Universums Öde: Andromeda-boken – Arbetsdagbok & frågetråd

krank

Wokevänster-ödleman från Epsilon Eridani
Joined
28 Dec 2002
Messages
32,329
Location
Nynäshamn
UPPDATERING 2022-01-14

Idag har jag skrivit tidslinjen – Totalt 842 ord som sammanfattar Nya Jordens historia från det att Len och Amalthea landar där fram till… Tja, fram till den Nionde Interplanetariska Republiken.

Jag blev lite fundersam en kort stund över huruvida NIR faktiskt sträckte sig över flera stjärnsystem. Om det istället bara var olika planeter i samma system så skulle det lösa flera problem – hur de reser mellan stjärnor till exempel. Eller vad jag ska döpa planeterna till. Men jag dubbelkollade och jodå:

De skröt med sitt perfekta Samhälle där alla hade en plats, över hela planeten, på de två månkolonierna och på de koloniserade grannplaneterna som kretsade kring solarna Aga och Cynar, två och fem ljusår bort.
Så antingen är det här ett tre-solars-system (vilket inte nämns alls i böckerna och dessutom är extremt osannolikt) så är det nog helt enkelt så. Och det funkar väl. Den enda grej jag behöver lösa är transporterna mellan solarna, och där tidigarelägger jag ju helt enkelt uppfinnandet av den ram-jetmotor som Terra Nova använder i Barn av Andromeda. Det sägs inte rätt ut att den är ny; vi får bara se reportrar som inte har koll på den. Och där tänker jag att det kanske helt enkelt är en grej som inte pratas om så mycket…

Det här med att bygga värld baserat på redan existerande fiktion är som vanligt ett intressant pussel. Man märker motsägelser och märkligheter man absolut inte tänkt på tidigare och som varken gjort från eller till när det gäller njutandet av själva fiktionen – men som man absolut förstår att spelare, framför allt spelare som förväntar sig hyfsat hård scifi, kan komma att invända mot.

Men ja. Det här gör att jag bara har TVÅ rubriker kvar här. Jag ska skriva kort om Folket och deras nomadiska civilisation, och sedan ska jag beskriva den Nionde Interplanetariska Republiken. Det senare är det som kommer att ta mest tid – och jag funderar dessutom på att utöka den biten lite jämfört med mina anteckningar, och skriva in ett par SLP:er man kan använda sig av och så. Hitta på lite konflikter.

Sedan får vi se. Jag har ju redan en massa idéer till Terra Nova-texten, men den tror jag inte kommer med i den här boken. Det får, som jag skrivit tidigare, bli en expansion senare.

Sedan upptäckte jag att jag hade en oskriven rubrik om religion och andlighet i ett tidigare kapitel. Jag får fixa det också. Så okej, TRE rubriker kvar.

Jag ser ljuset i slutet av tunneln, och jag tror inte att det är något tåg…
 

krank

Wokevänster-ödleman från Epsilon Eridani
Joined
28 Dec 2002
Messages
32,329
Location
Nynäshamn
UPPDATERING 2022-01-19

Så nu har jag producerat 428 ord om Folket. Det betyder att det faktiskt bara är den Nionde Interplanetariska Republiken kvar. OK, och den där rubriken om religion och andlighet som jag dragit mig lite för.

Jag tänker fortsätta att inte säga någon tidpunkt då jag tänkt vara klar, men jag bör kunna få till lite skrivande på fredag också… No promises. Men det vore rätt skönt att bli klar =) Det här projektet har ju vid det här laget tagit flera månader längre än jag ursprungligen tänkt, och jag har helt ärligt rätt dåligt samvete över att inte ha lyckats producera det jag lovat inom den tid jag sagt.
 

krank

Wokevänster-ödleman från Epsilon Eridani
Joined
28 Dec 2002
Messages
32,329
Location
Nynäshamn
UPPDATERING 2022-01-21

244 inledande ord om Nionde Interplanetariska Republiken, och så har jag delat in vilka underrubriker jag ska ha. Jag tror inte att det blir jättemycket text under varje rubrik, men jag gillar att ha lite struktur.

