Uppdaterat licensavtal för Mothership.

Jag tänker inte gå in på AI, grejen alls.

Jag tycker inte om de här jävla 3e parts licenserna! De behövs inte! Man kan inte skydda game mechanics och folk gjorde 3e parts böcker till spel långt innan licenserna fanns. Det var en grej när de var de stora företagen men nu håller indie spelen på. Död åt licenserna!
Handlar inte 3:de licenserna enbart om att eventuellt kunna få tjäna lite pengar på det man skapar till spelen? Jag är dåligt insatt så jag gissar bara. Jag tänker även att 3:de licenserna även ger lite större exponering av den som skapar materialet till spelen?

Handlar inte 3:de licenserna enbart om att eventuellt kunna få tjäna lite pengar på det man skapar till spelen? Jag är dåligt insatt så jag gissar bara. Jag tänker även att 3:de licenserna även ger lite större exponering av den som skapar materialet till spelen?

Du kan, och folk har sedan 70-talet, sålt 3e parts produkter ändå. Du kan inte använda vissa namn, designer eller ta vissa saker rakt av bara. Men du kan superlätt göra och sälja något som uppenbart är kompatibelt 100% med Mothership eller 5e D&D eller vad som utan någon licens.

Licenserna är bara ett illa dolt hot från de stora företagen om att de är kapabla att dra in advokater. Att indie spel börjat få dem är en avart.

Jag funderar lite på vad exakt en sådan här licens låter en göra.

Jag letade lite och det är inte så att Tuesday Knight Games har gjort det lätt att hitta nån vettig info.

Det "bästa" jag hittade efter en snabb sökning var:

Inte för att det gjorde saker mer tydliga för mig, vilket är superkonstigt. Eller ja, inte att jag inte fattar, utan att de inte vill ha en sida där det står "så här kan du göra".

Jag letade lite och det är inte så att Tuesday Knight Games har gjort det lätt att hitta nån vettig info.

Det "bästa" jag hittade efter en snabb sökning var:

Inte för att det gjorde saker mer tydliga för mig, vilket är superkonstigt. Eller ja, inte att jag inte fattar, utan att de inte vill ha en sida där det står "så här kan du göra".
Den tråkiga tanken då är väl att man egentligen kanske inte får så mycket mer än officiell tillåtelse att använda varumärket, men att de ogärna säger det eftersom folk då skulle fatta att de inte behöver…

Men du kan superlätt göra och sälja något som uppenbart är kompatibelt 100% med Mothership eller 5e D&D eller vad som utan någon licens.
Man får dessutom skriva ut "kompatibel med Mothership och D&D5" på spelet, eftersom det är kundupplysning och inte innefattas av varumärkeslagen. Däremot får man inte ge sken av att det är Mothership eller D&D5.

Du kan, och folk har sedan 70-talet, sålt 3e parts produkter ändå. Du kan inte använda vissa namn, designer eller ta vissa saker rakt av bara. Men du kan superlätt göra och sälja något som uppenbart är kompatibelt 100% med Mothership eller 5e D&D eller vad som utan någon licens.

Licenserna är bara ett illa dolt hot från de stora företagen om att de är kapabla att dra in advokater. Att indie spel börjat få dem är en avart.
Vi lever i en tid då det verkligen på alla sätt och vis är att man som företag ska till 100% se till så att varenda krona som gör att tjänas ska in. Var och en för sig själv helt enkelt. Det är så jävla trist.

Jag tycker det är helt rimliga krav. De bestämmer förutsättningarna när det är deras spel. Uppfyller man kraven får man använda loggan, annars går det ju att släppa sin produkt helt fristående från Mothership.
Jag håller med dig att företagen bestämmer förutsättningarna, de har de all rätt att göra tänker jag rent spontant. Undrar hur lång tid det kommer ta innan vi inte längre kommer kunna få äga spelen, utan precis som alla digitala spel, enbart få köpa rätten att få spela spelan. Vi äger väl mer eller mindre inga digitala spel idag längre? Jo, de spel som vi köpte under 90-talet, och några år in på 2000-talet kanske. Äganderätten idag är inte längre vad äganderätten har varit.

Jo, de spel som vi köpte under 90-talet, och några år in på 2000-talet kanske. Äganderätten idag är inte längre vad äganderätten har varit.
Avstickare, men nej du äger inte spelet om du äger en fysisk kopia. Du har aldrig ägt spelet i någon form, det har bara blivit tydligare i digital era. Det du äger är inte spelet i sig, utan rätten att spela en kopia av spelet även om det var på en fysisk disk. Det är så jag förstått det och ska framgå om du läser vad som faktiskt står när du startar även gamla spel som du har kassett eller CD-skiva. Kan minnas helt fel, men det är så jag förstått det.

