UPPFÖLJAREN: Rollspelsmemes, -skämt och annat spelrelaterat trams

(Gruppen här är alltså Doctor Strange, Taskmaster, Black Cat, och den där andre Moon Knight.)
Så Moon Knight räknas som Cleric? Tja, han är ju besatt av en gud i vissa sammanhang, so I guess it's close enough...
 
Apropå rollspelsvärdars ekosystem:
ggmain20060501.jpg

 
från https://www.griffindesign.org/dokument/borgborg.pdf

"MÖRK BORG har blivit en succé världen över och det är dags att rida vågen till den ebbat ut helt. Nu när MÖRK BORG och CY-BORG gått i bräschen kommer här nästa våg!

BJÖRN BORG Ett OSR-spel satt i den mörka urskogen där kampen mot djurens konung är i fokus. Rollpersonerna är listiga uvar, taktiska ulvar, ståtliga älgar och andra medborgare i djurkungariket Borgskogen. Följ de stackars uteliggardjuren som slåss för sina liv i en allt mindre värld, ansatt på alla sidor av de skogsfientliga människorna som med eld, yxor, fällor och pilar dödar och förstör allt i sin väg.

BORK BORG För en gångs skull är det inte brådjupt elände trots att det är OSR. Istället fokuserar vi på oförståelig matlagning bland muppar, fragglar och andra mjukisar. I en värld lite utanför vår egen lever märkliga varelser som anammar den mänskliga kulturen men som få människor lägger märke till. Nu ska det bli ändring på det och vägen till människornas hjärtan går via deras magar. Matlagningsprogram dominerar människomedia och detta är den tydliga vägen till seger. Rollpersonerna får i uppdrag av den svenske kocken att hjälpa honom med allt som behövs. Äventyren handlar om att infiltrera tv-bolag, göra sig av med konkurrenter, införskaffa bra matvaror och lära sig mer om människokulturen.

DORK BORG I detta OSR-osande retrolir iklär sig spelarna roller i ett arkeologilag. Nya klasser som dendrolog, fältarkeolog och siltspecialist skapar en intressant dynamik. Här undersöks borgar och underjordiska grottsystem utifrån ett vetenskapligt perspektiv och man försöker ta reda på vilka som bodde där, hur deras samhälle såg ut, vad de åt osv. Det läskigaste man kan stöta på är nekrofager av onämnbar art.

MÖRKARE BORG Det finns de som tycker att Mörk Borg ändå är lite för hoppfullt vilket har lett oss till att utveckla Mörkare borg. Världen är inte döende, den är död. Äventyren går inte att klara utan slutar alltid i tragik, död eller tragisk död. Rollpersonerna är nedtyngda av ångest, skuldtankar, samvetskval och skadade av sitt hårda liv med illa läkta ben, lungsot, och blindhet, dövhet, och stumhet. De orkar knappt bära någon utrustning i sina förtvinade lemmar och de flesta av dem är döda redan innan de kommer fram till Vermash dödsfält eller Pestkungens spyflugsfyllda palats.
Mer än 100 åkommor att drabbas av!
14 olika parasitsjukdomar att lida av!
Frivilliga regler låter spelarna känna sina rollpersoners smärta.

BORGMÄSTARE Nu är skon på den andra handen, eller vad man nu säger. Återigen är det OSR som gäller men spelarna är de som styr sina borgar som ska försvaras från arméer och invaderande äventyrare. Med sina begränsade budgetar och urval av beskyddare måste man vara taktisk. Har äventyrargruppen som kommer ingen tjuv är det perfekt med fällor men vill man ha en stor och dyr med chans att döda hela gruppen, eller många små och billiga som betar av dem en och en. Eller ska man försöka på en magisk fälla som gör en av dem till en förkämpe för dig?

GÖTEBORG I ett medeltida Göteborg är rollpersonerna den okända faktorn. Kriminella gäng, religiösa sekter, olika ambitiösa adelspersoner försöker på olika sätt ta över eller dela upp staden mellan sig. Med magi, vapen och göteborgsskämt kan rollpersonerna gå med i olika grupperingar eller starta sin egen. Här finns regler för att skapa sig en egen fraktion, bygga en bas, inflytande i olika cirklar och istället för elixir använder göteborgare sig av olika fiskar för att underlätta sina liv.

BORG BORG BORG I en avlägsen framtid har mänskligheten splittrats i två läger efter principer uppsatta av sina ideologiska profeter, Anders och Björn. I detta kluvna samhälle måste rollpersonerna träda försiktigt när de jagar ära och berömmelse för att inte göra sig fiende till halva eller hela resten av befolkningen. Som vanligt osar det OSR om reglerna, men det är mer new old school än old eller ancient old school.