Det känns bra, det här. I morgon, om jag får in så få gymnasiearbetes-rapporter som jag tror och därmed inte behöver lägga hela helgen på att läsa sådana, så ska jag försöka skriva några vändor och få in text under åtminstone ett par av rubrikerna. Närmast nu ligger nog Aga och Cynar, och sedan en kort text om NIRs teknologinivå.
 

krank

Wokevänster-ödleman från Epsilon Eridani
Joined
28 Dec 2002
Messages
32,329
Location
Nynäshamn
UPPDATERING 2022-01-22

213 ord om Aga-systemet blev det. Jag upptäckte medan jag skrev, att jag glömt bort en av planeterna som namnges i Andromedas Barn.

De namn vi har därifrån är Kow-Loon, Cantor II, Mango II och Mango III. Utifrån namnen har jag bedömt att det rimligaste är att det rör sig om en stenplanet (Kow-Loon), och så två gasjättar (Cantor, Mango) med numrerade månar. Mango III beskrivs dock som en spannmålsodlande planet, så jag fick bestämma att det är en Endor-situation – alltså att en av Mangos månar är så stor att den funkar som en egen beboelig guldlocksplanet. I gengäld har gasjätten ganska få månar. Jag tänker att det kan finnas teorier om något slags planetär ingenjörskonst här, men att man inte hittat några bevis för det.

Hur som helst, det var kvällens pusslande. I morgon ska jag försöka hitta tid att skriva om Cynar, det andra planetsystemet som ingår i NIR…
 

krank

Wokevänster-ödleman från Epsilon Eridani
Joined
28 Dec 2002
Messages
32,329
Location
Nynäshamn
UPPDATERING 2022-01-23

266 ord om Cynar-systemet.

Det här var lite klurigare, och Johansson var ganska slarvig med begreppen: Cynar beskrivs tidigt som en av två stjärnor som utöver Nya Solen ingår i NIR. Samtidigt så omtalas Cynar som en plats man kan komma från – det finns "cynarkål", man kan vara född på Cynar, prata om "hemma på Cynar" etc. Ett välkänt talesätt är "vid Cynars alla månar". Så är Cynar en sol eller en planet?

Vi vet också att Cynar III är en plats man kan komma från.

Cynars "yttersta måne", Congo-Mar, beskrivs ibland som dess "yttersta planet".

Vi vet också att Cynar-systemet innehåller havsplaneten Mare.

Så… Jag vet inte om det är Johansson som inte hållit så noga reda på saker eller om det är jag som missuppfattar. Men jag har gjort typ såhär: Cynar får vara ett system med få planeter, men där en av planeterna är massivt stor. Den har fått samma namn som stjärnan (så ja, vi har både planeten Cynar och stjärnan Cynar). Massivt stora planeter krävs i princip, om man ska ha många månar. Däremot är det osannolikt att massiva planeter är beboeliga, så det är inte Cynar (just nu).

Cynar har däremot ett hundratal månar, däribland Cynar III som är en paradisplanet (=typ som jorden alltså) där folk kan komma från. Jag skriver också att när folk pratar om att "komma från Cynar" är det oftast här de menar. Congo-Mar får här bli den yttersta Cynar-månen och en gruvkoloni.


Jag ska fundera vidare på det här. Kanske ändrar jag mig och bygger om pusslet om ett par dagar. en möjlighet kan ju vara att säga att stjärnan heter Cynar och att planeterna är numrerade – utom då havsplaneten Mare. Kanske numrerade man först, men Cynar II eller nåt bytte namn till Mare. Jag vet inte.
 

krank

Wokevänster-ödleman från Epsilon Eridani
Joined
28 Dec 2002
Messages
32,329
Location
Nynäshamn
UPPDATERING 2022-01-24

Idag har jag inte skrivit något, utan bara funderat vidare på Cynar och dess månar.

Det här är vad som står i boken om cynar (lösryckta citat):
  • Congo-mar, den yttersta planeten till Cynar
  • Cynars yttersta måne Congo-Mar
  • Någon är "Från Cynar" fast egentligen från Congo-mar
  • Född på Cynar III
  • Krahnerpastejer från Cynar, Pando, inlagd i Drinn…
  • Vid Cynars alla månar
  • …ett tal som genom televisen skulle nå alla innevånare i NIR - ja utom en del gruvarbetare i de yttersta baslägren på Cynars månar, kanske, där kunde mottagningen vara dålig ibland.
Jag noterar också att det här att havsplaneten Mare skulle ligga i Cynar tydligen bara är något jag hittat på; jag kan lika gärna flytta planeten till Aga om jag skulle vilja.

