Nekromanti Upphovsrätt till egetskapat spel?

odman

Veteran
Joined
1 Jul 2013
Messages
26
Hej.

Hur går man till väga för att skaffa upphovsrättsskydd på ett spel man skapat själv? Vad är reglerna kring detta och i vilken utsträckning bör man söka upphovsrätt? Hur har ni gjort som skapat spel innan?

Räcker det med att man dokumenterar att man har gjort spelet, dvs sparar grundfilerna där datum står eller hur bör man göra?
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Upphovsrätt (copyright) har man automatiskt bara genom att man skapat något med "verkningshöjd". Dokumentation är mer ifall någon annan senare kommer och påstår att det är de som skapat den (t.ex. att det man har är ett plagiat).

Men intellektuella rättigheter omfattar också varumärkesskydd och patent, vilket har helt andra regler och förutsättningar; och blandas gärna ihop med upphovsrätten i diskussioner.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,556
Location
Umeå
I vilken utsträckning man "bör" skydda sina intellektuella rättigheter är verkligen en öppen och omdiskuterad fråga :)

Upphovsrätt har du som sagt automatiskt, men någon annan är fortfarande fri att använda samma regler i sitt eget verk förutsatt att dina exakta ord och beskrivningar inte kopieras. Varumärkesskydd är lite klurigare och mest troligt inte värt pengarna. Patent tror jag inte är applicerbart på rollspel, men någon får gärna rätta mig om jag har fel.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Det ska tilläggas att "nya" spelskapare ofta är rätt paranoida vad gäller upphovsrätt.

För det första finns det ingen lönsamhet i rollspel, så ingen kommer sno ens spel av kommersiella skäl. Det skulle vara av kredd-skäl i så fall, men kredd dör skitfort i en så här tajt hobby med få deltagare om det kommer ut att man har snott någon annans verk.

För det andra är det ingen som har lust. Andra spelskapare har sina egna spel och visioner, och är därför normalt inte intresserade av att ge ut någon annans spel och i synnerhet inte olovligt (med tanke på kredd-risken ovan).
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
"Copyright" är ett engelskt ord och används mest i amerikansk lagstiftning.
Därför behöver t.ex. engelska hemsidor ha en textrad där det står något i stil med "© 2014" - det behöver vi inte i Sverige för vi har annan lagstiftning.

Enklast är att du publicerar ditt rollspel - då har du automatiskt upphovsrätt på din text.
Det är lite svårare om du inte publicerat ditt rollspel, t.ex. om ni är två stycken som skrivit texten tillsammans och din partner tar texten och publicerar den på egen hand - då måste du ha dokument som visar att du varit med och skrivit texten.

Du har upphovsrättsskydd på din text, t.ex. om din spelvärld, men inte på regelmotorn.
D.v.s. det är helt lagligt att använda samma regelmotor som i ett annat spel, bara man använder andra ord för att beskriva regelmotorn.

Skulle någon, mot all förmodan, använda din text få du stämma vederbörande - och du måste betala advokatkostnader. Och vad kan du få ut av en stämning? En offentlig ursäkt och kanske ett par hundralappar i skadestånd (ett svenskt rollspel är inte värt mer).
De enda rollspel som är värda någonting i Sverige och där det kan bli dyrt att använda är Drakar & Demoner, Mutant och Kult.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Det är patent som skulle kunna användas för att skydda själva regelmekaniken. Att ansöka om patent är en process som kostar pengar, och om man får patentet har man monopol, under en viss tid, på det som skyddas. Dock kan ett patent förkastas genom att någon visar på "prior art", dvs att någon annan använt metoden innan patentet söktes. Om någon värderar känslan "jag äger ett patent" kanske det är värt det, men med tanke på hur rollspelmarknaden ser ut är det knappast lönande.

Varumärkesskydd handlar om att skydda namn, logotyper, osv. Wizard of the Coast varumärkesskyddade sitt D20-emblem, och sedan lät andra använda det om de uppfyllde deras licenskrav. Skriver man en fantasyberättelse innehållandes en magiker vid namn Gandalf, kommer man att få ett gäng advokater på sig. Mig veterligen är Gandalf varumärkesskyddad. Så även om jag inte bryter mot upphovsrätten, så kan jag bryta mot varumärket.

Varumärket kan förloras genom att tappa associationen till den egna "produkten". Det finns krav på att aktivt försvara det, och vissa advokater är mer energiska än kompetenta (t.ex. att de fick för sig att rollspelet Noir skulle inkräkta på dataspelet Black).

