verlandes.
rollspelskollektivet
Så gjorde jag typ, men därmed blir ju titeln "Spelarens handbok" rätt märklig...!Jag hade inte låtit mina spelare läsa spelarnas handbok. De hade fått screenshots.![]()
Så gjorde jag typ, men därmed blir ju titeln "Spelarens handbok" rätt märklig...!Jag hade inte låtit mina spelare läsa spelarnas handbok. De hade fått screenshots.![]()
Jag håller med. Jag blev också mkt förvånad över infon i boken...Så gjorde jag typ, men därmed blir ju titeln "Spelarens handbok" rätt märklig...!
Det är en märklig bok. De liksom tog ett spel som jag älskade allt med, och lade till en bok som jag knappt gillade något med. Som en sån där splatbook till D&D där allt bara ska bli starkare och ”häftigare”.Jag håller med. Jag blev också mkt förvånad över infon i boken...
Är nog benägen att hålla med, om Symbaroum någonsin handlar på mitt spelbord igen kommer jag bara använda grundboken. Har ändå något slags kärlek för det spelet, även om jag ibland uttrycker mig lite gnälligt kring det.Det är en märklig bok. De liksom tog ett spel som jag älskade allt med, och lade till en bok som jag knappt gillade något med. Som en sån där splatbook till D&D där allt bara ska bli starkare och ”häftigare”.
Jag vill inte vara lika hård. Däremot finns det i mina ögon en slags spretighet i spelarboken som gör den lite svåranvänd. Det som faktiskt är spelartillvänt, nya arketyper, förmågor etc., har jag inga särskilda invändningar mot och en del är riktigt bra. Samtidigt finns det som en del påpekat vissa settingavslöjanden som inte borde varit med eller skrivits om till osäker in-game-text (liksom valet att alls gör alver och troll spelbara, de hade legat bättre i en SL-bok), dels tillförs tilläggsregler på vissa områden som gör det svårt för SL/gruppen att göra ett informerat urval. Visa sådana regler (tex pakter) hade jag därtill gärna sett återkom i kampanjböckerna med referenser till hur de specifikt kunde tillämpas där. ("Xanatha erbjuder en pakt. Det innebär...")Det är en märklig bok. De liksom tog ett spel som jag älskade allt med, och lade till en bok som jag knappt gillade något med. Som en sån där splatbook till D&D där allt bara ska bli starkare och ”häftigare”.
Ja delarna är kul!Gillar de små detaljerna med utrustning, mat och förmågor.
Utrustningen var bland det sämsta. T ex var det en magisk groda som gör att man inte behöver hålla lägervakt. Eller det kan ju vara jag som helt missuppfattat spelets theme and mood.Själv tycker jag att spelarboken är en av de bästa av sitt slag. Gillar de små detaljerna med utrustning, mat och förmågor. Mycket känsla och tema att använda. Sen kan jag förstå med att trollens ursprung förklaras känns konstigt och jag är väl lite mitt emellan på det
Dels kostar föremål pengar, dels kan föremål tas ifrån rollpersoner eller gå sönder. Att bli varnad för monster är inte samma som att undvika ett anfall från sagda monster till exempel.Utrustningen var bland det sämsta. T ex var det en magisk groda som gör att man inte behöver hålla lägervakt. Eller det kan ju vara jag som helt missuppfattat spelets theme and mood.
Den ser fin ut, men för mig är Davokar halva charmen med spelet (och skulle jag få för mig att lägga det på mitt spelbord igen så är det i skogen vi kommer hålla oss!).Hm, ska nog nöja mig med den nya settingen. Lagom och bra för plånboken.![]()
Jag väntar nog också in butiksförsäljningen. Har inte jättemycket problem med att det är på engelska (även om svenska hade varit ballare).Jag är kluven, jag älskar symbaroum, det var det första rollspelet jag verkligen klickade med, men det är på engelska och jag har fler spel på hyllan. Kanske tar det när det kommer till butik och jag längtar tillbaka, men idag avvaktar jag.
Jag prioriterar spel på svenska. Jag köper ändå spel på engelska, men till lägre grad. Den sjunker en bit ner på min önskelista ifall den enbart finns på engelska.Har inte jättemycket problem med att det är på engelska (även om svenska hade varit ballare).