Men alright, en preliminär plan: Solen heter Cynar. Planeterna är numrerade, utom den yttersta. Cynar III är betydligt större än jorden men med lägre densitet, så gravitationen är inte så pjåkig. Stora skillnader i temperatur, men två stora tempererade band mellan extremt kalla poler och extremt varm ekvator. De tempererade zonerna har en egenartad flora och fauna, som givit upphov till en mycket speciell matkultur. Cynar III har en massa månar, där en hel del har gruvläger.

"Från Cynar" kan betyda att man är från vilken som helst av planeterna eller månarna, men de som bor på III tycker att det är "lite mer rätt" att säga att man är från Cynar om man kommer därifrån; de tycker inte riktigt att Congo-Mar räknas.

Congo-Mar är längst ut och har en tunn atmosfär. Där finns flera underjordiska städer som värms av planetens varma men stabila inre.


Jag trivs nog mer med detta än den förra varianten, men jag ska sova på saken.
 

krank

Wokevänster-ödleman från Epsilon Eridani
Joined
28 Dec 2002
Messages
32,329
Location
Nynäshamn
UPPDATERING 2022-01-26

Sagt och gjort; texten om Cynar är nu omarbetad och färdig. Igen. Nu är den på 342 ord, och jag blev betydligt mer nöjd.

Härnäst ska jag skriva om NIRs teknologinivå och kultur kring teknologin. Sedan har jag stoppat in rubriker om värderingar, språk, friktion och viktiga personer – och slutligen blir det en namnlista. Jag satte en preliminär gissning tidigare, på att NIR-kapitlet skulle landa på c:a 4000 ord. Just nu ligger jag på 2549; jag skulle gissa på att jag landar på kanske 3500 i slutänden.
 

krank

Wokevänster-ödleman från Epsilon Eridani
Joined
28 Dec 2002
Messages
32,329
Location
Nynäshamn
UPPDATERING 2022-01-27

168 ord om teknologin i NIR. Typiskt sån där text som kanske tekniskt sett innehåller det jag vill men där jag direkt känner att jag inte blev riktigt nöjd med formuleringarna. Men texten får stå där tills vidare, och jäsa lite. Kanske skriver jag om den i morgon.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
813
Location
Nirvana
Jag läste Georg Johansson böcker när jag gick på mellanstadiet. De måste ha varit de första SF-böcker jag läste över huvud taget. Minns dem som oerhört fascinerande. Ni har alltså varit i kontakt med honom inför skrivandet av det här spelet? Vad jag kan se är han fortfarande i livet. Det står säkert i någon post här på forumet, men jag hittade inget om det.

Vad jag också undrar över - och det här gäller egentligen de flesta rymdspel med någon typ av anspråk på realism - är hur ska ni hantera all den nya kunskap om universum som sannolikt snart genereras av James Webb Space Telescope? Exoplaneter är ju ett av dess bevakningsområden. Teleskopet kan se universum med 100 ggr bättre (!) skärpa än tidigare teleskop. Finns det någorlunda närbelägna exoplaneter med biosignatur får vi sannolikt veta det inom tio år.

Nu är ju det här ett rollspel om Johanssons fiktion och inte om verkligheten. Men jag tror att nya och potentiellt mycket sensationella fynd i universum blir svåra att inte förhålla sig till. Sannolikt kommer vi snart också att kunna lära oss mer om universums tidiga historia. Jag har en känsla av att det blir rejäla överraskningar. Det är en jäkla skillnad mellan att se mycket suddigt och att plötsligt se skarpt.
 
Last edited:

krank

Wokevänster-ödleman från Epsilon Eridani
Joined
28 Dec 2002
Messages
32,329
Location
Nynäshamn
Jag läste Georg Johansson böcker när jag gick på mellanstadiet. De måste ha varit de första SF-böcker jag läste över huvud taget. Minns dem som oerhört fascinerande. Ni har alltså varit i kontakt med honom inför skrivandet av det här spelet? Vad jag kan se är han fortfarande i livet. Det står säkert i någon post här på forumet, men jag hittade inget om det.
Daniel pratar med honom då och då; vad jag förstår blev han rätt nöjd med Universums Öde-rollspelet. Jag har också gjort vissa ändringar i stolpmanuset till Andromeda-boken baserat på input från honom. Exakt vad det gällde eller varför det ändrades vet jag inte hur hemligt det är, så jag går inte in närmare på det =)

