Uppdaterat licensavtal för Mothership.

verlandes.

rollspelskollektivet
Från Motherships Discord-kanal:

"We will be rejecting 3PP license applications for creators who publish AI art or text in their modules.

If you proceed to do this and get away with it and later we find your work contains AI art or text you risk being banned from publishing for Mothership for life. Do not use AI art.

A note: Do not report other creators that you suspect as having used AI art. This is not a valuable use of your time on earth or of your political willpower. If you want to help the world, go volunteer"

Ord och inga visor, alltså. Jag själv är AI-skeptisk och kan tycka att ett sånt här ställningstagande är lite uppfriskande, men vad tycker ni?

Last edited:
Känns som det kommer bli snårigare att plocka in konsulter som gör delar av produkter till mothership. Alternativt att man behöver ha väldigt bra koll på vilka artister eller skribenter man plockar in.

Man undrar också lite hur de ska kontrollera bilder och framförallt texter. Det är ju inte ovanligt att man använder AI för att översätta mellan olika språk exempelvis.

Jag vet inte om jag skulle betrakta en AI-översättning av en text som "AI-text", men ett förtydligande skulle vara kul där. Jag tänker avseende att många har att "vad som är AI" verkar vara ett rätt komplicerat ämne om man börjar gräva i det.

Men i grund och botten tycker jag ju inte att AI hör hemma i en kommersiell produkt (och även om vi pratar om ett gratissupplement så är det ju ett supplement till en kommersiell produkt och det gör även supplementet till en kommersiell produkt i min personliga bok).

Så även om jag inte är så skeptisk till AI för "hemmabruk" tycker jag det där uttalandet är helt i linje med vad jag vill se mer av.

Känns som det kommer bli snårigare att plocka in konsulter som gör delar av produkter till mothership. Alternativt att man behöver ha väldigt bra koll på vilka artister eller skribenter man plockar in.

Man undrar också lite hur de ska kontrollera bilder och framförallt texter. Det är ju inte ovanligt att man använder AI för att översätta mellan olika språk exempelvis.
Jag tänker att de förstår att det är praktiskt omöjligt att kontrollera, men att ett sådant statement kommer avvärja en del som annars hade skickat in massa AI-genererat material!

Last edited:
Jag tänker att de föratår att det är praktiskt omöjligt att kontrollera, men att ett sådant statement kommer avvärja en del av de annars hade skickat in massa AI-genererat material!
Ja, det tror jag också att de förstår.
Men med tanke på hur hårt de vill bestraffa AI-användare så känns det som att det är bra om det fanns en definition. Är alla funktioner i ett vanligt bildredigeringsprogram ok?

Det blir ju mer och mer ai-integrerade tjänster i typ alla kommersiella produkter, så det kommer ju bara bli snårigare med tiden för den som vill sköta sig.

Ja, det tror jag också att de förstår.
Men med tanke på hur hårt de vill bestraffa AI-användare så känns det som att det är bra om det fanns en definition. Är alla funktioner i ett vanligt bildredigeringsprogram ok?

Det blir ju mer och mer ai-integrerade tjänster i typ alla kommersiella produkter, så det kommer ju bara bli snårigare med tiden för den som vill sköta sig.
Vet inte om jag tycker det är att bestraffa, direkt!
Sen får man väl säga att digitala ritverktyg är enormt väsensskilda från en AI som genererar en bild åt en ur ett prompt?

EDIT: Vi behöver nog inte ha en ny diskussion om AI:ns brister och fördelar, tycker mest det är intressant att ett relativt populärt och tonsättande spel tar aktiv ställning.

Vet inte om jag tycker det är att bestraffa, direkt!
Sen får man väl säga att digitala ritverktyg är enormt väsensskilda från en AI som genererar en bild åt en ur ett prompt?
Att få sin produkt bannad är väl ändå en tydlig bestraffning?

Det finns rätt många AI-funktioner som gör ritverktyg till en gråzon. Canva har till exempel en funktion som "förlänger" bilder med AI, exempelvis lägger till mer bild runt bilden, vilket är praktiskt om man vill ändra formatet på den. Det bör ju räknas som en AI-tjänst tänker jag, även om man utgår från ett orginalverk?

