Upplagor på gamla äventyr?

acke

Kobold
Joined
31 Aug 2018
Messages
16
Jag är nyfiken på i hur stora upplagor gamla äventyr och även tidiga Sinkadus (när den var i A5, dvs. nr 1,2 och 3) trycktes upp i? Jag läste någonstans att Sinkadus trycktes i 20.000 ex när den var som störst och jag vet att Drakar & Demoner sålde väldigt bra men det vore intressant att veta hur många ex som gjordes av t ex första versionen av Dimön och Spindelkonungens Pyramid. Någon som vet eller har en gissning? Jag ska kanske ta och lusläsa boken om Äventyrsspel och se om det finns något om det där också.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,242
Det står inget om det i boken. Det framgår dock att förstå boxen trycktes i 5000 ex och det var för mycket. Restlagret slängdes när 2a utgåvan kom ut.

Så man kan ju gissa att äventyren fram till 1984 trycktes i betydligt mindre upplagor.

Som jämförelse samlar stora svenska äventyrsböcker som Mörkrets moder och Emissarien som försvann idag runt 1500 backare men då är ju det internationellt (vågar man gissa på att upplagan totalt är den dubbla?).
 

acke

Kobold
Joined
31 Aug 2018
Messages
16
Ah, intressant, jag kollade också nu i boken. Den blå boxen (1982) hade alltså en upplaga på 5000 ex och samtidigt trycktes även Spindelkonungens Pyramid. De såldes för 89 kronor resp. 25 kronor. Fredrik Malmberg säger att 80% såldes de sista tre månaderna. Våren 1984 kom den svarta lådan med Drakar och Demoner och då slängdes de sista 500 exemplaren som inte blivit sålda. Så blå boxen såldes totalt i ungefär 4500 exemplar.

Jag har också läst mig till att Drakar och Demoner Gigants speciella "Kongress upplaga" 1987 med den signerade och numrerade kartongen fanns i 280 exemplar. Jag var där och knep en men Gigant trycktes förmodligen i flera tusen ex.
 
Top