NYHET Uppdaterad utgåva av Symbaroum

Ett tiotal förmågor är väldigt obalanserade tycker jag. Standardsvaret brukar då vara ”Det är meningen att ni ska husregla”, men folk brukar inte alltid gilla sånt. Personligen tycker jag det är skittrist att behöva säga nej till spelare som inte kan låta bli OP-grejorna 😁
Personligen tycker jag det är tråkigt att rollspelsbranschen aldrig verkar mogna till den grad att man kan räkna med att nya spel håller en grundläggande kvalitet.

Denna åsikt, att avfärda problem som utmaningar, och att det är upp till spelledaren att göra konstruktörernas jobb åt dem är fullständigt fördärvlig; alltså mer generellt hur rollspel fortfarande ofta betraktas enbart som en konstnärlig yttring där "objektiv kvalitet" inte är relevant, helt utan förväntningar på minsta grad av hantverkserfarenhet, är en starkt bidragande anledning branschen aldrig verkar kunna höja lägstanivån.

Det var länge sedan jag körde det nu men vill minnas att det var otroligt obalanserat. Ingen av rollpersonerna kunde skada fiender över huvud taget, förutom en av dem (en rese) som dödade allt på ett slag. Striderna blev väldigt tråkiga där vi bara satt och väntade på att resen skulle få sitt initiativ och avsluta det hela.
I kombination med att spelarna slår alla slag (anfall och försvar) blev striderna riktigt sega och de flesta spelarna satt och suckade när de fick slå slag efter slag utan större effekt
Vill dock påstå att "spelarna slår slagen" var oskyldig till din upplevelse.

Problemet är ju inte att du slår slagen.

Ingenting hade blivit bättre av att byta tillbaka till att spelledaren slår för monstren, menar jag, eftersom det inte var grundorsaken.

* Jag hade gärna velat ha en DoD-utbyggd konversion (även om jag vet detta är som att svära i kyrkan och att @Förstefadern inte är så sugen på detta).
Vet inte vad du menar med detta, men iallafall jag har inga som helst problem med att Symbaroum använder sitt helt egna regelsystem som inte har med Drakar att göra...

Sorry @Professor T jag tycker inte det är rimligt att jag ska behöva arbeta för att bygga ihop ett enda svar när det avhandlar helt olika saker, och utgör svar till helt olika inlägg.

Last edited:
Vad gäller diskussionen svenska vs engelska.

Massor av svenskar är bra på engelska. Ingen annan än en svensk kan svenska. Det är otroligt provinsiellt att kräva en version på ett så litet och obskyrt språk som svenska!

Sluta argumentera för svenska baserat på att JUST DU inte kan eller vill läsa engelsk rollspelslitteratur.

Dvs argumentet "jag vill ha det på svenska och jag köper det inte på engelska" är fullt rimligt.
Argumentet "de borde ge ut en version på svenska" är fullständigt ohållbart bortsett från om du lägger till "...för att jag vill det"

Vad gäller diskussionen svenska vs engelska.

Massor av svenskar är bra på engelska. Ingen annan än en svensk kan svenska. Det är otroligt provinsiellt att kräva en version på ett så litet och obskyrt språk som svenska!

Sluta argumentera för svenska baserat på att JUST DU inte kan eller vill läsa engelsk rollspelslitteratur.

Dvs argumentet "jag vill ha det på svenska och jag köper det inte på engelska" är fullt rimligt.
Argumentet "de borde ge ut en version på svenska" är fullständigt ohållbart bortsett från om du lägger till "...för att jag vill det"
Jag ska försöka bortse från den onödigt konfrontativa tonen. Det handlar inte om att inte kunna eller vilja läsa engelsk rollspelslitteratur. Symbaroum har givits ut på svenska i mer än ett decennium och flera av oss har spelat det lika länge. Önskan är att kunna fortsätta göra det utan att alla regeltermer blir på engelska och utan att tappa den fantastiska Symbaroum-svenskan.

Back