Universums Öde: Andromeda-boken – Arbetsdagbok & frågetråd

krank

Wokevänster-ödleman från Epsilon Eridani
Joined
28 Dec 2002
Messages
31,193
Location
Nynäshamn
UPPDATERING: 2021-09-17

Idag har jag skrivit om Döda system, alltså system som kan besökas av rollpersonerna men som saknar guldlocksplaneter. De saknar kanske potential för liv, men i gengäld kan de innehålla märkliga anomalier och mysterier på en helt annan nivå än beboeliga system… Jag blev ganska nöjd, tror jag.

670 ord, från 23 punkter. Det gar c:a 29 ord per punkt. Lite över inledningens 23 ord per punkt, men ändå inom felmarginalen så att säga. Om hela boken skulle följa det här kapitlets sidor-per-punkt så kommer mitt slutmanus att landa på 49 sidor. Jag vågar nog säga att jag kommer att landa mellan 40 och 50 sidor, med andra ord – men det är ännu svårt att säga speciellt mycket mer specifikt än så.

Dock kan man definitivt säga att jag skrivit totalt c:a 5.5 sidor hittills, vilket alltså antingen är 13.75% eller 11% beroende på om man räknar på 40 eller 50 sidor. Över en tiondel hursomhelst! Det går framåt.
 

krank

Wokevänster-ödleman från Epsilon Eridani
Joined
28 Dec 2002
Messages
31,193
Location
Nynäshamn
UPPDATERING: 2021-09-21

Idag har jag skrivit 414 ord om stenplaneter – mer exakt om storlek, densitet och gravitation. Och atmosfär. Det hade kunnat bli fler ord, men jag lade lite tid på att snabbt googla fram lite data till en tabell med exempel på planeters storlekar och gravitation och sådär. Jag blev hyfsat nöjd ändå. Framför allt är jag nöjd med att få något gjort =)

Jag känner att jag behöver hitta en balans här – jag förstår verkligen hur det kommer sig att så många scifi-rymdspel har så detaljerade tabeller över allt man ska kunna slumpa fram till sina planeter; för kalenderbitare är ju rymden rena paradiset och det är lätt att ramla ner i det hålet. Men jag ska försöka hejda mig och jobba med ganska grova kategorier, och tänka mig att allt framför allt ska vara sånt som kan ge smak och färg och meningsfulla utmaningar i spel.
 

krank

Wokevänster-ödleman från Epsilon Eridani
Joined
28 Dec 2002
Messages
31,193
Location
Nynäshamn
UPPDATERING 2021-09-22

Idag har jag skrivit om temperaturer på stenplaneter; c:a 300 ord. Jag tänkte skriva mer, men jag distraherades av annat. Men jag tänkte att jag hellre skriver lite än inget…
 

krank

Wokevänster-ödleman från Epsilon Eridani
Joined
28 Dec 2002
Messages
31,193
Location
Nynäshamn
UPPDATERING 2021-09-26

Jag ville skriva lite idag, men när allt jobb var avklarat var klockan 23… Så det fick bli ett par hundra ord om guldlocksplaneter. Så har jag det avklarat. "Lite är bättre än inget", etc.
 

krank

Wokevänster-ödleman från Epsilon Eridani
Joined
28 Dec 2002
Messages
31,193
Location
Nynäshamn
UPPDATERING 2021-09-27

Nästan 300 ord skrivna, och nu är rubriken om stenplaneter preliminärt klar. Jag skrev idag om månar, geografi, naturresurser, biosfären och tidscykler. Jag passade också på att justera några rätt kassa formuleringar jag gjort tidigare.

Härnäst: Obeboeliga planeter, och en kort lista över intressanta egenheter stenplaneter kan tänkas ha. Därefter gasjättar och asteroidbälten. Tror jag.
 

krank

Wokevänster-ödleman från Epsilon Eridani
Joined
28 Dec 2002
Messages
31,193
Location
Nynäshamn
UPPDATERING 2021-09-28

Idag blev det hela 400 ord, och de obeboeliga planeterna (och extremfallen, helvetesplaneterna) är nu klara. Jag fick också lite feeling och skrev ihop två äventyrsuppslag, lite såna som vi hade i UÖ-boken. Jag ska gå igenom texten senare och se till så att åtminstone de flesta rubriker har någon form av uppslag – det blir kanske inte alltid de mest originella grejerna, men alltid är det väl nån som kan bli lite inspirerad tänker jag.

