Nekromanti Upphovsrätt och West End Games

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
Jag känner till hur upphovsrätten fungerar i grova ordalag, men hur den behandlas när företag kursat, det vet jag inte. Ponera att jag helt enkelt gör en Pdf - version av WEGs Star Wars 2nd Edition och lägger upp den på nätet, till gratis nedladdning. Gör jag mig då skyldig till brott?

--Björn, med rak sabel i hand
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Då återgår väl rättigheterna till materialet till de som skrivit/tecknat materialet. Om de inte haft rättigheterna hela tiden, förstås.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Det beror iofs på hur kontrakten är skrivna. Om prylarna i fråga är skrivna av fast anställda skulle jag tro att rättigheterna ligger kvar i konkursboet, och sedermera köps upp av någon annan.

Att sedan göra en PDF av just Star Wars är dubbelt dumt, då även Lucasfilm har ett visst intresse av det hela. Jag skulle misstänka att själva texten tillhör WEG (och numera antagligen Humanoids eller ursprungsförfattarna), likaså själva systemet, men bakgrundsmaterialet tillhör definitivt Lucasfilm.

Jag vet att det finns folk som förhandlar med Humanoids/WEG om att köpa rättigheterna till andra WEG-spel (främst TORG), så det verkar ju som om rättigheterna ligger kvar där i alla fall.
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
Åkej, tackar. Känns som om det blir enklare att bara ge sig på den punkten, methinks. Hade nämligen tänkt lägga en lättversion av SW på nätet för nätrollspel. Då får jag väl ge upp det. :gremfrown:

--Björn, stänger av ljussabeln
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Port Kad, The Rim
Lucas äger hela rätten till samtliga rollspelsprodukter som utspelar sig i Star Wars' kosmos. Jag var med när Ä-spel gjorde svenska Star wars-spelet och minns jobbet väl.

Gör det inte (för din egen skull). Lucasfilm har många advokater som skyddar firmans legioner av varumärken.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Lucas äger hela rätten till samtliga rollspelsprodukter som utspelar sig i Star Wars' kosmos. Jag var med när Ä-spel gjorde svenska Star wars-spelet och minns jobbet väl.
På det hela taget försvinner aldrig äganderätten bara så där, den langas bara över på någon annan. Enda tillfället det händer är om författaren uttryckligen säger att han/hon släpper det fritt.

Gör det inte (för din egen skull). Lucasfilm har många advokater som skyddar firmans legioner av varumärken.
Inte bara det, de har star destroyers och Jar-Jar Binks också! :gremshocked:
 
Top