Att få sin produkt bannad är väl ändå en tydlig bestraffning?
Nåja, det är ett företag som är tydliga med saker de inte kommer ge sin licens till. Finns ju massa saker som redan faller bortom en tredjehandslicens, men skulle inte kalla det för ett straff. Jag läser det också som att det är "frånochmed nu", dvs det är skaparnas ansvar att läsa licensen.

Det finns rätt många AI-funktioner som gör ritverktyg till en gråzon. Canva har till exempel en funktion som "förlänger" bilder med AI, exempelvis lägger till mer bild runt bilden, vilket är praktiskt om man vill ändra formatet på den. Det bör ju räknas som en AI-tjänst tänker jag, även om man utgår från ett orginalverk?
Ah, då är jag med. Jag skulle gissa att de anser det som AI-genererat, ja.

Intressant! Kommer nog fler liknande licensbegränsningar, från mindre kreatörer. Skulle aldrig backa en uppenbart AI-illustrerad produkt ekonomiskt, men det går ju snart inte att avgöra.

Jag tycker att det är bra, såklart, och menar väl att det känns ganska enkelt att slippa s.k. "bestraffning": Bara att låta bli att använda GenAI-verktyg. Och ja, Adobe till exempel använder ju just nu allas prenumerationspengar till att lägga in fler och fler AI-dumheter istället för att fixa buggar eller få sina program att funka snabbare eller smidigare eller bättre. Det är ju därför jag alltmer går över till Affinity för alla grejer där det är möjligt. Men det är inte särskilt svårt att räkna ut vilka av verktygen i Photoshop som är genAI, tycker jag. Låt bli dem så bör det vara lugnt.

"Men tänk om google docs' rättstavningsfunktion blah blah" kanske någon invändning. Turligt nog finns det ingen som bryr sig. Inte en enda människa tänker vara elak mot dig för att du använder rättstavningen i google docs. Sluta leka martyr eller låtsas som att det finns en problematisk gråzon. Så jäkla svårt är det inte att dra gränser här, men jag förstår att det finns de som vill att det ska framstå som svårt, för att de vill att det ska vara fritt fram att göra vad man vill med LLM:er utan att någon kan kritisera en för det. Well, tough luck – jag tänker kritisera ändå.

Nåja, det är ett företag som är tydliga med saker de inte kommer ge sin licens till. Finns ju massa saker som redan faller bortom en tredjehandslicens, men skulle inte kalla det för ett straff. Jag läser det också som att det är "frånochmed nu", dvs det är skaparnas ansvar att läsa licensen.

Ah, då är jag med. Jag skulle gissa att de anser det som AI-genererat, ja.
Ja, man får väl utgå från att det gäller från och med nu, då det skulle vara tveksamt att livstidsporta folk retroaktivt, för tidigare synder.

Intressant! Kommer nog fler liknande licensbegränsningar, från mindre kreatörer. Skulle aldrig backa en uppenbart AI-illustrerad produkt ekonomiskt, men det går ju snart inte att avgöra.

Jag har heller inte någon förkärlek till AI-slop, och har inte använt det i någon av mina produkter, med undantag för att assistera i översättningar.
Men med tanke på utvecklingen så tror inte jag heller att det kommer vara enkelt att avgöra om något är AI eller inte om ett par år. Tror även att det kommer mer och mer bli en integrerad del I alla typer av digitala verktyg, vare sig man vill eller inte.

"Men tänk om google docs' rättstavningsfunktion blah blah" kanske någon invändning. Turligt nog finns det ingen som bryr sig. Inte en enda människa tänker vara elak mot dig för att du använder rättstavningen i google docs. Sluta leka martyr eller låtsas som att det finns en problematisk gråzon. Så jäkla svårt är det inte att dra gränser här, men jag förstår att det finns de som vill att det ska framstå som svårt, för att de vill att det ska vara fritt fram att göra vad man vill med LLM:er utan att någon kan kritisera en för det. Well, tough luck – jag tänker kritisera ändå.