Vad jag också undrar över - och det här gäller egentligen de flesta rymdspel med någon typ av anspråk på realism - hur ska ni hantera all den nya kunskap om universum som sannolikt snart genereras av James Webb Space Telescope? Exoplaneter är ju ett av dess bevakningsområden. Teleskopet kan se universum med 100 ggr bättre skärpa än tidigare teleskop. Finns det någorlunda närbelägna exoplaneter med biosignatur får vi sannolikt veta det inom tio år.

Nu är ju det här ett rollspel om Johanssons fiktion och inte om verkligheten. Men jag tror att nya och potentiellt mycket sensationella fynd i universum blir svåra att inte förhålla sig till. Sannolikt kommer vi snart också att kunna lära oss mer om universums tidiga historia. Jag har en känsla av att det blir rejäla överraskningar. Det är en jäkla skillnad mellan att se mycket suddigt och att plötsligt se skarpt.
Överlag kan man säga att vår approach varit att detta är alternativhistoria. Att använda Johansons böcker betyder att helt andra saker hände på jorden kring och efter millennieskiftet – blockbildning, klimatkollaps och centraldatorer. Visserligen målar Datorernas Död upp en bild som delvis känns igen, och visst fick han vissa delar rätt, men det går inte att jämka den framtidsbilden med vad som faktiskt hände.

Det här gör att vi i stort sett ignorerar allt som faktiskt hände efter typ 1979 då första boken skrevs… Jag brukar prata om det som "retro science-fiction"; det rollspelet gör är att återskapa framtiden så som den såg ut kring slutet av 70-talet, början av 80-talet. Det är tjock-tv och VHS-band fast i en framtid där det också finns atomdrivna rymdskepp och cybernetik så att säga.

Så det enkla, och kanske lite tråkiga svaret på frågan om hur vi hanterar den nya kunskapen James Webb bidrar med… att det gör vi nog inte. Inte i det här spelet.


Sedan är ju ett annat svar att civilisationen i Solsystemet, i Johanssons böcker, inte får interstellär drift förrän väldigt sent (berättas i slutet av Barn av Andromeda). Det vill säga, det sker långt efter händelserna i de böcker som utspelar sig i Solsystemet och sedan antingen långt före eller långt efter de som utspelar sig i Andromedagalaxen. Det gör ju att närliggande exoplaneter i Vintergatan sannolikt inte skulle spela så mycket in i historieskrivningen ändå. Solsystemets samhälle är ju strikt företagskontrollerat – resor till andra stjärnor tar för lång tid för att kunna vara värda investeringen. Så det är väl mitt sekundärsvar, om man vill skriva in något i stil med James Webb in i Universums Ödes tidslinje.

För att något materiellt ska påverkas märkbart i Solsystemet behövs ju både att man ser exoplaneterna och att man har möjlighet att ta sig till dem…
 

krank

Wokevänster-ödleman från Epsilon Eridani
Joined
28 Dec 2002
Messages
32,329
Location
Nynäshamn
UPPDATERING 2022-01-28

Väldigt lite ny text idag, men omarbetning av existerande. Dels gick jag igenom gröten jag skrev igår om teknologin, dels gjorde jag om lite kring den del av texten där jag citerar Len Renbergs elva punkter om tekniken och människan.

Och så skrev jag några nya punkter om militär och ordningsmakt i NIR, för det kom jag på att jag glömt.

Det här skrivandet är givande, men när jag nu börjar se ljuset i slutet av tunneln är det såklart lite frustrerande att det hela tiden tillkommer nya saker jag inte tänkt på och som jag borde skriva till. Det känns lite som att jag går och går men inte riktigt kommer närmare för det läggs hela tiden mer väg mellan mig och mitt mål… Att det är jag själv som lägger den nya vägen förändrar inte detta =)

Sex små rubriker kvar i det här kapitlet, och en rubrik kvar i ett annat kapitel.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
813
Location
Nirvana
I Mouseguard finns det, som bekant, en väldigt snäv premiss: man spelar musgardist. Gillar man inte det, så gillar man antagligen inte spelet. Förmodligen hade det gått att tillföra nya yrken (handelsmus?) i settingen, men det hade nog krävt rätt mycket jobb. Finns det anledningar att vidga eller avgränsa settingen här? Apropå att lägga till saker under resans gång.
 