WE ARE THE BORG Science Fictionmarknaden för OSR-spel är inte fullständigt fylld än så vi klämmer in vårt bidrag här. Från Star Trek kommer de ostoppbara Borgerna och det är deras uppdrag att lägga universums kunskap och teknologi under sig för att uppnå absolut perfektion. Borda Federationsskepp, loota teknologiska världar och bygg upp ett intragalaktiskt nätverk för att underlätta förflyttning. Skaffa nya henchmen genom att assimilera folk och uppgradera dina cybernetiska implantat så att du kan bekämpa allt mäktigare motståndare.
images


NYBORG En borg uppstår inte bara ur intet utan tar tusentals personer och vanligtvis många år att bygga med material inskaffat från när och fjärran. Rollpersonernas mål är att ha en hel borg när kampanjen är slut och det finns flera vägar dit, från det sedvanliga lösdrivande mördandet, till att anställa en arkitekt, ingenjörer, bestämma stensort, storlek och så vidare. Här får man i intensiva pratdueller med köpmän kämpa om priser på norgolisk ek, tillsammans försöka bestämma om den dyra men effektiva dvärgiska stenarbetaren är att föredra framför det betydligt billigare men aningen mindre nogrannare småtrollet. Kanske önskas sänglinnen av siden? Då krävs en lång resa till fjärran Angolien, eller väldigt noggranna mönsterritningar som inte kan feltolkas av en mellanhand.

SWEDENBORG Det är sent 1700-tal. Beväpnad med musköt, den senaste vetenskapen och insikt i hur himmelska makter tar sig form i det jordiska så tar du och dina kamrater er an mysterier bortom dem som de vanliga poliserna och detektiverna går bet. Kanske tar era färder er bortom vår planet, till Mars och Venus där andra himlar håller hov och andra andar lever. Swedenborg utspelar sig i en mer civiliserad tid än många andra OSR-spel och avnjuts bäst i goda vänners sällskap, i fina salonger bort från de ofrälse.

VALBORG Inspirerade av den pågående naturvurmartrenden inom brädspel så var det naturligt för oss att skapa ett OSR-spel satt i naturmiljö. Här spelar man olika undervattensvarelser och utforskar drunknade städer, sjunkna skepp och mystiska grottsystem. I dessa nervkittlande habitat kan man lösa uråldriga gåtor, finna uråldriga artefakter och slåss mot uråldriga eldsprutande blåvalar. Valarna är havets översittare med sina naturliga elementarförmågor medans rollpersonerna är helt vanliga hajar, ålar, krabbor och liknande.

