vårt spelande i min nuvarande grupp ser ut. Min risiga Volvo rullar in på centralstationen i Uppsala. Du kliver in. Jag kör ut utanför staden, till en stuga på en åker, och där går vi in. That's some weird shit...
Jag tar det för givet att du bjuder på godis.

Übereil
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
90 % av alla som spelar rollspel idag spelar DnD5.
(98 % av alla rollspelsprodukter som säljs är DnD5, så 90 % är antagligen lågt räknat)
1653376674279.png

Lite mer allvarligt - var kommer de siffrorna ifrån? Vore kul att se en sådan försäljningsstatistik och hur den samlats in. :)
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
View attachment 8939

Lite mer allvarligt - var kommer de siffrorna ifrån? Vore kul att se en sådan försäljningsstatistik och hur den samlats in. :)
Vi hade någon tråd för några månader sedan.
Jag tror @gabrielledebourg skapade den.
Den handlade om hur antalet kvinnliga spelare ökade.
Det var en video-länk till ett TV-inslag (någon morgonstudio) som berättade om statistik från någon stor svensk online-bokhandel.
Gick man direkt till källan, vilket gjordes i den tråden, kunde man se att att DnD5 stod för mer än 95 % av all rollspelsförsäljning på den onlinesajten.
Lägger man till 5E-kompatibla produkter är det rimligt att anta att 5E har 98 % av försäljningen.

Nu hittar jag inte länken, men det borde finnas tillräckligt mycket info för att någon med lite mer tålamod än mig kan hitta den.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Nu hittar jag inte länken, men det borde finnas tillräckligt mycket info för att någon med lite mer tålamod än mig kan hitta den.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,235
Vi hade någon tråd för några månader sedan.
Jag tror @gabrielledebourg skapade den.
Den handlade om hur antalet kvinnliga spelare ökade.
Det var en video-länk till ett TV-inslag (någon morgonstudio) som berättade om statistik från någon stor svensk online-bokhandel.
Gick man direkt till källan, vilket gjordes i den tråden, kunde man se att att DnD5 stod för mer än 95 % av all rollspelsförsäljning på den onlinesajten.
Lägger man till 5E-kompatibla produkter är det rimligt att anta att 5E har 98 % av försäljningen.

Nu hittar jag inte länken, men det borde finnas tillräckligt mycket info för att någon med lite mer tålamod än mig kan hitta den.
Däremot var det inga sådana siffror som presenterades, det närmsta var att försäljningen av Dungeons & Dragons (i inslaget ihopblandat med Drakar & Demoner, så eventuellt är de ihopslagna) hade ökat med 63% sedan året innan.

Om vi tittar på Roll20 motsvarar DnD cirka 55% av vad som spelas (siffror från Q1 2021). Här finns också en artikel på ämnet som bland annat tittar hur mycket DnD söks på.

DnD är utan tvekan högst upp och motsvarar lugnt mer än hälften av alla rollspel som spelas, men jag vet inte om jag är bekväm med att säga att det utgör 90% av alla rollspel och 98% av de som säljs. Iaf inte att jag sägs ha påstått det, om inte annat!
 

LegaliseraÅlen

Veteran
Joined
4 Aug 2020
Messages
28
Finns det någon nu aktiv spelledare som skulle kunna vara mer inflytelserik än Mercer? 🤔
De främsta utmanarna är nog Matthew Colville, som har en populär Youtubekanal med spelledartips och som driver D&D-tidningen Arcadia, och Brennan Lee Mulligan från Dimension 20. Hedersomnämnande till Mark Hulmes från High Rollers, Deborah Ann Woll (som ju är en mainstream-skådespelerska) från Children of Éarte/Relics and Rarities och Aabria Iyengar som ledde Critical Roles sommarserie Exandria Unlimited.

Alla är dock småpotatis jämfört med det Critical Role gör - här snackar vi miljontals tittare istället för tiotusentals och typ tjugo heltidsanställda.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Man bör ju även nämna Acquisitions Incorporated i sammanhanget. De spelar ju för fulla hus varje PAX.
Ja, men där tror jag att alla i publiken är fullt införstådda med att detta är ett skådespel, och inte normalt rollspelande.
Åtminstone sedan de slutade podcasta och bara spelar på enstaka jippon ibland.
Men de var absolut pionjärer.

P.S. Frågan gällde specifikt spelledare, inte grupper, och Chris Perkins som varit deras mest kände SL har redan nämnts i tråden.
 
Top