NYHET Uppdaterad utgåva av Symbaroum

Jag har också mycket stor förståelse för att de hellre lägger tiden och energin på skapandet.

(Hoppas de lägger en del av de monetära besparingarna på en- eller några duktiga redaktörer och språkgranskare. Vissa tycker det är charmigt med en lite svensk ton och melodi. Jag får intern klåda av det.)
Omvänt så tycker jag att originalböckerna ibland faller in i en vagt svengelsk ton. Formuleringar såsom "spara hans liv" ploppar upp lite varstans.

Sista dagen på KS, ca 5 250 000 i dagsläget, men saknar sista töjmålet på 5,5 Mkr (nytt äventyr paketerat med SL-skärm) så bumpar lite för att ev även nå sista!

Vet ibland att jag själv tänkt backa, men väntar till lite för sent och fått göra en late pledge i slutänden.

Påminnelse för eventuellt sugna helt enkelt! :)

Jag fick dra mig ur, behöver semesterpengarna. Men är ändå pepp på settingboken, lär säkert köpa den när den är i butik (om kickstartern lyckas komma i mål!!)

Av 2680 backade (just nu, med 9 timar till målgång) är bara 189 från Sverige. Undrar hur många fler svenskspråkiga som som backat om spelet även varit på svenska... (jag backade dock själv, men först efter ganska stor tvekan)

Symbar Mörkrets Moder -KS hade 277 svenska backare av 1520. Så det kanske är som det sagts - för få svenska intresserade för det ska vara lönsamt. Men hade säkert varit ett par hundra svenska backare till.

Symbar Mörkrets Moder -KS hade 277 svenska backare av 1520. Så det kanske är som det sagts - för få svenska intresserade för det ska vara lönsamt. Men hade säkert varit ett par hundra svenska backare till.
Ja, jag skulle ju tro att en 2:a utgåva av ett spel, med ny spelmiljö dessutom, skulle dra mer än sista delen i en kampanj. Mycket mer.

Ja, jag skulle ju tro att en 2:a utgåva av ett spel, med ny spelmiljö dessutom, skulle dra mer än sista delen i en kampanj. Mycket mer.
Ja - menade mer att du skulle jämföra % - inte totalen :)

Symbar är dessutom fjärde delen - av sex, så inte sista.

Ruins of Symbaroum (5E) hade ännu lägre % andel svenskar - 182 av 4,396 backare.

Last edited:
Av 2680 backade (just nu, med 9 timar till målgång) är bara 189 från Sverige. Undrar hur många fler svenskspråkiga som som backat om spelet även varit på svenska... (jag backade dock själv, men först efter ganska stor tvekan)
Max något hundratal, och då är det inte värt jättemängden tid och resurser som går åt att hålla två språkversioner synkade.

Om andelen hade varit samma som för Symbar, hade det väl blivit ungefär 400 ytterligare svenska backare, i runda slängar 600-1000 tkr mer. 1-2 fler upplåsta töjmål. Ekonomiskt hade det kanske burit sig, men inte tidsmässigt. Svårt att bedöma eventuell badwill och oro för att fler linjer bara blir på engelska.

Jag tror utan tvekan att antalet svenska backare skulle vara fem gånger så många dvs minst 1000 om Symbaroum kom på svenska, men om det sedan gör det lönt att översätta för Fria ligan är en annan sak.
Jag tvivlar på att flera hundra svenskar vägrar backa för att det inte kommer på svenska.
Men det får vi aldrig veta. 🙂

Jag tvivlar på att flera hundra svenskar vägrar backa för att det inte kommer på svenska.
Men det får vi aldrig veta. 🙂
Hade det varit på svenska hade det funnits ziljoners biljoners fler backare - dumt drag av Fria ligan!!

edit: framförallt så tror jag på Mattias när han säger att arbetsbördan med de två parallella språkutgåvan har gjort rov på hans skaparlust och att han (och gissningsvis teamet med honom) är lättade över att kunna fokusera på det kreativa.

Jag hoppar faktiskt över denna som inbitet Symbaroum fan, dels pga det saknade språket men även pga de små förändringarna av reglerna. Hade varit mer intresserad om det var större uppdateringar av systemet. Möjligt att jag plockar upp böckerna i ett senare skede, men skippar KS.

Back