Det här resonemanget får gärna förtydligas utan att misstänkliggöra avsikten bakom eventuella invändningar, för jag fattar inte alls. Vill minnas att en del potentiella gränsdragningsfrågor diskuterades i en tidigare tråd men de diskuterades, vad jag minns, knappt alls av den radikalt AI-skeptiska sidan. Uppenbarligen är det något som är uppenbart för vissa här, men inte för andra. Så istället för att hävda att "andra sidan" för sin argumentation med oärligt uppsåt, hur vore det att testa att ta eventuella meningsmotståndare på allvar och förklara hur du resonerar?

Är det fler än jag som läser själva uttalandet fel? "for creators who publish AI art or text in their modules.". De kommer alltså inte publicera vare sig någon AI, illustrationer eller text? Förlåt...jag är trött.

För övrigt håller jag med dig verlandes, tycker det känns sunt med ett ställningstagande. Spelar inte så stor roll om det är för- eller emot, men bara det att någon försöker hålla sig någorlunda (? :unsure: ) tydliga.

hur vore det att testa att ta eventuella meningsmotståndare på allvar och förklara hur du resonerar?
Du ser ingen skillnad alls mellan en AI-genererad bild och att Google Docs via okänd mekanism, eventuella SI, föreslår att "berttelse" borde vara "berättelse"?

Om man absolut vill och känner att man måste, så kan man ju göra något slags skala för hur dålig en specifik användning av LLM:er är. Var något hamnar på skalan beror både på den direkta kostnaden och på effekten.

Om någon använder Midjourney för att generera en bild till ett kommersiellt AAA-verk, så innebär det en miljömässig kostnad, och det leder till att en illustratör som kunnat få betalt inte fick betalt – något som är ett problem även på amatörnivå eftersom just instegsjobben försvinner från industri efter industri just nu. Att göra billiga småillustrationer eller radiojinglar har varit en väg för folk in mot att bli duktiga experter, men just nu slår man undan benen på den processen. Varifrån man tänker sig att framtidens experter ska komma verkar man inte tänka så mycket på. Midjourney är dessutom tränad på de verk vars upphovsmän det nu är som får färre möjligheter att göra sin konst, vilket gör det extra respektlöst och bristande i konsekvenstänk. Bilder i rollspelsböcker är dessutom vad jag skulle betrakta som lyx. Egentligen inte alls nödvändigt, ur samhällsperspektiv.

Om någon istället till exempel använder en egenupptränad LLM, som bara körs lokalt på den egna datorn, och som bara tränats på personens egen data, för att idka rättstavning – då skulle jag placera det i motsatta änden av skalan. Det är ingen som blir av med möjligheten att göra ett jobb, man slår inte undan benen för någon nybörjare, man spottar inte i ansiktet på en massa upphovsmän, och den absoluta majoriteten av verket är fortfarande skapat av en människa, inte en algoritm.

Eller om ett forskarlag t.ex. använder en upptränad maskinalgoritm för att hitta cancer snabbare och mer effektivt än vad en människa skulle kunna – samhällsviktigt, antagligen inte oetiskt tränad, inga instegsjobb försvinner, "slutresultatet" är inte en grej där det känns det minsta viktigt att det är en människa som gjort det.

När det gäller Googles rättstavning känner vi varken till den miljömässiga kostnaden eller exakt vad just den LLM-modellen (om det nu är en sådan) tränats på. Vi vet inte ens om det är en LLM. Därför fungerar rättstavningsfunktionen i docs väldigt dåligt som exempel och är, i mina ögon, mest ett rätt fult sätt att försöka göra en "gotcha" mot oss som tycker att det är dåligt att koka oceaner för att kunna sno jobb från nybörjare.

Men låt oss säga att Google använder en LLM där. Snos några nybörjarjobb? Blir det en text som inte skrivits av en människa? Klart deras LLM antagligen tränats på texter de inte frågat någon om de får träna på, vilket skulle placera den längre upp än ovan nämnda egentränade AI, men andra faktorer är så låga att det blir försumbart.