Så gällande rollspel:
Texten som beskriver mekaniken, färdighetsbeskrivningar, osv => upphovsrätt
Själva regelmekaniken i sig => patent
Namn på rollspelet, logotyp, osv => varumärke

Men, IANAL och allt det där...
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,556
Location
Umeå
Det är ytterst tveksamt att någon form av spelregler går att patentera i Sverige. Sist jag kollade (för lite mer än tio år sedan) så kostade det kring 60000 kr att fixa ett patent - förutsatt att det blir godkänt - som täckte den svenska eller möjligtvis europeiska marknaden.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,779
Location
Stockholm
odman;n43534 said:
Hej.

Hur går man till väga för att skaffa upphovsrättsskydd på ett spel man skapat själv? Vad är reglerna kring detta och i vilken utsträckning bör man söka upphovsrätt? Hur har ni gjort som skapat spel innan?

Räcker det med att man dokumenterar att man har gjort spelet, dvs sparar grundfilerna där datum står eller hur bör man göra?

Det är extremt lite skydd över huvud taget i rollspelsvärlden och många kör på licenser som tillåter att andra använder materialet. Väääldigt många spel har skrivits öppet och med full transparens och jag har trots det aldrig hört talas om att någon skulle ha snott någon annans idéer.

Kul att du funderar på att publicera något!
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag tvivlar på att man kan ta patent på en regelmotor - och jag känner inte till någon, varken i Sverige eller internationellt, som lyckats göra det.

Och vad skulle man ta patent på?
Man kan bara ta patent på något som inte funnits sedan tidigare:
- rulla tärning? Sorry, det har folk gjort i tusentals år.
- rulla tärningar som inte är sexsidiga? Sorry, men det har folk gjort lika länge.
- dra kort? Sorry, det har folk gjort i hundratals år.
- göra egna tärningar eller kort? Ja, men då har man tagit patent på utseendet på sina tärningar och kort - ingen annan får göra likadana. Men man har fortfarande inte tagit patent på spelmekaniken.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
anth;n43637 said:
Jag tvivlar på att man kan ta patent på en regelmotor - och jag känner inte till någon, varken i Sverige eller internationellt, som lyckats göra det.

Och vad skulle man ta patent på?
Man kan bara ta patent på något som inte funnits sedan tidigare:
- rulla tärning? Sorry, det har folk gjort i tusentals år.
- rulla tärningar som inte är sexsidiga? Sorry, men det har folk gjort lika länge.
- dra kort? Sorry, det har folk gjort i hundratals år.
- göra egna tärningar eller kort? Ja, men då har man tagit patent på utseendet på sina tärningar och kort - ingen annan får göra likadana. Men man har fortfarande inte tagit patent på spelmekaniken.

Hur är det med Magic? De brukar ju hävda att de har nån form av ensamrätt på "tappandet" av kort. Vad jag sett så använder sig mängder av folk sig av den grejen, men kallar det för något annat, kanske för säkerhets skull.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Ond bråd död;n43638 said:
Hur är det med Magic? De brukar ju hävda att de har nån form av ensamrätt på "tappandet" av kort. Vad jag sett så använder sig mängder av folk sig av den grejen, men kallar det för något annat, kanske för säkerhets skull.
USAs patentregler är slappare än Sveriges, och sedan åttiotalet har deras patentverk slutat bry sig.

Jag undrade om det fanns ett patent på en brödrost, så jag letade lite, och hittade inte mindre än sex olika patent på en uppfinning som rostar bröd med värmestrålning – allihopa registrerade långt efter uppfinnandet av brödrosten ca 1900 – och jag har säkert missat några. Ingen av dem tillförde något till den grundläggande idén med ett elektriskt värmeelement, en fjäderdriven timer och en fjäderdriven uppknuffare. Det fanns ett antal patent till som tillförde något, till exempel en färgsensor istället för en timer, en som kunde koka korv samtidigt, en som körde med löpande band, etc, men sådan vidareuträkning räknade jag inte in i det halvdussinet patent som jag nämnde ovan.

De har även mjukvarupatent, dvs en uppfinning kan även vara en algoritm eller ett gränssnitt.

Resultatet är att USA är ökänt bland mjukvaruutvecklare som patenttrollens förlovade land, och det har lett till långa och utdragna processer mellan till exempel Apple och Samsung om tekniken att låsa upp en telefon genom att dra ett reglage i sidled.

Som tur är så har Sverige inte samma regler, och jag hoppas att EU och Sverige kan hålla emot påtryckningar från USA att införa patentregler liknande deras i något av de transatlantiska frihandelsavtalen som förhandlas bakom låsta dörrar.