Alltså vi ägde aldrig spelet, vi köpte bara rätten att spela spelet. Spelet i sig var fortfarande under ägandeskap av företaget som gjorde spelet.

Avstickare, men nej du äger inte spelet om du äger en fysisk kopia. Du har aldrig ägt spelet i någon form, det har bara blivit tydligare i digital era. Det du äger är inte spelet i sig, utan rätten att spela en kopia av spelet även om det var på en fysisk disk. Det är så jag förstått det och ska framgå om du läser vad som faktiskt står när du startar även gamla spel som du har kassett eller CD-skiva. Kan minnas helt fel, men det är så jag förstått det.

Alltså vi ägde aldrig spelet, vi köpte bara rätten att spela spelet. Spelet i sig var fortfarande under ägandeskap av företaget som gjorde spelet.
Mycket möjligt att du har rätt. Fan jag blir så uppgiven. All den kreativitet som vi besitter i välden går liksom om intet pga kapitalism och Jag Jag Jag. Jag är kanske naiv men jag blir trött...

Den tråkiga tanken då är väl att man egentligen kanske inte får så mycket mer än officiell tillåtelse att använda varumärket, men att de ogärna säger det eftersom folk då skulle fatta att de inte behöver…
Om man läser själva license-agreement så framgår det att man inte ens får använda varumärket, det man får göra är:
1759436532735.png
Sen är det en hel massa punkter om vad man måste göra, som bland annat är att sätta en specific compatability logo på fram, baksida och titelsida. Och det är väl det närmaste att använda varumärket man kommer.

Dessutom, du lyder under svenska lagar, inte amerikansk. (Eller ja, Berne-konventionen som nästintill alla länder förutom USA har skrivit under på)
Frågan var dock inte hur jag påverkades. Jag har ju inga planer på att skapa Mothership-material.

Ganska många av de som skapar sådant material är amerikaner, och därför är frågan relevant.

Alltså ska man hårddra det funkar det väl generellt så med allt som omfattas av upphovsrätt. Jag köper en bok – jag äger de fysiska pappren och bläcket, men jag äger inte orden och får inte göra t.ex. egna kopior och sprida hur jag vill. Jag köper en LP-skiva – jag äger den fysiska artefakten, men jag äger inte musiken. Osv.

Mycket möjligt att du har rätt. Fan jag blir så uppgiven. All den kreativitet som vi besitter i välden går liksom om intet pga kapitalism och Jag Jag Jag. Jag är kanske naiv men jag blir trött...

Tänk på att det finns hobbyn och industrin. Hobby är full med kreativa människor, glädje, intressanta tänkare och kreativitet. Här finns ingen smutsig upphovsrätt, äckliga företag eller blodsugande advokater.

Sedan finns industrin som är en fälla från en Saw film fylld med huggormar och luftburna sjukdomar.

Så bli inte uppgiven!

Jag funderar lite på vad exakt en sådan här licens låter en göra.
Jag tänker inte prata för någon annan, men vår licens för CB/MB/DiS ger dig rätten att använda vissa bilder, namn, och en logga som kan hjälpa till att skapa en tydlighet i vilket spel din produkt är till. I fallet CB är det till exempel loggor och namn på de stora skurkföretagen och kulterna. Licensen är alltså ett sätt att få fler rättigheter än vad du har annars. Och det är tydligt förklarat vad du får göra med licensen.

Min gissning är däremot att det viktigaste licenserna har gjort är att göra det glasklart för folk att vi uppmuntrar dem att skapa material för våra spel, ge ut dem, sälja dem (och i några fall - köpa hus för de pengarna de tjänat på detta eller jobba heltid med det) utan att vi kommer komma springande med jurister, C&Ds och stämningar.

Last edited:
Jag tänker inte prata för någon annan, men vår licens för CB/MB/DiS ger dig rätten att använda vissa bilder, namn, och en logga som kan hjälpa till att skapa en tydlighet i vilket spel din produkt är till. I fallet CB är det till exempel loggor och namn på de stora skurkföretagen och kulterna.

Min gissning är däremot att det viktigaste licenserna har gjort är att göra det glasklart för folk att vi uppmuntrar dem att skapa material för våra spel, ge ut dem, sälja dem (och i några fall - köpa hus för de pengarna de tjänat på detta eller jobba heltid med det) utan att vi kommer komma springande med jurister, C&Ds och stämningar.

Er licens är å andra sidan guldstandard för hur man gör en 3:epartslicens

Jag tänker inte prata för någon annan, men vår licens för CB/MB/DiS ger dig rätten att använda vissa bilder, namn, och en logga som kan hjälpa till att skapa en tydlighet i vilket spel din produkt är till. I fallet CB är det till exempel loggor och namn på de stora skurkföretagen och kulterna.

Så här har jag också tolkat det, att det till stor del är en signal och en uppmuntran till skapare att de får göra "officiella" moduler.

Back