krank

Wokevänster-ödleman från Epsilon Eridani
Joined
28 Dec 2002
Messages
32,329
Location
Nynäshamn
I Mouseguard finns det, som bekant, en väldigt snäv premiss: man spelar musgardist. Gillar man inte det, så gillar man antagligen inte spelet. Förmodligen hade det gått att tillföra nya yrken (handelsmus?) i settingen, men det hade nog krävt rätt mycket jobb. Finns det anledningar att vidga eller avgränsa settingen här? Apropå att lägga till saker under resans gång.
Jag är lite osäker på hur du menar här, men en av de större skillnaderna mellan Andromedaboken och den tidigare UÖ-boken är att jag här gör ganska stora tillägg. I de två originalböcker Johansson fortfarande vill veta av och som utspelar sig i Andromeda är ju handlingen rätt snäv; i den ena åker Len och Amalthea till tre någorlunda välbeskrivna planeter och på den tredje slår de sig ner permanent. Större delen av den boken är ett slags Robinson Crusoe-berättelse. Sedan beskriver Barn av Andromeda hur ett skepp från den civilisation de grundade åttatusen år senare åker tillbaka genom ett svart hål och hälsar på i Solsystemet.

För att det här ska bli spelbart kände jag såklart att det behövdes något bredare än att bara rakt upp och ner beskriva just de planeter Len och Amalthea besökte och deras resa. Så pitchen blev "Stargate möter Traveller". Jag har skapat system för att generera solsystem och planeter och mänskliga kolonier som kommer lite varstans ifrån och från olika tider. Jag har också lagt till några olika "mysterier" som aldrig fanns med i originalböckerna – för att jag tycker att det behövs lite mysterier som SL kan hänga upp längre kampanjer på att utforska. Spelgruppen får också själva välja vilket deras gemensamma mål är – Len och Amalthea vill ju skapa en egen koloni, men rollpersonerna kanske hellre söker upp en existerande? Eller så kanske de inte är redo att slå sig ner alls, utan de vill mest åka runt och handla och lösa folks problem tills de blir gamla, och välja ett ställe att bosätta sig på?

Själva settingen är ju annars ganska gränslös – eftersom det kan finnas kolonier från nästan vilken era som helst, och eftersom de kan ha utvecklats lite hur som helst efter att de flyttades till Andromeda, så står det ju SL ganska fritt att hitta på kolonier som ser ut i princip hur som helst. Jag tror inte heller att det skulle krävas några större ingrepp om man istället ville spela till exempel folk som kommer från någon av de rymdfarande kolonierna istället för från Vintergatan, eller kanske rentav ville fokusera en kampanj helt och hållet kring en koloni.

Men, jag tycker att det är svårt att skriva bra spel som inte har en tydlig, avgränsad premiss. Vill man inte spela en besättning av rymdäventyrare som åker runt mellan olika stjärnor och planeter i Andromeda så kommer man att behöva göra en del jobb, helt klart.

Men ja, nu pladdrar jag… Jag är lite osäker på om jag förstod din fråga rätt, men om ovanstående inte besvarar den så får du gärna återkomma =)
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
813
Location
Nirvana
Jag är lite osäker på hur du menar här, men en av de större skillnaderna mellan Andromedaboken och den tidigare UÖ-boken är att jag här gör ganska stora tillägg. I de två originalböcker Johansson fortfarande vill veta av och som utspelar sig i Andromeda är ju handlingen rätt snäv; i den ena åker Len och Amalthea till tre någorlunda välbeskrivna planeter och på den tredje slår de sig ner permanent. Större delen av den boken är ett slags Robinson Crusoe-berättelse. Sedan beskriver Barn av Andromeda hur ett skepp från den civilisation de grundade åttatusen år senare åker tillbaka genom ett svart hål och hälsar på i Solsystemet.