Men summan av kardemumman är att i Sverige kan man inte ta patent på spelmekanismer.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Patent och registreringsverket har följande information på sina sidor:
1.1 Vad kan skyddas av patent? Av patentlagen framgår att en "uppfinning som kan tillgodogöras industriellt" kan leda till patent. Det finns ingen uppräkning av vad som anses vara uppfinningar i lagens mening. En bra utgångspunkt är att det ska handla om en "teknisk lösning på ett problem". Ofta nämns i sammanhanget att uppfinningen ska ha teknisk karaktär, teknisk effekt och vara reproducerbar. Begreppet reproducerbar innebär att resultatet ska bli i princip likadant varje gång uppfinningen utnyttjas.
I patentlagen listas också vad som inte kan patenteras. Uppräkningen är ganska lång. Rena upptäckter av fenomen i naturen går det inte att få patent på, inte heller vetenskapliga teorier, matematiska metoder, konstnärliga skapelser, planer, regler eller metoder för intellektuell verksamhet, för spel eller för affärsverksamhet. Dessa företeelser anses normalt inte vara tekniska lösningar på problem. Till det som är undantaget från patent hör datorprogram och presentation av information. Det finns dock exempel där datorprogram eller matematiska metoder ingår som en del av en helhet, där helheten anses vara en teknisk lösning på ett problem. Enbart datorprogrammet kan dock inte leda till patent. Det kan däremot skyddas genom upphovsrätt; läs mer i kapitel 4 om upphovsrätt och datorprogram.
- - -
Notera särskilt: "matematiska metoder" ... "regler eller metoder för intellektuell verksamhet, för spel..."

Alltså nej.

http://prv.se/sv/Kunskapscenter/PRV-skolan/Steg-1-Patent/
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Finns det någon bra anledning att inte gå åt rakt motsatt håll och släppa det som open source? Uppmuntra andra att bygga vidare på det du/ni gör? Att göra rollspel är en förlustaffär ändå. :)
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,779
Location
Stockholm
Snow;n43667 said:
Finns det någon bra anledning att inte gå åt rakt motsatt håll och släppa det som open source? Uppmuntra andra att bygga vidare på det du/ni gör? Att göra rollspel är en förlustaffär ändå. :)

Mycket av det man hittar på http://urverkspel.com/ är ju sådant, fråga dem om tips vetja!
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Snow;n43667 said:
Finns det någon bra anledning att inte gå åt rakt motsatt håll och släppa det som open source? Uppmuntra andra att bygga vidare på det du/ni gör? Att göra rollspel är en förlustaffär ändå. :)
Någon kan du göra ett spel med vars innehåll och kvalitet du inte vill associeras med. Du vill kanske inte ha ett spel med nynazistiska förtrecken som stolt stoserar med att använda din regelmotor.
Arfert said:
Du kan inte hindra att nån snor din regelmotor, om de inte snor din text rakt av. "Matematiska formler" (som regelmekanik är) kan inte skyddas. Och alla snor, jag har sett delar av mina spel i andra svenska senare spel. Det är ok. Jag har ju också inspirerats av tidigare spel.
w176 said:
Det håller jag 100% med om. Men det var inte frågan jag svara på.

Frågan var om det finns anledningar att inte uppmuntra andra att fritt bygga vidare på det du gjort.
w176 said:
Det håller jag 100% med om. Men det var inte frågan jag svara på.

Frågan var om det finns anledningar att inte uppmuntra andra att fritt bygga vidare på det du gjort.
w176 said:
Det håller jag 100% med om. Men det var inte frågan jag svara på.

Frågan var om det finns anledningar att inte uppmuntra andra att fritt bygga vidare på det du gjort.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,521
Location
Helsingborg
odman;n43534 said:
Hej.

Hur går man till väga för att skaffa upphovsrättsskydd på ett spel man skapat själv? Vad är reglerna kring detta och i vilken utsträckning bör man söka upphovsrätt? Hur har ni gjort som skapat spel innan?
Upphovsrätt får man automatiskt och är en del av immaterialrätten. Regler kan inte upphovsrättsskyddas. Mer information om upphovsrätt och rollspel finner du på:
http://faq.rollspelshornan.se/FAQ/Immaterialr%E4tt

Varumärke och patent måste du ansöka om. Det är dock inget en amatör behöver bry sig om.

Jag vet ett nyligt exempel där någon spelmakare snackade på irc om att försöka patentera rollspelsregler genom att anknyta det till ett datorprogram. Mer information finns här:
http://www.teleread.com/copy-right/p...-in-hot-water/
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
w176;n43688 said:
Någon kan du göra ett spel med vars innehåll och kvalitet du inte vill associeras med. Du vill kanske inte ha ett spel med nynazistiska förtrecken som stolt stoserar med att använda din regelmotor.
Intressant poäng. Med open source kan man sätta en licens som begränsar användandet på en massa olika villkor, det är den tråkiga lösningen.

Man skulle också kunna ta tillfället i akt att aktivt deklarera sitt avståndstagande. Man säger sig stå för frihet och tänker inte förbjuda X från att använda ens regelmoter men att man tar avstånd från allt de står för.
 
Top