Nekromanti Uppkomsten av magi [ej DoD6]

Rickard

Urverk speldesign
Vad är det som gör att magiker kan utföra sin magi egentligen.. Vad gör orden som magikern säger och framförallt, vad fyller gesterna för funktion?

Jag har en förklaring men är nyfiken till vad ni andra tycker om saken.. Nog en svår fråga att diskutera, då ingen har tänkt på hur det går till eftersom man kanske tycker "Varför bry sig? Det funkar ju"?

~En fråga [color:448800]Han</font color=448800> besvarade när [color:448800]Han</font color=448800> hittade på den rätta skapelseberättelsen till DoD

Sodivra

Champion
Vad magi kan vara:

*Verkligheten är en illusion (typ): Magikerns sinne är en del av verkligheten, och därför kan en tränad magiker förändra verkligheten genom att förändra sitt sinne. Formlerna och viftandet är för att fokusera på vad han egentligen har i sitt sinne.
*Magi är en kraft, en sorts energi helt enkelt. Genom att samla magin i världen (Genom att känna den, och låta sin egen livskraft, aura, påverka den kanske?) eller öppna en port till det planet där magi kommer ifrån, och sedan kontrollera hur den strömmar fram, så kan man låta den förändra saker.
*Genom att ändra på balansen i världen (på nåt jävla sätt) så.. förändras grejer. Jämför med grekerna som trodde att allt bestod av olika mängder Luft, Eld, Vatten och Jord. Genom att ta bort Eld så blir materian kallare och hårdare.. Eller så.

Hmmm.. Nu flummar jag bara, och svarar inte på din fråga.. Men jag antar att gesterna och orden kan antingen:
*Hjälpa magikern fokusera
*Påverka balansen, rubba energifält
*Sedan kanske dom bara är några sorts "lösenord", säg det så går det så.. En rätt tråkig lösning.

Krille

Super Moderator
"Vad är det som gör att magiker kan utföra sin magi egentligen.. Vad gör orden som magikern säger och framförallt, vad fyller gesterna för funktion?"

Visserligen är det till Eon, men lite om ämnet står att finna här.

Johan K

Gammal & dryg
Viljan & ordet !

Jag tror att magikerna har en annan slags vilja än resten av befolkningen. Genom att sammla sin vilja & sedan befalla det att hända gör dem till magiker.

Aeüolén

Veteran
Re: Viljan & ordet !

Jag tror att magikerna har en annan slags vilja än resten av befolkningen. Genom att sammla sin vilja & sedan befalla det att hända gör dem till magiker.

Den idén har även jag haft....

vad fyller gesterna för funktion?

Kanske har kunskapen om hur man använder viljan och ordet delvis gått förlorad och magikerna måste nu använda gester och formler för att fokusera sin vilja på rätt sätt...

Johan K

Gammal & dryg
Kan tänkas !

Ja, det kan ju tänkas att det är så. Det hade ja ginte tänkt på..

Vindhand

Myrmidon
Vad är det som gör att magiker kan utföra sin magi egentligen.. Vad gör orden som magikern säger och framförallt, vad fyller gesterna för funktion?

Den officiella förklaringen är (om mitt minne inte förvränger den) att man behöver uppnå en specifik sinnesstämning för att åstadkomma den magiska effekten. För att uppnå detta utför magikern en liten ritual för att hjälpa koncentrationen. När hans förmåga ökar tillräckligt kan han till slut strunta i denna och bara _tänka_ besvärjelsen.

Symbolism fungerar annorlunda i det att symbolen påtvingar betraktaren en sinnesstämning och på så sätt får effekt. Det är där i någon mening offret som skapar magin trots att färdigheten och kraften kommer från symbolisten.

IMHO funkar det som förklaring ganska bra även om man naturligtvis kan förklara metafysiken under mer ingående om man så vill. Jag å min sida tycker det är ganska mysigt med magin som en mystisk kraft snarare än något som reduceras till pseudo-naturvetenskap.

Vindhand

Myrmidon
addendum

vad fyller gesterna för funktion?

Egentligen behöver de ju inte fylla någon funktion. Det kan vara så att trollkarlen _tror_ att det är så man måste göra eller att det är något man gör bara för att se cool och skrämmande ut.

Baldyr

Hero
magi och metafysik enligt Granströms

Erik Granström förklarar ganska ingående hur han ser på saken i sin artikel Den lille metafysikern i Sinkadus #17.