ANKEBORG Precis som Drakar och Demoner, Runequest och Advanced Dungeons & Ducks så har vi också ett ankspel nu. Här kan du smyga genom övergivna dvärgkatakomber, slåss mot ondskefulla humanoider utan koppling till någon folkgrupp, beväpna dig med magi som långsamt korrumperar dig, men som anka istället för alv, dvärg, människa, halvling, orch, ödleperson, vargperson, drakperson, demonättling, änglaättling, kitonak, klatooinier, kubaz, växtperson, halvjätte, halvdvärg, aarakocra, gryle, vätte, rese, kobold, troll, älva, kentaur, satyr, faun, harglic, hoojib, iktotchi, kel dor, stenperson, arkont, grodperson, fiskperson, känguruperson, ormperson, blandperson, thri-kreen, svanmö, minijätte, kulljätte, gulddrake, silverdrake, mässingsdrake, bronsdrake, aluminiumdrake, ståldrake, järndrake, pseudodrake, älvdrake, ametistdrake, kristalldrake, smaragddrake, safirdrake, topasdrake, fremlin, småtroll, vemic, dinosaurieperson, alaghi, taco, minotaur, halvrese, psimutant, varulv, varråtta, varbjörn, varhaj, varböld, varkanelbulle, sinnesfläkare, giff, jpeg, grommam, hadozee, broo, scro, hurwaeti, rakshasa, ande, rastiped, xixchil, vulcan, centaurier, frozian, gand, gotal, gran, klingon, romulan, q, r, za, ur, andorier, s'lee, g'rax, t'sa, xe'reen transhumanistisk upplyft dvärgval i cyborgfladdermuskropp, muterad älg, muterad alv, muterad alf, muterad bok, muterad alg, muterad mus, muterad kaninflock, r'gari, calamarian, rancor, tuskenrädare, sithlord, shitposter, rigelians, falleen, farghul, mustafarans, hutt, armand, changeling, drakotaur, sandjättar, getperson, krigssmidd, gulgar, gith, githyanki, githzerai, ifshnit, harsaff, kender, kenku, lumi, nycter, vampyr, demon, spöke, mumie, häxkniv, gud, halvgud, bortglömd gud, fångad gud, gud med minnesförlust, kvasigud, gudomlig personifiering av en företeelse, osakar, abeil, avolakia, klingling, braxat, firbolg, fomor, bergsjättar, glitterskinn, durzagon, ixitxachitl, loxo, neogi, havsvandrare, zenythri, yakperson, dödsriddare, lahsbee, morseerier, mirlssi, mantellisk, savrip, dralasit, vrusk, sathar, halvgolem, decepticon, autobot, xorvinthalisk exark, zarin, aeriad, baurier, jaebrin, eladrin, gnom, goliat, skiftare, deva, yridian, zakdorn, skärvsinne, vorgonier, vorta, vildna, wookie, gamorrean, ewok, aqualish, vidiian, arcona, arkanier, vian, barabel, trill, baragwin, tholier, bimm, tellarit, bith, talosier, slathorp, chadra-fan, talaxier, chagrian, suliban, chevin, art 8472, chiss, selay, dashade, pakled, devaronier, drall, orionare, durosier, ocampa, elom, napeer, weren, drukh, elomin, gnorl, sindarier, harakin, slav, araq, ispasier, nauusicer, manra, bodor, mondre, khan, omwati, nagra, callidier, medusier, quan, ferra, ortolan, sunra, kharakhan, malon, vajra, quarren, monad, shadinn, lurier, yassan, marukan, jaka, mirin, quermier, yrmanier, orgovier, bhruu, riglia, djupfallna, bestman, ligonier, mörkling, xambrier, gryph, rybet, ktarier, stryx, sakier, kelvan, selonier, kazon, shistavanen, jem'hadar, ahazu, batrean, grön person, skrilling, jhangarien, mogroth, lerman, horta, imrier, sluissi, na-ku, hirogen, sneevel, gorn, snivvier, grundare, taggare, flaxier, squib, el-aurier, ssi-ruu, talz, elasan, toong, parthenier, toydarier, ekosier, ubese, devidier, ugnaught, deltan, verpine, cardassier, vuvrian, capellan, woostoid, bynarier, xexto, breen, yevetha, borg, fästning, yinchorri, bolier, zabrak, betelguisier, bothan, betazoid, drall, benzit, dug, bajoran, gotal, axanar, trandoshier, atrenoid, yuuzhan vong, antikan, gnomekin, musa, irda, faenare, gremlin, harpya, nagpa, pegataur, sfinx, tabi, brownie, dryad, hsiao, pyssling, elaka älvor, alf, lilleputt, treant, träsmåjavul, trädraködla, tok, åsködledrake, behornad drake, isdrake, elddrake, muterad hund, ustanah, gotak, larbaat, larendi, gudasko, draygaak, fraal, mechalus, sesheyan, intelligent ponny I den kommande expansionen Sprängd anka kommer man också kunna spela intelligenta humanoida ankor!

FINGERBORG I detta OSR-lir har vi ersatt det sedvanliga tärningsdrivna spelandet med sten-sax-påse. I övrigt är allt som du vill ha det, med lagom mängd extra elände.

HOPPBORG Ge världen ljus och hopp igen genom att kväsa mörkret. Om du tröttnat på smutsgrå lervällingfyllda fantasyvärldar utan vänlighet, glädje och hopp så är detta spelet för dig! Hoppborg är ett OSR-spel baserat på det som var världens mest spelade spel på 70-talet men dina rollpersoner kan lyckas med det de tar sig för, de kan göra världen till en bättre plats för alla, och regnet kommer sluta.

MEDBORGARE Politisk OSR där rollpersonerna alla representerar olika politiska fraktioner som kämpar för att deras röst ska bli hörd samtidigt som kompromisser och enade fronter måste hållas mot utomstående hot. Välkommen till 80-talets Sverige där Uppsala kommun är hem för det vanliga politiska ränkspelet, med rygghugg och giftbägare blandat med Volvolobbyister och kamikazecyklister.

MITT HEM ÄR MIN BORG Könskampen på 50-talet är den centrala konflikten i detta OSR-spel där familjeintrigerna haglar. Kommar mor få över döttrarna på sin sida så att pappa minsann får hjäpa till att städa? Eller kommer pappa och sönerna bilda en allians så att de alla har varma tofflor och en konjak färdiga när de kommer hem? Har mor i hemlighet kilat iväg och skaffat sig ett eget jobb? Har pappa börjat sno av mammas valium?"
 
DORK BORG I detta OSR-osande retrolir iklär sig spelarna roller i ett arkeologilag. Nya klasser som dendrolog, fältarkeolog och siltspecialist skapar en intressant dynamik. Här undersöks borgar och underjordiska grottsystem utifrån ett vetenskapligt perspektiv och man försöker ta reda på vilka som bodde där, hur deras samhälle såg ut, vad de åt osv. Det läskigaste man kan stöta på är nekrofager av onämnbar art.
Just det, det spelet handlar om mig och mina studenter fältsäsongerna 2014-2016.
 
Back
Top