Nekromanti Upp till spelarna!

Darkside

Veteran
Joined
14 Nov 2002
Messages
116
Location
Hultsfred
Tycker ni att det är upp till RP om de inte spelar troligt!?
Hur kan man som SLP göra spelen lite mer trovärdigt?
Några knep? :gremconfused:
 

Imoze

Veteran
Joined
23 Oct 2002
Messages
46
Location
Hultsfred
Som spelledarperson (SLP) kan man nog inte göra så mycket. Men som spelledare (SL) kan man nog göra desto mer.
 

Caldaras

Veteran
Joined
25 Sep 2000
Messages
82
Location
Borås
Jag skulle säga att både spelarna och spelledaren har ansvar för att spelet skall bli bra.

Spelledaren måste ge spelarna möjlighet att agera enligt sina karaktärer och presentera en intressant och spännande miljö. Spelledaren måste göra världen levande. En spelledare som bara koncentrerar sig på att vräka ut monster och struntar i att försöka beskriva någon som helst sorts stämning eller ändrar sin sina beskrivningar när spelarna för något som han inte väntat sig (dvs är lite kreativa) ger inte spelarna någon möjlighet att spela trovärdigt.

Spelarna måste också ta de möjligheter spelledaren ger dem. Ifall SL försöker beskriva hur miljön ser ut och någon spelare avbryter med "Jaja, det är en hemsk skog. Nu går vi och har ihjäl något istället." så är det inte dirket några spelare som bryr sig om att spela på ett trovärdigt sätt. Exempel på detta är:
En riddare som börjar misshandla bönder på en bygata för att han är stark nog och den som spelar honom fick tråkigt, två spelare vars enda mål är att tävla om vem som har ihjäl den andres karaktär först eller spelare som vägrar underkasta sig en SLP (även om det skulle råka vara kungen som har ett femtiotal soldater med sig) och sedan blir sur när han inte lyckas.

Vad skall man då göra åt saken?
Tja, jag skulle först sitta och svära för mig själv över hur dumma spelarna är ett tag (om det gjort något riktigt urbota dumt). Sedan när jag tänkt på det ett tag ställa mig frågan "Vad kan jag som SL göra för att förbättra spelandet?" Jag skulle också enskillt prata med de spelare som gjort riktigt dåliga saker. Ge dem tips på hur de kan bättra på karaktärsspelandet osv. Kanske låter man spelaren byta till en mer lättspelad karaktär. Sedan om spelaren inte skärper sig och ens försöker göra bättre ifrån sig så är det dags att varna med och till sist verktälla uteslutning ur gruppen.

/Johan
 
Top