Att skapa någonting ur intet görs exempelvis genom att man delar intet i två delar, en "positiv" och en "negativ" helhet. Den positiva "energin" omformas då enligt magikerns önskemål, medan den negativa "energin" utgör en slags "spillmagi". Det magiska spillet förorenar världen och orsakar en del skador på såväl magikern som dennes omgivning.

Men det är ganska svårt att förklara utan att just hänvisa till artikeln ifråga...

/Baldyr, som gillar Granströms metafysik

Man Mountainman

Storsvagåret
Fler lösningar

Magi är kommunikation: en personlig favvis. Magikern själv utövar inte själva omskapandet som är magin i sig. Allt han gör är att genom gester, trollformler och ritualer kommunicera med diverse andeväsen/gudar för att få dem att gå honom till mötes.

Uppfostran: Magi fungerar bara om magikern tror att det fungerar, ja, magin är själva övertygelsens makt (Mage the ascension-variant). Sedan tidernas begynnelöse har magiker trott att magi bara fungerar om man gör gester och säger ord, och man har aldrig riktigt kommit ifrån det där, så nya generationer av magiker har lärt sig samma sak som sina företrädare. Så där har det hållt på.

Rickard

Urverk speldesign
Re: addendum

Hmmm.. Det här kan jag utna problem lägga in i mina egna teorier.. Det [color:blue]Baldyr</font color=blue> skrev är något svårare, men det får vara den "officiella" teorin i magikerakademin.. /images/icons/smile.gif

~Sinkadus är något [color:448800]Han</font color=448800> vill läsa igenom

King Kromm

Hero
Viljan och ordet känns... eddings?

Nää, enligt mig stämmer det inte alls, men hur det funkar... får fundera cidare och skriva mer imorn, är för trött för att tänka just nu...

King Kromm

Hero
Nepp, defenitivt Eddings

Och då menar jag inte spjuthök and company
Utan de med belgarion, där beskriver de ju till och med hur magin funkar, med just viljan och ordet...

Jordans funkar kanske lite åt det hållet, men du får nog allt ta och hoppa över ordet där, dvs, stanna vid viljan...

det skall gå!! *tänka tänka tänka*

Fast jag tror inte att jag pallar någe av det hela, vem vet, jag kanske bara är en liten viljelös slav som fallit offer för samhället och dess socilaldemokratiska diktaturer!

Johan K

Gammal & dryg
Stämmer !!

Visst så har Eddings ett finger med i det hela. När jag läste de böckerna så tycker ja gatt det stämmer överenns med min åsikt om magi & sådant.

Pazuzu

Warrior
if you ask me...

... så är gesterna helt enkelt det en magiker (en person med förmågan att påverka de magiska krafterna) gör för att dra till sej krafterna och dra åt sej deras uppmärksamhet. orden får krafterna att böja sej.

magin (verkligheten) vill inte förändras, men när den tvingas till det av en magiker gör den det endast i vissa mönster (besvärjelser). man kan improvisera magin, men det är ohyggligt svårt och chansen för snedtändning ökar markant. därav de få utövarna av den improviserade konsten.

vissa gester kan vara otroligt intrikata och vackra och tar år att perfektera. vissa besvärjelser kräver att man svänger med armarna och nästan slår ner alla i närheten och vissa kräver bara ett ryck i lillfingret. orden låter som nåt man aldrig hört förrut. i början bara konstiga ord, men övergår successivt till susande, brummande, vibrerande undermedvetna ljud och när sedan besvärjelsen frigörs i magin (som fylls på i altor genom noderna) är man minst lika chockad av upplevelsen som det faktum att ens hår nu brinner.

Karon

Veteran
Re: Nepp, defenitivt Eddings

jag har läst David Eddings böckerna (belgarion & mallorea) 2 gånger och har nu det ganska klart för mej hur "deras" magi fungerar... enligt eddings så behöver dem mer erfarna besvärjarna bara fokusera sin vilja mot vad han nu vill göra... medans "amatörerna" behöver både gestikulera och säga något enkelt ord som bara "Brinn" och då brinner någon... enligt deras magi kan man heller inte förinta något för då blir du förintad själv... bygger egentligen på en ganska smart idé.

undrar bara ifall någon känner till något fantasy rollspel som har samma grunder i magin som detta för det är ganska enkelt system egentligen