För att det här ska bli spelbart kände jag såklart att det behövdes något bredare än att bara rakt upp och ner beskriva just de planeter Len och Amalthea besökte och deras resa. Så pitchen blev "Stargate möter Traveller". Jag har skapat system för att generera solsystem och planeter och mänskliga kolonier som kommer lite varstans ifrån och från olika tider. Jag har också lagt till några olika "mysterier" som aldrig fanns med i originalböckerna – för att jag tycker att det behövs lite mysterier som SL kan hänga upp längre kampanjer på att utforska. Spelgruppen får också själva välja vilket deras gemensamma mål är – Len och Amalthea vill ju skapa en egen koloni, men rollpersonerna kanske hellre söker upp en existerande? Eller så kanske de inte är redo att slå sig ner alls, utan de vill mest åka runt och handla och lösa folks problem tills de blir gamla, och välja ett ställe att bosätta sig på?

Själva settingen är ju annars ganska gränslös – eftersom det kan finnas kolonier från nästan vilken era som helst, och eftersom de kan ha utvecklats lite hur som helst efter att de flyttades till Andromeda, så står det ju SL ganska fritt att hitta på kolonier som ser ut i princip hur som helst. Jag tror inte heller att det skulle krävas några större ingrepp om man istället ville spela till exempel folk som kommer från någon av de rymdfarande kolonierna istället för från Vintergatan, eller kanske rentav ville fokusera en kampanj helt och hållet kring en koloni.

Men, jag tycker att det är svårt att skriva bra spel som inte har en tydlig, avgränsad premiss. Vill man inte spela en besättning av rymdäventyrare som åker runt mellan olika stjärnor och planeter i Andromeda så kommer man att behöva göra en del jobb, helt klart.

Men ja, nu pladdrar jag… Jag är lite osäker på om jag förstod din fråga rätt, men om ovanstående inte besvarar den så får du gärna återkomma =)
Jag kanske var otydlig. Vad jag menade är alltså att en setting som först har skapats av någon annan och i ett annat medium än rollspel - i det här fallet Johanssons romaner - ofta funkar som ett stort smörgåsbord av detaljer. Det finns massor du som spelskapare kan plocka upp, men det är inte skapat för ett rollspel. Mycket är förmodligen frestande, men har kanske inte så mycket med spelets premiss att göra. Jag tänker alltså att detaljerna ska stödja spelets premiss, så ofta det går.

Det verkar ju, om jag nu bara utgår ifrån ditt inlägg, som att det redan finns några hyfsat tydliga gruppkoncept. Kan de bli ännu tydligare eller är de redan tillräckligt tydliga? Detaljerna blir ju, som jag ser det, särskilt viktiga när de stödjer gruppkoncepten. FL:s Alien-rollspel är ju upplagt på det sättet. Man spelar marines, truckers eller colonists. Och möjligen explorers. Vad är motsvarande här? Ju mer du kan plocka från Johanssons böcker (eller i alla fall deras premiss), desto bättre. Exempelvis skulle kolonisterna vara något delvis annat än vad de är Alien, där de ju ofta (?) har kopplingar till företag.

Dessutom: om vi tänker oss att utomjordiskt liv i Johanssons böcker är något väldigt mystiskt och sällsynt (stämmer det?), så kan det antagligen inte beskrivas alltför utförligt i rollspelet heller. Istället behövs det då någon mekanik för att hantera det mystiska. Man kanske bara kan hitta mystiska lämningar eller växtliv och insekter - och då är det sådant spelet behöver stödja.
 
Last edited:

krank

Wokevänster-ödleman från Epsilon Eridani
Joined
28 Dec 2002
Messages
32,329
Location
Nynäshamn
Jag kanske var otydlig. Vad jag menade är alltså att en setting som först har skapats av någon annan och i ett annat medium än rollspel - i det här fallet Johanssons romaner - ofta funkar som ett stort smörgåsbord av detaljer. Det finns massor du som spelskapare kan plocka upp. Mycket är förmodligen frestande, men har kanske inte så mycket med spelets premiss att göra. Jag tänker alltså att detaljerna ska stödja spelets premiss, så ofta det går.

Det verkar ju, om jag nu bara utgår ifrån ditt inlägg, som att det redan finns några hyfsat tydliga gruppkoncept. Kan de bli ännu tydligare eller är de redan tillräckligt tydliga? Detaljerna blir ju, som jag ser det, särskilt viktiga när de stödjer gruppkoncepten. FL:s Alien-rollspel är ju upplagt på det sättet. Man spelar marines, truckers eller colonists. Och möjligen explorers. Vad är motsvarande här? Ju mer du kan plocka från Johanssons böcker (eller i alka fall deras premiss), desto bättre. Exempelvis skulle kolonisterna vara något delvis annat än vad de är Alien, där de ju ofta (?) har kopplingar till företag.
När det gäller Solsystemet är Johanssons romaner som du säger – ett smörgåsbord. Där försökte jag ändå få med så mycket jag kunde, och skapa bindvävnad mellan för att stödja de olika gruppkoncept som vi bestämt skulle finnas i spelet.