Börjar vi däremot snacka att be Gemini förbättra texten generellt, eller aktivt generera text – då rör vi oss uppåt. Och där nånstans går min gräns för när det blir en "AI-text".

Men nej. Ingen bryr sig om rättsstavning. Det är en dålig gotcha.

Är det fler än jag som läser själva uttalandet fel? "for creators who publish AI art or text in their modules.". De kommer alltså inte publicera vare sig någon AI, illustrationer eller text? Förlåt...jag är trött.
Hm, tror att det hade behövts ett kommatecken för att få det till den översättningen du föreslår - men å andra sidan vore det ju EXTRA tydligt att bara neka alltsammans!

Jag tänker inte gå in på AI, grejen alls.

Jag tycker inte om de här jävla 3e parts licenserna! De behövs inte! Man kan inte skydda game mechanics och folk gjorde 3e parts böcker till spel långt innan licenserna fanns. Det var en grej när de var de stora företagen men nu håller indie spelen på. Död åt licenserna!

En annan aspekt av detta är ju också att i alla fall jag skulle bli väldigt restriktiv till att använda någon form av Stock art eller public domain bilder om jag funderade på att göra något till Mothership. Oddsen för att man skulle av misstag få med sig bilder eller grafiska element skapade med AI kommer bara öka. Större illustrationer går ju (ofta än så länge) att avgöra om det är AI eller inte, men exempelvis ikoner eller mindre, enklare grafiska detaljer är svårt att bedöma. I dagsläget finns heller inte någon bra klassificeringssystem för AI på många databaser (och även dessa kan ju vara felaktiga).

Det är ju en sak om att en enskild aktuell produkt skulle bannas, men i och med att man här svarar med en livstidsportning, så blir det ju ett väldigt högt pris.

Ett annat sätt att närma sig det beslut som Mothership-gänget har fattat är att utgå ifrån att det är rimligt att stödja mänskliga illustratörer - en utgångspunkt som jag tror att många kan dela. Är det då oetiskt att köpa de stämplar med färdiga bilder som finns att köpa till program som Photoshop? Det blir i regel mycket billigare än att beställa en bild av en illustratör. Samma sak gäller den (snabbt?) växande marknaden för stock images - även där går det att få tag i billiga bilder. Och lägg därtill alla gratisbilder som också finns - det är ytterligare något som kan användas för att slippa betala en illustratör.

Man skulle naturligtvis - exempelvis på drivethrurpg - kunna tänka sig att endast produkter med vettigt betalda illustrationer fick säljas. Men det blir också en väldigt snäv marknad, som gynnar dem som redan drar in pengar. Det kan väl inte vara syftet, eller?

Mothership-skaparnas nya villkor är i mina ögon helt okej. Men om syftet är att gynna människor som jobbar med rollspel, så finns det ännu fler etiska diskussioner som också behöver föras. Exempelvis hur etiska olika fundraising-tjänster är (jag är inte insatt i hur läget är på den punkten just nu, men minns att det för ett par år sedan var en del diskussioner om hur de behandlar sina anställda).

I mina ögon är AI-problematiken alltså bara en del av en mycket större och ofta komplex etisk helhet. Jag tycker att gråskalan ofta försvinner i diskussionerna (både här och på andra ställen). Många är mer intresserade av att ha rätt - och av att vara entydigt mot eller för något - än av att ta in fler aspekter av komplexa problem. I flera av de dilemman som jag nämner ovan vet jag inte ens vad jag tycker!

Last edited:
Jag funderar lite på vad exakt en sådan här licens låter en göra. Om man ansöker om och får licens, är det tillgång till logga och varumärke? Blir main hypad i Tuesday Night Games' nyhetsutskick? Hamnar ens grejer i deras flöde? Är det att få säga typ "det här är en tredjepartsprodukt men den är officiellt sanktionerad"?

För om det verkligen bara är något de säger att man behöver för att alls få ge ut egna grejer så är jag med @God45 här. Det behövs inte. Jag är ingen expert på amerikansk upphovsrättslagstiftning, men jag är ganska säker på att de inte kan hindra en från annat än möjligen att använda varumärket.

Back