Upphovsrättsskyddat matrial i rollspelspodd

Krumsinkan

Veteran
Joined
17 Aug 2021
Messages
26
Under jullovet ville alla döttrarna verkligen spela rollspel. Sagt och gjort - en av tjejerna spelledde Maskinarium. Mycket roligt!

På impuls spelade vi in mötet. Nu funderar vi på om det är ok att lägga ut matrialet i podd form. Fria Ligan äger ju rättigheterna till spelet och vad värre är så skvalade upphovsrättsskyddad musik i bakgrunden.

För vår del är detta mycket lösa tankar på det här stadiet och vi har absolut ingen tanke på att tjäna något enda litet öre på detta. Men jag tänkte bara höra mig för vad som gäller.

Stort tack för "juridisk hjälp" 🙂
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,520
Location
Helsingborg
Att ni spelar rollspel spelar väl ingen roll, eftersom det är något ni har skapat, annars skulle musikspelare aldrig få spela musik med andras instrument, men musiken i bakgrunden är ett stort problem; det spelar ingen roll om det är ideellt.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,983
Om det är så som @Rickard säger (och jag tror han har rätt) att musiken kan göra det hela knepigt, så kan kanske ett alternativ vara att se denna inspelning som en övning och göra nästa utan musik? Det är ju fantastiskt roligt att du inte bara fått barnen att spela rollspel utan dessutom spela in en podd, så det tycker jag absolut ska uppmuntras 🙂
 

Tarsus

Warrior
Joined
24 Jan 2022
Messages
261
Realistiskt sett är väl det enda som skulle hända att musikens upphovsrättsinnehavares juridiska ombud eller en branschorganisation kontaktar antingen dig eller sidan du lägger upp podden på och ber om att den tas ner? Bara YouTube svämmar över med olagligt uppladdad musik.
 
Top