Nekromanti Uppgradera moderkort+processor eller grafikkort?

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,526
Location
Rissne
Det ser ut som att jag kommer att få en rätt okej "julbonus" i form av retroaktivt lärarlönelyft + vanlig löneförhöjning nu i månadsslutet, och förutom en ny vinterrock, julklappar, rollspelsillustrationer och litegrann som ska stoppas undan till backupkontot funderar jag också på att uppgradera min dator en smula.

Det är inte så att den fungerar dåligt egentligen, men en del krävande spel kör inte i de 60 fps jag skulle önska mig ens i den ynka HD-upplösning min skärm klarar av. Och så skulle jag såklart vilja att VR-grejer funkade bättre; jag har en HTC Vive och där kan man definitivt säga att fps spelar roll.

I övrigt använder jag min dator till lite av varje: Spel, photoshop, filmklippning, programmering/kompilering, emulering, virtuella datorer, surf med mängder av flikar med krävande javascript (mest google docs) öppna... och så vidare. Det mesta, helt enkelt.

Mina nuvarande specs:

Processor: Intel Core i5 2500K @ 3.30GHz
Moderkort: Intel Corporation DP67BG
RAM: 32gb DDR3
Grafikkort: 4095MB NVIDIA GeForce GTX 970 (Asus)

Jag skulle kunna tänka mig att lägga 5k på den här uppgraderingen, ungefär. Det räcker till antingen ett GTX 1070-grafikkort eller t.ex. ett nytt moderkort+processor+ram. Jag funderar på följande paket:
  • Moderkort: Asus Z170 Pro Gaming (1600:)
  • Processor: Intel Core i5 6600 (2300:)
  • Och så typ 16gb DDR4-ramminne på det (c:a 1000:)
Och så komplettera med mer ram + tyst processorkylare lite senare.

Frågan är: Vad är rimligast att prioritera - nytt GTX1070 eller nytt moderkort+processor+ram?
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag skulle personligen satsa på snabbare processor.
Mycket minne har inte så stor betydelse, snabbare minne kan dock påverka lite.

Av vad jag vet brukar andra kunna skrämma upp speldatorer med GTX970 i 60 fps så jag tror inte problemet ligger i grafikkortet.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,526
Location
Rissne
anth;n209506 said:
Mycket minne har inte så stor betydelse, snabbare minne kan dock påverka lite.
Nja, om man jobbar med stora bilder i photoshop, komplexa filmer med många klipp, eller stora layoutdokument t.ex. så är mycket minne viktigt. Framför allt om man vill undvika virtuellt minne och onödiga skrivningar pga att man har SSD.

Dock kostar DDR4-minne såpass mycket att om jag uppgraderar processor (och därmed morderkort+ram) så får jag leva med mindre ram ett tag...


Men ja, jag kan få 60fps - i många spel. Men inte alla. Och VR kräver mer än 60, gånger två dessutom.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,526
Location
Rissne
Jag lutar för övrigt mot grafikkortet, mest för att det är en stor klumpsumma. De andra delarna kan jag ju köpa lite pö om pö...
 
Top