Nekromanti Uppdrag: Säkra återväxten

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Joined
13 Jul 2012
Messages
1,582
Location
Göteborg
Jag skrev precis följande i Facebook-gruppen Rollspel Göteborg:

-----------------------------------------------------------------------------------------
"I have a Dream... Att fler ska våga vara Spelledare [IMG2=JSON]{"data-align":"none","data-size":"full","src":"https:\/\/www.facebook.com\/images\/emoji.php\/v9\/t4c\/1\/16\/1f642.png"}[/IMG2]:)

Denna grupp har i skrivande stund över 1000 medlemmar, det är fantastiskt.

När jag själv började spela för XX antal år sedan så var vi ett gäng där ingen riktigt ville axla manteln som spelledare. Vi var nervösa och skraja, tänk om man gör fel?

Det blev jag som axlade manteln och jag har inte kollat tillbaka sedan dess. Att vara spelledare är något av det mest givande jag gjort i hela mitt liv.

Därför vill jag nu ge tillbaka till hobbyn som gett mig så mycket.

Jag tänker mig en engångsgrej där ni som kanske är nya i hobbyn och är sugna på att vara spelledare men ännu inte tagit klivet får möjligheten att ställa alla frågor till några erfarna spelledare.

Vad säger ni om det?

Är du intresserad av att delta som nybörjar-SL?

Är du intresserad av att delta i egenskap av erfaren SL?

Skriv i kommentarerna!!!"
-----------------------------------------------------------------------------------------


Vad tror ni om denna idén?

Finns här några Göteborgare med spelledarerfarenhet som inte finns på Facebook?
Eller blivande spelledare?

Ja, jag kollar på dig Fiktionslek :) Det hade vart skitkul att få med dig på detta!

Jag bara kände att jag vill ge något tillbaka till hobbyn som gett mig så mycket. Har andra delar av landet gjort liknande initiativ? Hur gick det i så fall?


Med vänlig hälsning
Markus
 

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Joined
13 Jul 2012
Messages
1,582
Location
Göteborg
Format på hela grejen?

Jag ser framför mig en panel bestående av erfarna SL's som tar frågor fårn publiken. Måhända har deltagarna i förväg skickat in frågor så att man kan tänka ut sina formuleringar.

Därefter delar man upp sig i smågrupper utefter spelstil eller system.

Vad tycker ni?
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,567
Problemet med få nya spelledare har varit uppe till diskussion även i samband med Grottröj. Jag kan dock inte minnas att den diskussionen ledde fram till några konkreta åtgärder tyvärr. Spelledande kan verka sjukt jobbigt och svårt så jag förstår om folk tvekar. Stöd och pepp från erfarna spelledare kan säkert hjälpa, och efter de första stapplande stegen upptäcker nybörjarna förhoppningsvis hur roligt och utvecklande det är att spelleda.
 

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Joined
13 Jul 2012
Messages
1,582
Location
Göteborg
luddwig;n332013 said:
Stöd och pepp från erfarna spelledare kan säkert hjälpa, och efter de första stapplande stegen upptäcker nybörjarna förhoppningsvis hur roligt och utvecklande det är att spelleda.
Ja, det är väl ungefär detta jag är ute efter!
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Grottröj bjöd in till en workshop för folk som ville testa på att spelleda. Vi marknadsförde det rätt bra, dessutom. Ingen dök upp :p

Det har hänt att nybörjare talat med mig om att de vill prova att spelleda, men det är svårt att få till det. Dels för att de ofta känner att de måste ha koll på allt, och dels för att jag själv hållit på så länge att jag inte förstår exakt var utmaningarna ligger.
 

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Joined
13 Jul 2012
Messages
1,582
Location
Göteborg
Björn Wärmedal;n332018 said:
Grottröj bjöd in till en workshop för folk som ville testa på att spelleda. Vi marknadsförde det rätt bra, dessutom. Ingen dök upp :p

Det har hänt att nybörjare talat med mig om att de vill prova att spelleda, men det är svårt att få till det. Dels för att de ofta känner att de måste ha koll på allt, och dels för att jag själv hållit på så länge att jag inte förstår exakt var utmaningarna ligger.
Trist att ingen dök upp :(

Jag hoppas många är intresserade nu. Det har dykt upp flera erfarna som vill vara med men bara några nybörjare. Nåja, hoppas hoppas!

Om en sån här grej blir av så är jag nöjd ifall den bidrar till att de-mystifiera spelledarskapet en smula, om inget annat.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,567
Björn Wärmedal;n332018 said:
Grottröj bjöd in till en workshop för folk som ville testa på att spelleda. Vi marknadsförde det rätt bra, dessutom. Ingen dök upp :p
När var detta? Jag känner inte igen det så jag gissar att det var innan jag började åka på Grottröj hösten 2014, eller så frikopplat från Grottröj att jag helt missade att det var.