I Andromeda finns ganska lite "worldbuilding" egentligen, ganska lite att hänga upp saker på. Fokus ligger i högre grad på huvudpersonerna. Där har jag stoppat in i princip all worldbuilding jag kunde hitta – men har fått hitta på och jobba betydligt mer med tillägg och att fundera hur saker kan hänga ihop om vi antar att allt Johansson skrev var sanning.

Huruvida våra gruppkoncept "kan bli tydligare" vet jag såklart inte. Sånt är alltid svårt att svara på. Vi har haft ett specifikt koncept i åtanke – en grupp rollpersoner som i Solsystemet kontaktades av Om och tackade ja till att transporteras till Andromeda, precis som Len och Amalthea, och som sedan utforskar en sektor i Andromedagalaxen med målet att hitta någonstans att slå sig ner. Sedan går det att göra variationer på det konceptet, såklart, men det är det gruppkoncept som jag utgått från när jag skrivit, och som jag skapat strukturer för.

Sedan försöker jag stödja detta genom att ge generatorer för system och kolonier, där tanken med koloni-strukturerna ska vara att låta SL skapa intressanta kolonier med framför allt intressanta problem, friktioner och motsättningar – och uppdrag som rollpersonerna kan få, problem rollpersonerna kan få, orättvisor rollpersonerna kan stötta de som revolterar mot och så vidare.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
813
Location
Nirvana
När det gäller Solsystemet är Johanssons romaner som du säger – ett smörgåsbord. Där försökte jag ändå få med så mycket jag kunde, och skapa bindvävnad mellan för att stödja de olika gruppkoncept som vi bestämt skulle finnas i spelet.

I Andromeda finns ganska lite "worldbuilding" egentligen, ganska lite att hänga upp saker på. Fokus ligger i högre grad på huvudpersonerna. Där har jag stoppat in i princip all worldbuilding jag kunde hitta – men har fått hitta på och jobba betydligt mer med tillägg och att fundera hur saker kan hänga ihop om vi antar att allt Johansson skrev var sanning.

Huruvida våra gruppkoncept "kan bli tydligare" vet jag såklart inte. Sånt är alltid svårt att svara på. Vi har haft ett specifikt koncept i åtanke – en grupp rollpersoner som i Solsystemet kontaktades av Om och tackade ja till att transporteras till Andromeda, precis som Len och Amalthea, och som sedan utforskar en sektor i Andromedagalaxen med målet att hitta någonstans att slå sig ner. Sedan går det att göra variationer på det konceptet, såklart, men det är det gruppkoncept som jag utgått från när jag skrivit, och som jag skapat strukturer för.

Sedan försöker jag stödja detta genom att ge generatorer för system och kolonier, där tanken med koloni-strukturerna ska vara att låta SL skapa intressanta kolonier med framför allt intressanta problem, friktioner och motsättningar – och uppdrag som rollpersonerna kan få, problem rollpersonerna kan få, orättvisor rollpersonerna kan stötta de som revolterar mot och så vidare.
Om jag utgår ifrån Those Dark Places, som jag nyligen läste, så saknade jag där personer (SLP:er) och ytterligare någon mer utförligt beskriven plats som gjorde att jag riktigt kunde greppa vad det var spelskaparen hade tänkt sig. Det är alltså något mer konkret och specifikt än mer generella och övergripande världsbeskrivningar, som också är viktiga. Jag vill fatta vad det är spelet (och spelskaparen) har tänkt sig att man ska göra. Även om jag själv väljer att göra något annat.

