Nekromanti Universitetsstudier!

Durin

Veteran
Joined
15 Jul 2001
Messages
72
Location
Stockholm
Nu är det såhär, att jag ska spelleda en kampanj i Asharien med följande story:

Rollpersonerna (tre pers) kommer ifrån Jarla och skall nu skickas iväg till Chadarians Hopp för att studera på universitetet. Deras fäder är duktiga hantverkare/köpmän med ett visst lokalt inflytande, och dom hoppas givetvis att det ska gå bra för deras söner. Målet med deras studier är att dom ska bli bildade och klättra i den sociala skalan i Asharien, för att i framtiden förhoppningsvis nå en maktposition.

Så jag undrar, är det någon som spelat något liknande, och som kanske har förslag på äventyr/händelser i den akademiska världen?
Och hur fungerar universitetslivet i allmänhet i Asharien?

Detta kommer troligtvis att bli en lång kampanj i flera delar, så det får gärna ta lite tid.

Tack för all eventuell hjälp...
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Jag är själv inte så förtjust i inlägg som länkar till andra inlägg, så jag hoppas du ser detta som ett entusiastiskt "då kanske du kan hitta någonting intressant här" snarare än som rutinmässig dryghet. :gremsmile:

Var var jag? Jo, eonreglerna kan andra mycket bättre än jag, men i den här tråden kom folk med en massa förslag på äventyrande i universitetsmiljö.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,069
Location
Ereb Altor
Chadarians hopp

jag vet inte om detta kan vara till någon hjälp. Det var en text jag skrev om området för flera år sedan. Dessvärre verkar jag ha slutat precis lagom till äventyrsuppslagen... :gremsmirk:

Använd om du vill, eller någon annan.

Chadarians hopp

Inklämd mellan den piratrika Jarneviken och den svårnavigerade vrakkusten ligger Ashariens sydligaste stad, Chadarian eller Chadarians hopp. Chadarian är en intressant smältdegel av olika kulturer och intressegrupper, men det som gjort den mest känd är den rika förekomsten av universitet, akademier och småskolor samt närvaron av Ashariens två största magikerakademier; Akademien för graduell luminans och Kabbalaordens Verus akademien. Utöver detta är Chadarian även Ashariens andra största ut- och inskeppningshamn.

Frihamnen
En bit utanför själva staden ligger en liten ö som står utanför stadens styre. Genom åren har detta kommit att bli en självständig hamn där en skeppare kan köpa eller sälja sin last utan att behöva betala tull till staden. Det mesta av det som lastas av här lagras bara för en tid för att sedan säljas vidare. De flesta handelshus här ryktas syssla med såväl piratverksamhet som smuggling och anlitas aldrig av de riktigt stora handelshusen varför handeln här trots allt är begränsad. Längs med kajerna återfinns ett otal obskyra hamntavernor som ”Smugglargrottan”, ”Belks buk” och ”Piraten & skökan”. Klientelet består främst av, om ryktena talar sant, enögda våldsverkare med träben och dåligt humör. Överhuvudtaget är detta ett område som undviks av såväl befolkning som stadsvakt. Då och då gör dock tulltjänstemännen gemensam sak med vakten och slår till hårt, utför några razzior, beslagtar smuggelgods och arresterar ökända pirater o.dyl.
Byggnaderna här utgörs av tvåvånings hus, oftast helt i trä, och stora lagerlokaler.
Frihamnen sammanbinds med staden med en lång bro som vaktas av stadsvakten.

Höga klippan
En tredjedel av staden är belägen på toppen av en 150 fot hög klippa. Klippan är välbefäst och var från början enbart ett gigantiskt försvarsverk. Sedermera har dock civila byggnader byggts häruppe och numera är Höga klippan bara ett kvarter i staden. Visserligen står vissa befästningsverk kvar och den anses fortfarande vara ointaglig. Här är statusen hög och byggnaderna består ofta av sten och stadsdelen skulle kunna beskrivas som överklassens kvarter. Frijarlinnan Melin Xoro har sitt palats här.
I Höga klippan återfinns Verusakademien och den samoriska lärans kloster. Värdshus och tavernor håller ofta hög klass och bland de bättre kan nämnas ”Sidendraken”, ”Solen och månen” och ”Höga klippan”.

Akademikernas kvarter
Akademikernas kvarter avgränsas av daggfloden och bildar dess västra och norra strand. Stadsdelen karaktäriseras av stora lärocentra, billiga bostäder, bokhandlare, intellektuella tavernor, studenter och rödvin. De mest framstående byggnaderna är Historiska akademien och de sammanbyggda Stora universitetet och Akademien för graduell luminans. I folkmun kallas området för Norra respektive Västra stranden.

Hamnen
Det finns två hamnar i Chadarian, östra och västra. I den östra har de rikaste och mest välsedda handelshusen sina kontor. De största av dessa är, i storleksordning, det cirefaliska handelshuset Temiranz, det dvärgägda handelshuset Ziliz och det ashariska handelshuset Badastro. Här finns de flesta instutioner som har med handel och tull att göra såsom skeppsarkivet och handelskammaren. Till den västra hamnen förvisas de med otillräckligt kapital och här är också standarden sämre. Här hittar man också Sydportstorget och dess stora fiskmarknad.

Hantverkarnas kvarter
Hantverkarnas kvarter kallas den del av Chadarian som ligger norr om cirefaliska enklaven och söder om Lagerbladsvägen. Här praktiseras i princip alla kända hantverk. Dock finner man få framstående utövare utan de flesta varor håller normal standard.

Cirefaliska enklaven
Belägen väster om Historiska akademien och norr om Daggfloden tronar den cirefaliska stadsdelen. Arkitekturen här skiljer sig markant från den övriga staden. Raka gator, fontäner och vita välbyggda hus karaktäriserar stadsdelen som hyser den relativt stora cirefaliska befolkningen. Stadsdelen är i sig själv en miniatyrstad med olika stadsdelar. ”Vågskålen” är den mest framträdande tavernan och värdshuset ”Röda tuppen” stoltserar med stadens mest exotiska meny. Därtill finns även ett badhus med för cirefalier normal standard.

Myggvattnet
Strax norr om den inre stadsmur som avgränsar akademikernas kvarter börjar slummen. Anledningen till att denna en gång fina och välansedda stadsdel förfallit beror på Daggflodens källa, Daggvattnet. Här frodas mygg och andra insekter och dessa sprids till den angränsande stadsdelen. Vintertid är det något sånär drägligt att bo här men sommartid är det näst intill outhärdligt. Här huserar stadens tjuvgille och ett otal andra kriminella element. Gränderna är trånga och de flesta hus är tvåvånings och, påfallande ofta, stenhus.

Övriga stadsdelar
Norr om Lagerbladsgatan ligger ett område utan några specifika yrkesgrupper eller samhällsklasser. Här finns stadsvaktens huvudkontor, som mest liknar en borg. Bredvid Stortorget hittar man även Stora teatern som brukas måttligt. Även söder om cirefaliska enklaven ligger ett obestämbart kvarter. Här finns bostäder i all prisklasser och enstaka hantverkare och tavernor.


Äventyrsuppslag

Maktkamp mellan magikerakademierna
 
Top