Jag tänker att det är väldigt avgörande när man väljer att ha sin "spelledarskola". Kanske efter ett prova på-spelpass då nybörjarna redan är samlade. I Göteborg, kanske på Café Sirius som är lättillgängligt och välbekant för nördar. På Grottröj, kanske som en frågepanel i samband med glassätningen så att det inte tar tid från annat. Jag har själv tänkt att prova på-rollspel på spelcaféet här i Skellefteå skulle kunna vara ett bra sätt att locka nya spelare till hobbyn, men det har inte blivit mer än en tanke.
 

Booogeyman

Veteran
Joined
13 Dec 2016
Messages
21
Är nybörjare DM, förutom när det gäller att Rollspel med personer med intellektuell funktionsnedsättning som jag har kör 2 gånger i veckan i 1½ år.

Tror dock att en panel för frågor, blir tillkonstrat och för långt bort tidsmässigt. Bättre som inspiration och erfarenhetsgivande.
Ofta så är det frågor som jag behöver bolla just nu och då tror jag frågetrådar med tips till lösningar.
Mentor kanske skulle kunna var en väg.

Dock är alla vägar positiv utveckling framåt, så lycka till.
 

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Joined
13 Jul 2012
Messages
1,582
Location
Göteborg
Booogeyman;n332022 said:
Tror dock att en panel för frågor, blir tillkonstrat och för långt bort tidsmässigt. Bättre som inspiration och erfarenhetsgivande.
Ofta så är det frågor som jag behöver bolla just nu och då tror jag frågetrådar med tips till lösningar.
Mentor kanske skulle kunna var en väg.
Bra tankar, tack!

Någon slags mentorskap skulle kunna vara ett alternativ!
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,271
Booogeyman;n332022 said:
Tror dock att en panel för frågor, blir tillkonstrat och för långt bort tidsmässigt. Bättre som inspiration och erfarenhetsgivande.
Ofta så är det frågor som jag behöver bolla just nu och då tror jag frågetrådar med tips till lösningar.
Mentor kanske skulle kunna var en väg.

Dock är alla vägar positiv utveckling framåt, så lycka till.
Håller nog med om detta. Skulle gärna se något workshopliknande upplägg, där man fokuserar på tre-fyra olika viktiga delar. Typ "skapa skräckstämning", "skriva äventyr", etc. Jag som spellett i 20+ år tror jag skulle kunna lära mig jättemycket av det här också.
 

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Joined
13 Jul 2012
Messages
1,582
Location
Göteborg
Khan;n332031 said:
Håller nog med om detta. Skulle gärna se något workshopliknande upplägg, där man fokuserar på tre-fyra olika viktiga delar. Typ "skapa skräckstämning", "skriva äventyr", etc. Jag som spellett i 20+ år tror jag skulle kunna lära mig jättemycket av det här också.
Detta låter som steg 2 eller 3 tycker jag. I ett första skede så tänker jag att syftet är att inspirera folk att ens våga försöka.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,151
Jättekul att den här tråden kom precis innan vi hade verksamhetsplanering i Norrtälje Nördhäng. Vi har kört ganska många prova på-tillfällen för diverse rollspel under våren. Många har velat köra vidare och det har blivit en Hjältarnas tid-grupp. Men vi hade inte riktigt tänkt på hur vi skulle kunna fånga upp resten som vill fortsätta spela. Vi som är engagerade i rollspelen har ju redan flera grupper. Men då vore det utmärkt att ha en SL-workshop på ett Nördhäng där vi lär ut tekniker och där deltagarna får prova att spelleda för de andra. Vi kan även vara mentorer och låna ut grejer så att de kommer igång.
 

Stillafors

Veteran
Joined
30 Aug 2019
Messages
26
På temat att fler axlar spelledarskapet.
Vad gör att det tar emot att spelleda?
- Rädsla för att bli sågad?
- Tidsåtgång?
- Vad mer?

Antaganden om vad spelarna och en själv förväntar sig kan leda till att mycket tid läggs ned och att resultatet blir halvdant. Hur gör ni för att var och en skall kunna bidra med sin del till spelupplevelsen?

Till exempel kan frågan "Hur får jag ihop att denna brokiga skara karaktärer vill ingå i äventyret" ta tid, engagemang och frustration i anspråk när en som spelledare axlar denna börda. Där kan ett verktyg vara att rollspelarna beskriver hur de träffats och vad de gjort tillsammans som endel av karaktärsskapandet.

Om föga material kommer ut av detta, så kan det ge en fingervisning om att anledningen att karaktärerna är samman är ointressant för spelarna - strålande, mycket möda sparad! Kanske kan denna kunskap om gruppen även användbar vid utformningen av äventyret?

Mär spelarna bidragit med en gruppdynamik mellan karaktärerna, tänker jag att det dels blir lättare att som spelledare bidra med en äventyrsram som passar spelarna.

Ni har säkert gott om ideer så... Vad mer?
 
Top