Vad gäller gruppkoncept, så hade jag idag (inspirerad av diverse OSR-spel) satsat på utrustningslistor som får någon form av betydelse för spelmekaniken. En kolonist har kanske per automatik en viss utrustning och vissa specifika dokument (typ kontrakt, personligt brev, några foton på anhöriga).
 

krank

Wokevänster-ödleman från Epsilon Eridani
Joined
28 Dec 2002
Messages
32,329
Location
Nynäshamn
Om jag utgår ifrån Those Dark Places, som jag nyligen läste, så saknade jag där personer (SLP:er) och ytterligare någon mer utförligt beskriven plats som gjorde att jag riktigt kunde greppa vad det var spelskaparen hade tänkt sig. Det är alltså något mer konkret och specifikt än mer generella och övergripande världsbeskrivningar, som också är viktiga. Jag vill fatta vad det är spelet (och spelskaparen) har tänkt sig att man ska göra. Även om jag själv väljer att göra något annat.
Tja, det kommer att finnas flera exempel på kolonier (med friktioner, problem, viktiga SLP:er etc) som man kan slänga in och börja använda direkt.

Vad gäller gruppkoncept, så hade jag idag (inspirerad av diverse OSR-spel) satsat på utrustningslistor som får någon form av betydelse för spelmekaniken. En kolonist har kanske per automatik en viss utrustning och vissa specifika dokument (typ kontrakt, personligt brev, några foton på anhöriga).
Jag är själv helt och hållet ointresserad av regler, tycker sällan de tillför speciellt mycket positivt till min spelupplevelse. Jag brukar beskriva mig själv som "regelhatare". Men precis som i Universums Öde-boken har jag förstått det som att Daniel tänker komplettera min världsbeskrivnings-text med nya arketyper, utrustning etc. Jag kan dock inte uttala mig så mycket om den biten.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
813
Location
Nirvana
Tja, det kommer att finnas flera exempel på kolonier (med friktioner, problem, viktiga SLP:er etc) som man kan slänga in och börja använda direkt.



Jag är själv helt och hållet ointresserad av regler, tycker sällan de tillför speciellt mycket positivt till min spelupplevelse. Jag brukar beskriva mig själv som "regelhatare". Men precis som i Universums Öde-boken har jag förstått det som att Daniel tänker komplettera min världsbeskrivnings-text med nya arketyper, utrustning etc. Jag kan dock inte uttala mig så mycket om den biten.
Man kan ogilla regler och föredra setting. Det gör jag möjligen också. Men jag tycker samtidigt att det kan finnas gråzoner där setting och regler hänger intimt samman. Exempelvis går det att använda utrustning eller, i det här fallet, rymdskepp för att berätta eller beskriva något. Kanske för att bygga karaktärer.
 

krank

Wokevänster-ödleman från Epsilon Eridani
Joined
28 Dec 2002
Messages
32,329
Location
Nynäshamn
Man kan ogilla regler och föredra setting. Det gör jag möjligen också. Men jag tycker samtidigt att det kan finnas gråzoner där setting och regler hänger intimt samman. Exempelvis går det att använda utrustning eller, i det här fallet, rymdskepp för att berätta eller beskriva något. Kanske för att bygga karaktärer.
Det kan man absolut, om man är intresserad av sådant. För egen del är jag nog inte det; jag förstår att det finns de som är hjälpta av sådant och jag har fullt förtroende för Daniels förmåga att lägga in sådana verktyg. Jag tänker att jag nog skulle göra ett ganska dåligt jobb om jag försökte skriva om något som inte intresserar mig och som jag personligen inte upplever så stort behov av.

Som spelare är jag mestadels fokuserad på äventyret snarare än min rollperson, och som spelmakare är jag framför allt inriktad på att ge verktyg till spelledaren snarare än spelarna. Det är där jag tycker att många rollspel faller; man beskriver en spelvärld men man beskriver sällan t.ex. hur man strukturerar ett äventyr. Nu kommer visserligen Andromeda antagligen inte att inkludera en riktig äventyrgenerator heller, men förhoppningen är väl att de utgångspunkter och det fokus världsbeskrivningen och generatorerna har ska bidra med tillräckligt mycket råmaterial.

Sedan får vi se; kanske kommer jag i framtiden att skriva ihop en äventyrsgenerator också…
 

krank

Wokevänster-ödleman från Epsilon Eridani
Joined
28 Dec 2002
Messages
32,329
Location
Nynäshamn
UPPDATERING 2022-02-01

186 ord om ordningsmakten och militären i NIR. Långsamt, långsamt framåt…

Kvar: Värderingar, språk, friktion, viktiga personer, namn.
 
Top