Kvar att fixa under veckan är allmänna egenheter, sedan gasjättar, asteroidbälten, anomalier, anledningar till besök och slutligen närliggande system. Vi får se om alla de fortsätter vara egna rubriker; kanske sker en del justeringar där.
 

krank

Wokevänster-ödleman från Epsilon Eridani
Joined
28 Dec 2002
Messages
31,193
Location
Nynäshamn
UPPDATERING 2021-09-29

Idag skrev jag inget på själva brödtexten, men jag fick något slags nojja på väg hem från jobbet om att de system och strukturer jag skapat inte var så speltillvända och roliga – så jag började skissa, med basis i de systemen, på en exempelkoloni. Jag kommer nog att försöka komma på några styckna i varje fall. Återigen utan att försöka vara sådär super-originell eller så; hellre att det finns spelbara grejer att plocka än att jag fastnar i något slags ojjande över att det jag gör känns som derivat.

Så jag har gjort en romersk koloni med kejsare, backstabbing, oroligheter i ytterkanterna och sjudande slavrevolt. Med lite ångteknologi och början till förbränningsmotorer. Och luftskepp. Är det speciellt unikt? Nä. Gjorts förr? Ja. Spelbart? Ja, det tror jag.
 

krank

Wokevänster-ödleman från Epsilon Eridani
Joined
28 Dec 2002
Messages
31,193
Location
Nynäshamn
UPPDATERING 2021-10-02

Två till exempel på bebodda planeter. Ingen av dem särskilt superunik, men båda ganska spelbara tror jag. kan behöva fler detaljer, men det får de senare.

Den ena jag skrev nu är typ en ruinplanet efter ett atomkrig som förgjorde den första civilisationen som uppstod. Lite likt det som hände på Terra i Planetjaktens slut. Stora delar är fortfarande radioaktiva. Ett bondesamhälle har uppstått bland de överlevande. Det finns några grupper av nomader som reser mellan byar och även söker sig ut i världen och kartlägger. Man har enstaka objekt som är högteknologiska – en laserkniv här, en läsplatta där, en holografisk projektor. De behöver laddas om i någon av det fåtal överlevande kraftnoderna från Olden Days. Nomaderna har enkla solid state-radiakmätare som de använder i sina kartläggningar. Det finns bunkrar med gamla hemligheter, som det är socialt tabu att undersöka.

I hemlighet är det givetvis så att ledarskapet från den gamla civilisationen finns kvar, eller deras ättlingar. Långt nere under jorden, i bunkerkomplex. De har genetiskt modifierade slavar och ser lite mullvadsliknande ut med blek hud och ljuskänsliga ögon. De står i kontakt med vissa av ledarna i byarna på ytan, och planerar att en dag ta över däruppe igen.

Det andra exemplet är en ganska välfungerande koloni från sent 1900-tal som medvetet hållit igen på den tekniska utvecklingen och lever i relativ harmoni och balans med naturen kring sig. Lite jobbigt är det med jättestora sexbenta bestar, riktig megafauna, som klampar runt men man bygger på otillgängliga platser och håller sig undan. Enstaka enklaver vill röra sig snabbare framåt och göra mer tekniska saker för att få bättre medicin och mer effektiv produktion etc. En av dem har fått kontakt med offworlders, en rymdfarande civilisation från närliggande stjärnsystem som byter teknik och utbildning mot smidig tillgång till arbetskraft och naturresurser.

