Som idog spelare av Städa föräldrakooperativet kan jag bara hålla med: Det är skitkul!
Bara krossbågen som saknas, men under tidig medeltid var den inte uppfunnen än.
Fast pegasus är ju inte (bara) ett mytologiskt djur, utan också en fisk*. Sedan vet jag inte om det är den fisken som serveras, men den är från Sydostasien.Mytologiska djur är väl on topic?
(Från facebookgruppen Översättningsmissen/The Translation Cat)
View attachment 27120
Jag gissar att det är https://en.wikipedia.org/wiki/Pangasius som de faktiskt serverar dock.Fast pegasus är ju inte (bara) ett mytologiskt djur, utan också en fisk*. Sedan vet jag inte om det är den fisken som serveras, men den är från Sydostasien.
* Eller rättare sagt: Pegasus är en fisk; det mytologiska djuret heter väl vanligtvis ”Pegasos” på svenska?
Grekiska / latin. -os är grekiskaFast pegasus är ju inte (bara) ett mytologiskt djur, utan också en fisk*. Sedan vet jag inte om det är den fisken som serveras, men den är från Sydostasien.
* Eller rättare sagt: Pegasus är en fisk; det mytologiska djuret heter väl vanligtvis ”Pegasos” på svenska?
Det smärtar mitt ego lite att du tror att jag har såpass dålig koll på språk att jag inte visste det. Min poäng var att jag tror att vi i svenskan brukar använda det grekiska namnet. Svenska Wikipedia använder ”Pegasos”, medan engelska använder ”Pegasus”. Precis som att vi säger ”Apollon” medan jänkarna säger ”Apollo”.Grekiska / latin. -os är grekiska
Det låter rimligt! Kinesiska Wikipedia säger att pegasus inte är en matfisk, men används för traditionell kinesisk medicin (såklart). Man undrar hur översättningsmissen uppkom och från vilket språk den kommer.Jag gissar att det är https://en.wikipedia.org/wiki/Pangasius som de faktiskt serverar dock.
Svenska Wikipedia använder båda stavningarna i artikeln.Det smärtar mitt ego lite att du tror att jag har såpass dålig koll på språk att jag inte visste det. Min poäng var att jag tror att vi i svenskan brukar använda det grekiska namnet. Svenska Wikipedia använder ”Pegasos”, medan engelska använder ”Pegasus”. Precis som att vi säger ”Apollon” medan jänkarna säger ”Apollo”.