Nekromanti Uppföljaren till Svavelvinter klar

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Härligt, bra jobbat. 500+ sidor, inte dåligt. Om det nu slutar på det efter korrningen. Mäktigt arbete. Hur länge tog det egentligen att skriva?

... Tja, då får man väl lov att skaffa sig Svavelvinter snart då så att man kan hänga med i svängarna. =)
 

Jarre

Swordsman
Joined
1 Mar 2002
Messages
619
Location
Linköping
Pocketversionen ska ju (väl?) släppas nu i början på december, så där har vi vår chans; jag har inte heller läst boken, eller spelat äventyrssviten.
 

Brior

Swordsman
Joined
1 Jul 2002
Messages
554
Location
Gävle och Åland
Tja, hur långt tid skrivandet tog är lite svårt att säga men det mesta arbetet är gjort under de senaste två åren.

Pocketversionen av Svavelvinter trycks för fullt och ska som sagt komma i handeln 1:a december. Man kan få den för under femtilappen från nätbokhandlarna vilket nästan låter oförskämt, men samtidigt är trevligt förstås.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Tja, hur långt tid skrivandet tog är lite svårt att säga men det mesta arbetet är gjort under de senaste två åren.
Okej. Nå, nu vet jag ju inte hur pass "fantasy" dina romaner faktiskt är. Jag är dock nyfiken på om fantasy egentligen kräver research och om du i så fall arbetat mycket med det?

... Ja, du kanske undrar varför jag ställer konstiga frågor. Det är helt enkelt så att jag är allmänt intresserad av författande. Familjelivet har dock gjort att jag själv inte skrivit något - ens en novell - som blivit något under väldigt lång tid.

Pocketversionen av Svavelvinter trycks för fullt och ska som sagt komma i handeln 1:a december. Man kan få den för under femtilappen från nätbokhandlarna vilket nästan låter oförskämt, men samtidigt är trevligt förstås.
Oj oj! Ja, järnspikars så billigt. Hur som helst, ja, det är oförskämt men trevligt. :gremsmile:
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Gott att höra!

Det börjar bli dags att planera in noggran omläsning av svavelvinter så att man har allt klart för sig.

Hur går det med rollspelet??? :gremsmile:
 

Brior

Swordsman
Joined
1 Jul 2002
Messages
554
Location
Gävle och Åland
solvebring said:
Okej. Nå, nu vet jag ju inte hur pass "fantasy" dina romaner faktiskt är. Jag är dock nyfiken på om fantasy egentligen kräver research och om du i så fall arbetat mycket med det?
Romanerna innehåller en hel del fantasyinslag såsom magi, drakar, odöda och profetior men däremot inga orcher, alver eller dvärgar. Det hela är mer människocentrerat och jag intresserar mig mer för ekonomi och politiska intriger än brukligt i fantasy. Min värld är också mer baserad på italienska renässansen än på en feodal medeltid. Trakorien har som ni kanske vet en kommersiell religion där förmerande av guld är ett sakrament.

Som svar på din fråga så ägnar väldigt mycket tid till research, kanske inte för att det krävs utan för att jag gillar det och gärna anspelar på företeelser i historien och även i samtiden, gärna högt och lågt om vartannat. Min sport är att lägga in referenser som bara de som identifierar källan uppfattar men som man inte ska behöva avkoda för att läsa boken. I Svavelvinter fanns många antydda scener från Shakespeare. Slaktare små har ett filosofiskt undertema där en av personerna är direkt porträtterad på Ludwig Wittgenstein. Därmed inte sagt att det hela blir högtidligt utan jag har exempelvis även citat från filmer och samtida musikhits.

solvebring said:
... Ja, du kanske undrar varför jag ställer konstiga frågor. Det är helt enkelt så att jag är allmänt intresserad av författande. Familjelivet har dock gjort att jag själv inte skrivit något - ens en novell - som blivit något under väldigt lång tid.
Jag vet vad du menar. Mina egna döttrar är nu 17 och 19 år och den ena har flyttat ut med sin pojkvän. Man får bra mycket mer tid och tid behövs till skrivande, inte minst sammanhängande timmar.

Snow said:
Hur går det med rollspelet??? :gremsmile:
Rollspelet artar sig mycket bra. På regelfronten så har Tomas och Thomas gjort ett spännande jobb som testspelarna gillar och de flesta texter från externa skribenter kom in som planerat med oktobers utgång. Förlaget hade ett möte igår om hur arbetet ska fortsätta och planen är utgivning i samband med den nya romanen. Jag tror att det kan bli riktigt bra.
 