OK, så nu har jag på kort tid kommit på tre olika världar, alla baserade på mina modeller och de frågor som ställs. Jag tror att alla tre exempel kommer att bli ännu bättre när jag applicerar fler av frågorna på dem. Så nu börjar jag få bättre förtroende för mitt hittepå här =) Så i morgon ska jag försöka återgå till att faktiskt producera brödtext.
 

krank

Wokevänster-ödleman från Epsilon Eridani
Joined
28 Dec 2002
Messages
31,193
Location
Nynäshamn
UPPDATERING 2021-10-03

Alright, efter det lilla sidospåret är jag igång igen med skrivandet. Idag blev det 326 ord om unika egenheter för stenplaneter, och 236 ord om gasjättar. En helt OK ordskörd. Jag upptäckte också att jag hade både en rubrik om egenheter för stenplaneter och en rubrik om "anomalier", som typ också var en lista med egenheter. Så jag tog bort anomalier-rubriken helt och flyttade dess innehåll till relevanta planettyper istället.

Så: Asteroidbälten kvar, sedan är det en lista med anledningar att besöka ett system (eller en planet) kvar, plus lite om att generera de närmaste grannarna och slutligen ett par exempel. Sedan är det längsta kapitlet – eller åtminstone det med flest punkter i punktlistan – klart.
 

krank

Wokevänster-ödleman från Epsilon Eridani
Joined
28 Dec 2002
Messages
31,193
Location
Nynäshamn
UPPDATERING 2021-10-09

360 ord om varför man kan tänkas besöka ett system senare… Den här texten blev jag nog ganska nöjd med. Det enda negativa är väl att det bara blir sju kategorier, och således lite klurigt att slumpa… Men jag ska fundera vidare och se om jag kan komplettera. Det vore ju rätt najs med något som finns som tärning – typ 8 eller 10. Då skulle man kunna, i ett specifikt system, lite snabbt generera de omedelbara grannarna – och konkreta skäl att besöka åtminstone ett par av dessa grannar. Som det är nu får man nog blanda lite. Eller så slår man 1t8 och 8 är "inget skäl". Eller "slå om". Oh well.

Det som gör att jag gillar de här texterna är nog, tror jag, att de så rakt och direkt innebär äventyrsfrön. Genererar man ett par andra grejer om systemet och dess planeter, och så en anledning till besök, så bör det inte vara jättesvårt att fylla ett par spelkvällar med skoj. Framför allt inte om jag får till kapitlet om bebodda planeter på ett bra sätt…

Men; jag har fortfarande planen att göra klart det här äventyret först. Nästa vända blir att skriva om de närmaste grannarna, och exemplet. Exemplet är ju liksom allt annat klart, det ska mest renskrivas – och eftersom det bara är svaren på en massa frågor så behövs knappt renskrivningen. Det mesta kan nästan få vara en punktlista även i slutprodukten.
 

krank

Wokevänster-ödleman från Epsilon Eridani
Joined
28 Dec 2002
Messages
31,193
Location
Nynäshamn
UPPDATERING 2021-10-12

Jag var bortrest hela helgen och fick inte så mycket skrivet, men nu har jag påtat ihop 288 ord om att skapa närliggande system. Och därmed är hela det här långa kapitlet "klart" – med undantag för exemplen i slutet, där jag beskriver dels vårt eget Solsystem beskrivet enligt den modell jag skrivit, och dels ett komplett system som jag själv skapat med hjälp av modellen. Det är nästa anhalt, förhoppningsvis i morgon.

9.5 sidor är kapitlet på nu, totalt 3789 ord. Jag skulle gissa på kanske 4000–4100 i slutänden.

Jag känner mig rätt nöjd med texterna och så, men kanske inte med kapitelindelningen och rubriknivåerna. Jag får fundera lite på om jag ska bryta upp kapitlet något, kanske. Vi får se.
 

krank

Wokevänster-ödleman från Epsilon Eridani
Joined
28 Dec 2002
Messages
31,193
Location
Nynäshamn
UPPDATERING 2021-10-13

Så, 350 ord senare vet jag att jag kommer att landa högre än så. Kanske 4500? Det beror lite på hur det går i morgon då jag ska skriva det allra, allra sista. Idag fyllde jag på lite rubriker jag upptäckte att jag missat under Helvetesplaneter, och jag skrev om vårt eget Solsystem enligt spelets modeller.

