NYHET Uppdaterad utgåva av Symbaroum

Vi alla älskar ligan och önskar dom alla lycka till men själv kan jag uppbåda noll entusiasm inför detta, och förstår knappt vem som är målgruppen (för de som inte spelat duger väl den extensiva kampanjvärld som finns bra, och för dem som har spelat vet jag inte om ”minor” changes och en flytt på kartan kommer motiveras dem att investera i allt på nytt. Men men…)
Det känns trist att känna sig som en gnällröv men jag är 100% med dig här. Ser ingen direkt anledning till en ny version.

Fria Ligan känner garanterat marknaden mycket bättre än vad jag gör, men jag tror att Symbaroum hade mått bra av ett rejält omtag. De som tidigare har studsat mot reglerna lär inte nöja sig med en lättare revision. Och vi som faktiskt gillar de nuvarande reglerna kanske inte heller är så sugna på att öppna stora plånboken för en lättare revision (och i många fall, ett språkbyte).

Kanske hade det varit bättre med en kraftigt reviderad regelbok som innehåller allt man behöver för att spela den nya kampanjen och att spara valfria regler, nya monster och "high end-material" till en senare Expert-bok?

Fria Ligan känner garanterat marknaden mycket bättre än vad jag gör, men jag tror att Symbaroum hade mått bra av ett rejält omtag. De som tidigare har studsat mot reglerna lär inte nöja sig med en lättare revision. Och vi som faktiskt gillar de nuvarande reglerna kanske inte heller är så sugna på att öppna stora plånboken för en lättare revision (och i många fall, ett språkbyte).

Kanske hade det varit bättre med en kraftigt reviderad regelbok som innehåller allt man behöver för att spela den nya kampanjen och att spara valfria regler, nya monster och "high end-material" till en senare Expert-bok?
100%

Vi alla älskar ligan och önskar dom alla lycka till men själv kan jag uppbåda noll entusiasm inför detta, och förstår knappt vem som är målgruppen (för de som inte spelat duger väl den extensiva kampanjvärld som finns bra, och för dem som har spelat vet jag inte om ”minor” changes och en flytt på kartan kommer motiveras dem att investera i allt på nytt. Men men…)
Jag. Jag är målgruppen.

Hade den bara varit på svenska hade jag backat den direkt.
Även om regelskilnaderna är minimala, eller till och med obefintliga, så hade jag gjort det bara för nya settingen och att få samla informationen i nya fräscha böcker.

Jag är inte målgruppen för reglerna. Jag har redan allt och har bra koll på det och en bättre disponerad version är inte ett tillräckligt bra säljargument. Men efter att ha funderat lite är jag ändå ganska nöjd med utfallet (minus språket då). Så länge revisionerna inte är större än att äventyren kan köras med valfri regelversion kan jag bekvämt behålla de gamla. Den nya settingen blir precis det, som vilken sådan expansion som helst. Enkelt och bekvämt. (Och hade det inte aviserats en möjlig regelrevision för några år sedan hade jag nog inte tänkt särskilt mycket på det alls.) Dessutom, att bibehålla Davokar/Ambria som default i regelboken gör ju också att den delen av spelvärlden kan fortsätta berikas. Nu är det ju lite Törnetronen eller inget som gäller i kampanjväg om man inte vill hitta på eget. Jag kan absolut tycka att settingen skulle hålla för och må bra av en uppsättning äventyr i en lite av en alternativ tidslinje. (Ok, det finns en del ytterligare äventyrsmaterial men inte massor.)

Back