Upplevda utmaningar med DnD

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,921
Location
Ludvika
Jag vet inte varifrån argumentet om att säga challenge rating till spelarna kommer ifrån.
Jag har aldrig varit med om det i nån av de AP-poddar jag lyssnat på. Och definitivt inte i nån spelgrupp jag varit med i. Enda gången jag sett det här har varit i parodier på DnD-spelande, och då normalt inte från "Spelledaren" utan från "den där spelaren som memoriserat hela monsterboken".

Men som sagt; bara som parodi.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,056
Det är mer än bara crits som ställer till det. Klassmässig gruppsammansättning, spelarnas förmåga att göra optimala val för rollpersonerna, spelledarens förmåga att göra optimala val för motståndarna, terrängen, med mera, gör att CR nästan har större chans att vara rätt om värdet bara fastställs genom ett slumpmässigt slag med en D20.
Jag kommer fortfarande ihåg när vi spelade Return to the Temple of Elemental Evil och rollpersonerna mötte en Xorn som inte såg så anmärkningsvärd ut vid första ögonkastet. Det var bara det att den av rena tillfälligheter kontrade alla sakerna de var bra på - den är superstabil, så Spiked Chain-fightern kunde inte fälla den. Den har ögon åt alla håll, så tjuven kunde inte backstabba. Den hade immunitet eller resist mot deras favoritattackspells. Det var helt sjukt hur hård just den striden blev (en av mycket få gånger de flydde).
 
Top