Men ja, om inget märkligt händer i morgon så blir jag klar med kapitlet då, och kan fira med en liten dans.

Det känns fortfarande bra – ett tag var jag ju orolig över att de här modellerna kanske inte gjorde det jag ville att de skulle göra, men det verkar som att de funkar. Jag skulle åtminstone själv kunna använda dem för att generera hyfsat intressanta system, och det är ju lite måttstocken när jag bygger den här sortens modeller och tekniker. Förhoppningsvis funkar de för andra också. Jag ser fram emot att låta andra läsa det här…
 

krank

Wokevänster-ödleman från Epsilon Eridani
Joined
28 Dec 2002
Messages
31,193
Location
Nynäshamn
UPPDATERING 2021-10-16

Idag satte jag mig och skrev tidigare på dagen, vilket också lät mig skriva mer i ett svep innan jag kände behovet av att göra något annat. Kring 700 ord blev det totalt – ett rätt spännande exempelsystem med två beboeliga planeter (en obebodd paradisplanet och en koloniserad betydligt kallare planet), och lite mystiska gamla ruiner på de obebodda planeterna i systemet. Det skulle man nog kunna göra intressanta grejer med tänker jag. Framför allt om man dessutom utvecklar lite kring samhället nere på den bebodda planeten – ännu har jag bara definierat att teknologinivån motsvarar slutet av 1800-talet ungefär. Med lite olika fraktioner där, kanske rentav att fragment från de märkliga ruinerna och skeppen fallit till planetytan och upptäckts… och så att de nyss upptäckt att deras grannplanet är bättre (och orörd)… Jodå, jag är nöjd.

Sedan skrev jag också lite inledande om rollpersonerna och skeppet. Mest lite frågor kring målsättningar och vad man lämnat bakom sig, och så ett tips om att börja varje spelmöte med att ställa en fråga om rollpersonerna, t.ex. vad de saknar mest från Solsystemet.

Men ja, kapitlet om att resa i systemet är klart! 4472 ord blev det allt som allt, så min gissning på 4500 var inte så långt från sanningen.

Såhär ser status ut just nu:
1634393151026.png

Det jag börjat skriva på ny är alltså "Rollpersonerna och skeppet". Efter mastodontkapitlet om att resa i Andromeda kände jag att jag behövde något lite kortare; 34 punkter är ju nästan ingenting i jämförelse med monstret på 230. Sedan tror jag att jag ska lyxa till det lite och skriva om Mysterier också, innan jag tar mig an den andra mastodonten "Bebodda planeter".

(Alla kapitelnamn är preliminära)

EDIT: Fick lite feeling mellan två helt andra aktiviteter och skrev 160 ord om rollpersonernas skepp. Om man spelar vidare med rollpersonerna från en Universums Öde-kampanj så har ju skeppet redan en historik, men om man skapar ett helt nytt kan det finnas en poäng i att göra skeppet lite personligt… Det ska ju trots allt vara "hemma".

Därmed är det egentligen bara två rubriker kvar här: en som är "vad ni lämnat bakom er" (en mycket kort sammanfattning av UÖ-settingen) och en om skeppet Morning Star (typ en sammanfattning av det viktigaste från Len och Amaltheas resa). Det bör jag väl kunna klämma ganska snart, va?
 
Last edited:

krank

Wokevänster-ödleman från Epsilon Eridani
Joined
28 Dec 2002
Messages
31,193
Location
Nynäshamn
UPPDATERING 2021-10-19

Idag kom jag på att jag inte skrivit något om att döpa system, så det gjorde jag. Ytterligare 300 ord till Att resa i Andromeda.

Det känns å ena sidan bra att jag kom på det, för jag vet att jag tänkt på det förut och glömt skriva ner det. Å andra sidan känns det lite mindre bra eftersom det känns lite som att trampa vatten – inga punkter från punktlistan blev omvandlade till text idag.

Oh well, sånt är livet.
 
Top