Botulf

Rage Paladin
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,209
Brior said:
Snow said:
Hur går det med rollspelet??? :gremsmile:
Rollspelet artar sig mycket bra. På regelfronten så har Tomas och Thomas gjort ett spännande jobb som testspelarna gillar och de flesta texter från externa skribenter kom in som planerat med oktobers utgång. Förlaget hade ett möte igår om hur arbetet ska fortsätta och planen är utgivning i samband med den nya romanen. Jag tror att det kan bli riktigt bra.
Yeeaayy! Ser mycket fram emot. För mig är det här det intressantaste som hänt i svensk rollspelsproduktion sedan Järnringen och Riotminds blåste liv igen i Mutant och Drakar och Demoner utan tvekan. Och gällande det lilla man hört om regelbiten så känns det väldigt fräscht.
 

rowman

Veteran
Joined
1 Jun 2010
Messages
8
åååh, så underbart! bra jobbat mäster! Ser verkligen fram emot detta.
/Roman
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Romanerna innehåller en hel del fantasyinslag såsom magi, drakar, odöda och profetior men däremot inga orcher, alver eller dvärgar. Det hela är mer människocentrerat och jag intresserar mig mer för ekonomi och politiska intriger än brukligt i fantasy. Min värld är också mer baserad på italienska renässansen än på en feodal medeltid. Trakorien har som ni kanske vet en kommersiell religion där förmerande av guld är ett sakrament.

Som svar på din fråga så ägnar väldigt mycket tid till research, kanske inte för att det krävs utan för att jag gillar det och gärna anspelar på företeelser i historien och även i samtiden, gärna högt och lågt om vartannat. Min sport är att lägga in referenser som bara de som identifierar källan uppfattar men som man inte ska behöva avkoda för att läsa boken. I Svavelvinter fanns många antydda scener från Shakespeare. Slaktare små har ett filosofiskt undertema där en av personerna är direkt porträtterad på Ludwig Wittgenstein. Därmed inte sagt att det hela blir högtidligt utan jag har exempelvis även citat från filmer och samtida musikhits.
Låter både spännande och trevligt. Inte för att jag själv är så värst insatt i Shakespeare - även om jag nu tänkt läsa något av honom under flera år nu men aldrig gjort det - eller dylika. Att du går ifrån klassisk fantasy låter förövrigt mycket tilltalande. Jag menar, den refrängen har vi ju hört alltför många gånger. Nya toner är aldrig fel och lite mer finess kan fantasyn behöva. Inte för att det inte finns fantasy men t.ex. jag själv har nog varit dålig på att finna den. För mig skulle det bli en relativt ny upplevelse tror jag. I min bokhylla finns med Tolkien, Pratchett, King och sådant.

Jag vet vad du menar. Mina egna döttrar är nu 17 och 19 år och den ena har flyttat ut med sin pojkvän. Man får bra mycket mer tid och tid behövs till skrivande, inte minst sammanhängande timmar.
Okej... :gremgrin: Med andra ord har jag ca tjugo års väntan att ta uti med i så fall.
 

johoohno

Warrior
Joined
5 Sep 2004
Messages
389
Location
Nykvarn
Underbart! Uppskattade Svavelvinter enormt mycket, särskilt språket och tonen i den. Att det sedan var fantasy var bara ett plus.

Att jag kom i kontakt med boken var ju just för att det vara fantasy, men jag har sällan höga förhoppningar om böcker i den genren eftersom det sällan är mer än en historia och en värld, men här fastnade jag alltså för mer än det.

Nu är jag lite senil, men vilka delar var det i den ursprungliga rollspelskampanjen som inleddes av Svavelvinter? Och visst var det så att denna del två i bokserien skulle motsvara halva kampanjdel två?

Hur som haver ser jag fram emot nästa bok och funderar på att läsa igenom Svavelvinter igen, såväl kampanjen som boken.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,675
Location
Värnhem, Malmö
Johoohno said:
Nu är jag lite senil, men vilka delar var det i den ursprungliga rollspelskampanjen som inleddes av Svavelvinter? Och visst var det så att denna del två i bokserien skulle motsvara halva kampanjdel två?
Svavelvinter, Oraklets Fyra Ögon, Kristalltjuren och Den Femte Konfluxen, där den andra delen var den mest omfångsrika.
 

Brior

Swordsman
Joined
1 Jul 2002
Messages
554
Location
Gävle och Åland
Kul att du gillade romanen Johoohno.

Vad gäller böckerna i förhållande till spelmodulerna så motsvarar romanen Svavelvinter första speldelen med samma namn även om en del från Trakorien är inlagt. Förenklat kan man säga att uppföljaren "Slaktare små" och påföljande del helt utspelar sig i Trakorien och att den sista, avslutande delen vänder tillbaka till Marjura.

Fyra delar blir det alltså, inte fem som jag sett hävdas. Del tre som jag snart ska börja på blir antagligen något kortare än de två första vilka är ungefär lika omfattande (Slaktare små lite längre).

Hälsar
Erik G
 
Top